Lärares förväntningar på och erfarenheter av programmet Lexplore
Slotte, Erika; Ojala, Olivia (2023)
Slotte, Erika
Ojala, Olivia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230925137322
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230925137322
Tiivistelmä
I läroplanen framkommer det att digitala verktyg ska användas för att stödja elevers inlärning. Digitala verktyg har fått en allt större betydelse i skolans vardag. Syftet med avhandlingen är att undersöka lärares förväntningar på och erfarenheter av det digitala programmet Lexplore som ett sätt att kartlägga och arbeta med elevers läsförmåga.
Utgående från syftet formulerades tre forskningsfrågor:
1. Hurudana förväntningar hade lärarna på programmet Lexplore?
2. Vilka erfarenheter har speciallärarna av screeningprogrammet Lexplore?
3. Vilka erfarenheter har lärarna av Lexplore som interventionsprogram?
Som metod användes metodkombination och som datainsamlingsmetod användes en enkät.
Respondenterna i vår avhandling består av 18 lärare, varav sex är speciallärare, tre tutorlärare och nio klasslärare. Analysen gjordes med hjälp av deskriptiv- och innehållsanalys. Avhandlingen skrivs inom projektet Lexplore i en finlandssvensk kommun.
Resultatet visar att lärarna hade positiva förväntningar på Lexplore-programmet, både som ett screening- och interventionsprogram. I resultatet framkommer att speciallärarna har både positiva och negativa erfarenheter av Lexplore som ett screeningprogram. Bland erfarenheterna framkommer det att screeningen mäter en del av läsförmågan men är inte heltäckande och kan ge missvisande resultat. Screeningen är enligt lärarna ekologiskt hållbar och enkel att använda men är samtidigt ekonomiskt ohållbar och inte tillräckligt utmanande för alla elever. Special- och klasslärarna har både positiva och negativa erfarenheter av interventionsprogrammet Lexplore. Programmets lämplighet beror på elevens nivå och behöver utvecklas för att också lämpa sig för de starka läsarna.
Interventionsprogrammet lämpar sig för svaga läsare men är omotiverande för en del elever. Enligt lärarna är interventionsprogrammet lätt att använda och har färdigt material men kan upplevas som enformigt.
Utgående från syftet formulerades tre forskningsfrågor:
1. Hurudana förväntningar hade lärarna på programmet Lexplore?
2. Vilka erfarenheter har speciallärarna av screeningprogrammet Lexplore?
3. Vilka erfarenheter har lärarna av Lexplore som interventionsprogram?
Som metod användes metodkombination och som datainsamlingsmetod användes en enkät.
Respondenterna i vår avhandling består av 18 lärare, varav sex är speciallärare, tre tutorlärare och nio klasslärare. Analysen gjordes med hjälp av deskriptiv- och innehållsanalys. Avhandlingen skrivs inom projektet Lexplore i en finlandssvensk kommun.
Resultatet visar att lärarna hade positiva förväntningar på Lexplore-programmet, både som ett screening- och interventionsprogram. I resultatet framkommer att speciallärarna har både positiva och negativa erfarenheter av Lexplore som ett screeningprogram. Bland erfarenheterna framkommer det att screeningen mäter en del av läsförmågan men är inte heltäckande och kan ge missvisande resultat. Screeningen är enligt lärarna ekologiskt hållbar och enkel att använda men är samtidigt ekonomiskt ohållbar och inte tillräckligt utmanande för alla elever. Special- och klasslärarna har både positiva och negativa erfarenheter av interventionsprogrammet Lexplore. Programmets lämplighet beror på elevens nivå och behöver utvecklas för att också lämpa sig för de starka läsarna.
Interventionsprogrammet lämpar sig för svaga läsare men är omotiverande för en del elever. Enligt lärarna är interventionsprogrammet lätt att använda och har färdigt material men kan upplevas som enformigt.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]