“Nu är matematik roligare än någonsin” : En kvalitativ studie om klasslärarstuderandes väg från egna erfarenheter av skolmatematik till att undervisa matematik i framtiden
Hagqvist, Emilia (2023)
Hagqvist, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023071790726
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023071790726
Tiivistelmä
Klasslärare ansvarar för en stor del av matematikundervisningen i grundskolan. Tidigare forskning visar att det bland klasslärarstuderande förekommer varierande erfarenheter av skolmatematik. Dessa erfarenheter påverkar hurdan klasslärarstuderandes relation till matematik är i början av studierna. Utbildningen har därmed en betydelsefull roll i att erbjuda studerande nya insikter om matematik och undervisning av matematik.
Syftet med denna studie är att undersöka klasslärarstuderandes erfarenheter av och relation till skolmatematik. Studien fokuserar på första årets klasslärarstuderandes relation till skolmatematik i början av sina studier inom klasslärarutbildningen. Avsikten är dessutom att undersöka vilka erfarenheter och minnen fjärde och femte årets klasslärarstuderande har av skolmatematik och få förståelse för hur studerandes förhållningssätt till matematik ändras under studierna. Studien utgår från följande forskningsfrågor:
1. Hurdana erfarenheter har första årets klasslärarstuderande av skolmatematik?
2. Hur ändras klasslärarstuderandes förhållningssätt till matematik under utbildningen?
3. Hur ser klasslärarstuderande på sin framtida roll som matematiklärare?
Denna studie genomfördes som kvalitativ forskning med hermeneutisk ansats. Det empiriska materialet samlades in genom en enkät till första årets klasslärarstuderande. För att besvara andra forskningsfrågan valdes tre fjärde och femte årets klasslärarstuderanden för semi-strukturerade intervjuer. Enkätsvarens analyserades deskriptivt med ett tolkande grepp. Klasslärarstuderandes utsagor i både enkäten och intervjuerna analyserades samt tolkades med hermeneutisk ansats.
Resultaten visar att klasslärarstuderandena har både positiva och negativa minnen av skolmatematik. Majoriteten av första årets klasslärarstuderandenas svar i enkäten beskriver förhållningssättet till matematik. Hälften av svaren uttryckte negativa minnen av matematik eller starkt negativa känslor för matematik. Positiva eller varierande minnen av matematik hade 35 % av studerandena. Resultaten visar att läraren spelar en betydande roll i om studerande ansåg att relationen till matematik är positiv eller negativ. De äldre klasslärarstuderandenas förhållningssätt till matematik påverkades under studierna mest av matematikdidaktikkursen. Kursen öppnade ögonen för att matematik är mer än räkneuppgifter i boken. Matematiken ansågs som ett mångsidigt, kreativt och roligt ämne med många möjligheter. Första årets studeranden och de äldre studerandena ser framemot att få arbeta som lärare i matematik och största delen har positiva förväntningar. Första årets studeranden vill stöda, uppmuntra elever och förklara matematiken på ett förståeligt sätt. Svaren återspeglar studerandenas egna erfarenheter av skolmatematik. De äldre studerandena fokuserar i svaren mer på detaljerade och konkreta beskrivningar om hur de vill undervisa matematik.
Syftet med denna studie är att undersöka klasslärarstuderandes erfarenheter av och relation till skolmatematik. Studien fokuserar på första årets klasslärarstuderandes relation till skolmatematik i början av sina studier inom klasslärarutbildningen. Avsikten är dessutom att undersöka vilka erfarenheter och minnen fjärde och femte årets klasslärarstuderande har av skolmatematik och få förståelse för hur studerandes förhållningssätt till matematik ändras under studierna. Studien utgår från följande forskningsfrågor:
1. Hurdana erfarenheter har första årets klasslärarstuderande av skolmatematik?
2. Hur ändras klasslärarstuderandes förhållningssätt till matematik under utbildningen?
3. Hur ser klasslärarstuderande på sin framtida roll som matematiklärare?
Denna studie genomfördes som kvalitativ forskning med hermeneutisk ansats. Det empiriska materialet samlades in genom en enkät till första årets klasslärarstuderande. För att besvara andra forskningsfrågan valdes tre fjärde och femte årets klasslärarstuderanden för semi-strukturerade intervjuer. Enkätsvarens analyserades deskriptivt med ett tolkande grepp. Klasslärarstuderandes utsagor i både enkäten och intervjuerna analyserades samt tolkades med hermeneutisk ansats.
Resultaten visar att klasslärarstuderandena har både positiva och negativa minnen av skolmatematik. Majoriteten av första årets klasslärarstuderandenas svar i enkäten beskriver förhållningssättet till matematik. Hälften av svaren uttryckte negativa minnen av matematik eller starkt negativa känslor för matematik. Positiva eller varierande minnen av matematik hade 35 % av studerandena. Resultaten visar att läraren spelar en betydande roll i om studerande ansåg att relationen till matematik är positiv eller negativ. De äldre klasslärarstuderandenas förhållningssätt till matematik påverkades under studierna mest av matematikdidaktikkursen. Kursen öppnade ögonen för att matematik är mer än räkneuppgifter i boken. Matematiken ansågs som ett mångsidigt, kreativt och roligt ämne med många möjligheter. Första årets studeranden och de äldre studerandena ser framemot att få arbeta som lärare i matematik och största delen har positiva förväntningar. Första årets studeranden vill stöda, uppmuntra elever och förklara matematiken på ett förståeligt sätt. Svaren återspeglar studerandenas egna erfarenheter av skolmatematik. De äldre studerandena fokuserar i svaren mer på detaljerade och konkreta beskrivningar om hur de vill undervisa matematik.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]