Kantatie 67 parantaminen välillä Ilmajoki–Seinäjoki, YVA ja yleissuunnitelma : Ympäristövaikutusten arviointiselostus
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
03 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-049-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-049-5
Tiivistelmä
Kantatie 67 on Ilmajoen ja Seinäjoen välillä sekaliikennetie, jonka liikennejärjestelyt eivät ole enää riittävät kasvaneille liikennemäärille. Suunnittelualue on välillä Hannuksela Ilmajoki–Itikka Seinäjoki. Tieosuuden pituus on noin 16 km. Suunnittelualueen läntisin osa alkaa Ilmajoelta Hannukselantien liittymäalueelta jatkuen kantatien 67 kaksiajorataisen osuuden alkuun Seinäjoelle.
Arvioitavat vaihtoehdot jaettiin kolmeen jaksoon. Jaksolla 1 (Hannukselantie–Välimäentie) arvioitiin kolme vaihtoehtoa: vaihtoehto Siltala A (VESA), vaihtoehto Siltala B (VESB) ja vaihtoehto Siltala C (VESC). Jaksolla 2 (Välimäentie-Katilantie) arvioitiin viisi vaihtoehtoa: VE1A, VE1B, VE2, VE3A ja VE3B. Jakson 2 vaihtoehdot poikkeavat toisistaan lähinnä kantatien ja rautatien linjausten osalta sekä Ahonkylän eritasoliittymän paikan osalta. Jaksolla 3 (Katilantie–Seinäjoki) arvioitiin yksi vaihtoehto. Lisäksi arvioitiin nykyisen väyläverkon vähäinen kehittäminen (VE0+).
Ympäristövaikutusten arvioinnissa keskityttiin erityisesti merkittäviin ympäristövaikutuksiin. Arviointiselostusvaiheessa arvioitiin vaikutuksia liikenteeseen, yhdyskuntarakenteeseen, maankäyttöön ja elinkeinoihin, maisemaan ja rakennettuun kulttuuriympäristöön, luonnonoloihin ja luonnon monimuotoisuuteen, pintavesiin, pohjavesiin, tulvavesiin, maa- ja kallioperään ja luonnonvarojen käyttöön, happamiin sulfaattimaihin, meluun, tärinään, ilmanlaatuun ja ilmastoon, kiinteistöihin, ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen sekä terveyteen.
Alueen asukkailla ja muilla intressiryhmillä oli mahdollisuus osallistua suunnitteluun ja vaikutusten arviointiin. Näkemyksiä hankkeesta ja sen vaihtoehdoista kerättiin koko suunnittelun ajan. Hankkeesta tiedotetiin asukkaille ja muille sidosryhmille tiedotteiden, postituslistan sekä internetin välityksellä.
Arvioitavat vaihtoehdot jaettiin kolmeen jaksoon. Jaksolla 1 (Hannukselantie–Välimäentie) arvioitiin kolme vaihtoehtoa: vaihtoehto Siltala A (VESA), vaihtoehto Siltala B (VESB) ja vaihtoehto Siltala C (VESC). Jaksolla 2 (Välimäentie-Katilantie) arvioitiin viisi vaihtoehtoa: VE1A, VE1B, VE2, VE3A ja VE3B. Jakson 2 vaihtoehdot poikkeavat toisistaan lähinnä kantatien ja rautatien linjausten osalta sekä Ahonkylän eritasoliittymän paikan osalta. Jaksolla 3 (Katilantie–Seinäjoki) arvioitiin yksi vaihtoehto. Lisäksi arvioitiin nykyisen väyläverkon vähäinen kehittäminen (VE0+).
Ympäristövaikutusten arvioinnissa keskityttiin erityisesti merkittäviin ympäristövaikutuksiin. Arviointiselostusvaiheessa arvioitiin vaikutuksia liikenteeseen, yhdyskuntarakenteeseen, maankäyttöön ja elinkeinoihin, maisemaan ja rakennettuun kulttuuriympäristöön, luonnonoloihin ja luonnon monimuotoisuuteen, pintavesiin, pohjavesiin, tulvavesiin, maa- ja kallioperään ja luonnonvarojen käyttöön, happamiin sulfaattimaihin, meluun, tärinään, ilmanlaatuun ja ilmastoon, kiinteistöihin, ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen sekä terveyteen.
Alueen asukkailla ja muilla intressiryhmillä oli mahdollisuus osallistua suunnitteluun ja vaikutusten arviointiin. Näkemyksiä hankkeesta ja sen vaihtoehdoista kerättiin koko suunnittelun ajan. Hankkeesta tiedotetiin asukkaille ja muille sidosryhmille tiedotteiden, postituslistan sekä internetin välityksellä.
Kokoelmat
- Raportteja [1100]