Ljudutjämning på daghem? - En explorativ analys av personalens upplevelser av ljudutjämningssystem
Böckerman, Sandra (2023)
Böckerman, Sandra
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023081094873
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023081094873
Tiivistelmä
Skol- och daghemsmiljöer är mycket bullriga bland annat eftersom där finns många barn samtidigt och ofta icke-optimala akustiska förutsättningar. De höga bullernivåerna har i tidigare forskning konstaterats påverka såväl barn som vuxna. Personalens arbete är väldigt röstkrävande och barn har svårare att koncentrera sig i bullriga miljöer, vilket kan påverka barnens inlärning.
Ett ljudutjämningssystem (LUS) har syftet att öka möjligheten för lyssnarna att höra talaren lika bra, oavsett placering i klassrummet och att minska talarens röstbelastning. LUS består av trådlös mikrofon kopplad till en högtalare. Till skillnad från vanliga högtalarsystem och röstförstärkare, som förstärker alla frekvenser i talet lika mycket, förstärker LUS olika frekvenser i olika hög grad. Med LUS förstärks de frekvenser som ligger högre upp i ljudspektret, alltså där de flesta konsonanter finns, och som annars är svårare att uppfatta.
Tidigare forskning tyder på att LUS har positiva effekter i skolmiljö, både då det gäller lärarnas röstkomfort och elevernas inlärning och koncentration. Forskning kring LUS i daghemsmiljö har hittills främst fokuserat på specifika grupper, så som barn med hörselnedsättning eller enbart på språklig utveckling. Studier kring hur personalen upplever användningen av LUS saknas.
Syftet med denna studie var att kartlägga hur daghemspersonalen upplever användningen av LUS, samt vilka för- och nackdelar de upplever med användningen. I studien deltog 11 personer ur personalen från ett daghem i Åbo. Deltagarna provade systemet ett par dagar var och data samlades in via frågeformulär för att utvärdera användningen av systemet.
Resultaten i studien är i linje med tidigare forskning inom området och tyder på att deltagarna upplevde LUS som nyttigt, i vissa situationer, i daghemsverksamheten. Deltagarna upplevde framför allt att LUS minskade deras röstbelastning vid samlings- och sagosituationer samt vid ledd verksamhet. Deltagarna ansåg även att barnen påverkades positivt: då barnen hörde bättre förbättrades även deras koncentration och reaktionsförmåga. I resultaten lyfts även fram att deltagarna ansåg att LUS inte fungerade i alla situationer. De ansåg bland annat att det var problematiskt att behöva flytta med sig högtalaren.
Studiens resultat är begränsade då det gäller generaliserbarheten eftersom samplet var litet, endast ett daghem deltog i studien och deltagarna hade relativt kort tid på sig att prova LUS. Mera forskning behövs för att bättre belysa de möjligheter och begränsningar som finns med användandet av LUS på daghem.
Ett ljudutjämningssystem (LUS) har syftet att öka möjligheten för lyssnarna att höra talaren lika bra, oavsett placering i klassrummet och att minska talarens röstbelastning. LUS består av trådlös mikrofon kopplad till en högtalare. Till skillnad från vanliga högtalarsystem och röstförstärkare, som förstärker alla frekvenser i talet lika mycket, förstärker LUS olika frekvenser i olika hög grad. Med LUS förstärks de frekvenser som ligger högre upp i ljudspektret, alltså där de flesta konsonanter finns, och som annars är svårare att uppfatta.
Tidigare forskning tyder på att LUS har positiva effekter i skolmiljö, både då det gäller lärarnas röstkomfort och elevernas inlärning och koncentration. Forskning kring LUS i daghemsmiljö har hittills främst fokuserat på specifika grupper, så som barn med hörselnedsättning eller enbart på språklig utveckling. Studier kring hur personalen upplever användningen av LUS saknas.
Syftet med denna studie var att kartlägga hur daghemspersonalen upplever användningen av LUS, samt vilka för- och nackdelar de upplever med användningen. I studien deltog 11 personer ur personalen från ett daghem i Åbo. Deltagarna provade systemet ett par dagar var och data samlades in via frågeformulär för att utvärdera användningen av systemet.
Resultaten i studien är i linje med tidigare forskning inom området och tyder på att deltagarna upplevde LUS som nyttigt, i vissa situationer, i daghemsverksamheten. Deltagarna upplevde framför allt att LUS minskade deras röstbelastning vid samlings- och sagosituationer samt vid ledd verksamhet. Deltagarna ansåg även att barnen påverkades positivt: då barnen hörde bättre förbättrades även deras koncentration och reaktionsförmåga. I resultaten lyfts även fram att deltagarna ansåg att LUS inte fungerade i alla situationer. De ansåg bland annat att det var problematiskt att behöva flytta med sig högtalaren.
Studiens resultat är begränsade då det gäller generaliserbarheten eftersom samplet var litet, endast ett daghem deltog i studien och deltagarna hade relativt kort tid på sig att prova LUS. Mera forskning behövs för att bättre belysa de möjligheter och begränsningar som finns med användandet av LUS på daghem.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [79]