För- och nackdelar med utomhuspedagogik i årskurs 1–2 i en skola i Svenskfinland
Johansson, Janina (2023)
Johansson, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080793863
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080793863
Tiivistelmä
Utomhuspedagogik är en alternativ form av undervisning och utomhuspedagogik kan tillämpas inom de flesta ämnen i skolan. Begreppet utomhuspedagogik kan ibland vara svårt att förstå som begrepp. Utomhuspedagogikens huvudsakliga syfte är att skapa en varierande undervisning och möjliggör helhetsundervisning samt ämnesövergripande undervisning.
Syftet med denna avhandling är att undersöka vilken syn lärare och elever i årskurserna 1–2 har på utomhuspedagogik i en skola i Svenskfinland.
Utifrån syftet har följande forskningsfrågor utarbetats:
1. Vilka för- och nackdelar har utomhuspedagogik enligt lärarna?
2. Hur anser lärarna att utomhuspedagogik kan utvecklas i skolan?
3. Vilka för- och nackdelar har utomhuspedagogik enligt eleverna?
Som forskningsansats användes fenomenografi. För att besvara forskningsfrågorna har jag gjort datainsamling genom gruppintervjuer av lärare och elever och även observation av elever under en utomhuspedagogikdag. Respondenter i studien är lärare och elever i årskurs 1–2.
Resultatet av studien visar att fördelen med att ha utomhuspedagogik enligt lärarna i huvudsak är att läraren kan variera undervisningen och även öka den mängd rörelse som sker under skoldagen. Även möjligheten att ha ämnesövergripande undervisning lyfts fram. De nackdelar som finns är enligt lärarna inte oöverkomliga och allting går att lösa på något sätt. Det som orsakade mest utmaningar var att det inte fanns tillräckligt med resurser, vilket gör att säkerheten inte är lika bra och även vädret ansågs påverkade. Men resultatet visar att utomhuspedagogik enligt lärarna kan ha positiva effekter på arbetet och på hur eleverna fungerar tillsammans med andra i gruppen.
Sammanfattningsvis kan konstateras att det enligt lärarna som deltog i undersökningen finns mera positiva ansiktsuttryck och eleverna är även samarbetsvilligare när eleverna är utomhus.
Syftet med denna avhandling är att undersöka vilken syn lärare och elever i årskurserna 1–2 har på utomhuspedagogik i en skola i Svenskfinland.
Utifrån syftet har följande forskningsfrågor utarbetats:
1. Vilka för- och nackdelar har utomhuspedagogik enligt lärarna?
2. Hur anser lärarna att utomhuspedagogik kan utvecklas i skolan?
3. Vilka för- och nackdelar har utomhuspedagogik enligt eleverna?
Som forskningsansats användes fenomenografi. För att besvara forskningsfrågorna har jag gjort datainsamling genom gruppintervjuer av lärare och elever och även observation av elever under en utomhuspedagogikdag. Respondenter i studien är lärare och elever i årskurs 1–2.
Resultatet av studien visar att fördelen med att ha utomhuspedagogik enligt lärarna i huvudsak är att läraren kan variera undervisningen och även öka den mängd rörelse som sker under skoldagen. Även möjligheten att ha ämnesövergripande undervisning lyfts fram. De nackdelar som finns är enligt lärarna inte oöverkomliga och allting går att lösa på något sätt. Det som orsakade mest utmaningar var att det inte fanns tillräckligt med resurser, vilket gör att säkerheten inte är lika bra och även vädret ansågs påverkade. Men resultatet visar att utomhuspedagogik enligt lärarna kan ha positiva effekter på arbetet och på hur eleverna fungerar tillsammans med andra i gruppen.
Sammanfattningsvis kan konstateras att det enligt lärarna som deltog i undersökningen finns mera positiva ansiktsuttryck och eleverna är även samarbetsvilligare när eleverna är utomhus.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [509]