Vad tycker du skolan kunde göra bättre? En kvalitativ analys av österbottniska elevers och vårdnadshavares tankar om hur skolan hanterar mobbning
Käki, Lila (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030830711
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030830711
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att redogöra för vilka förbättringsförslag elever och vårdnadshavare har gällande mobbningsarbetet i skolan. Med hänsyn till syftet ställdes följande forskningsfrågor: (1) vilka förbättringsförslag har elever gällande hanteringen av mobbningssituationer i skolan samt (2) vilka förbättringsförslag har vårdnadshavare gällande hanteringen av mobbningssituationer i skolan.
Avhandlingens data samlades in av HSS Media i samband med forsknings- och samhällsutvecklingsprojektet KOMPIS i form av svenskspråkiga elektroniska enkäter. Enkäterna nådde 638 elever och 532 vårdnadshavare. Studiens resultat grundar sig på respondenternas öppna svar angående förbättringsförslag för skolans mobbningshantering.
Resultatet visar att både elever och vårdnadshavare efterlyste en effektivare mobbningsförebyggande arbete i skolan. Skolpersonalens agerande gällande mobbningssituationer i form av att lyssna på eleverna framhävdes också av båda målgrupper. Eleverna lyfte dessutom fram att den så kallade mobbarens välmående skulle även tas i beaktande medan vårdnadshavare ansåg att en allvarligare bestraffning för den som mobbar vore på sin plats.
Avhandlingens data samlades in av HSS Media i samband med forsknings- och samhällsutvecklingsprojektet KOMPIS i form av svenskspråkiga elektroniska enkäter. Enkäterna nådde 638 elever och 532 vårdnadshavare. Studiens resultat grundar sig på respondenternas öppna svar angående förbättringsförslag för skolans mobbningshantering.
Resultatet visar att både elever och vårdnadshavare efterlyste en effektivare mobbningsförebyggande arbete i skolan. Skolpersonalens agerande gällande mobbningssituationer i form av att lyssna på eleverna framhävdes också av båda målgrupper. Eleverna lyfte dessutom fram att den så kallade mobbarens välmående skulle även tas i beaktande medan vårdnadshavare ansåg att en allvarligare bestraffning för den som mobbar vore på sin plats.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [262]