Opiskelumotivaation yhteys verkko-opiskelua koskeviin käsityksiin sekä oppimismieltymyksiin sotatieteiden maisterikurssien verkko-opetuksessa
Karppinen, Joona (2023)
Karppinen, Joona
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
sotilaspedagogiikka
Pro gradu -tutkielma (SM)
2023
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023081094667
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023081094667
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sotatieteiden maisteriopiskelijan opiskelumotivaation yhteys verkko-opiskelua koskeviin käsityksiin ja oppimismieltymyksiin. Tutkimuksen tavoitetta lähestyttiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäiseksi selvitettiin sotatieteiden maisteriopiskelijoiden tavoiteorientaatioprofiilit henkilökohtaisten tavoiteorientaatioiden perusteella. Seuraavaksi selvitettiin tavoiteorientaatioprofiilien väliset erot verkko-opiskelua koskevissa käsityksissä sekä oppimismieltymyksissä. Viimeiseksi selvitettiin oppimismieltymyksien ja opiskelijan taustamuuttujien vaikutus havaittuun yhteyteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kvantitatiivinen tutkimus edellytti tavoiteorientaatioiden, verkko-opiskelukäsityksiin liittyvien tekijöiden ja oppimismieltymyksien muokkaamista mitattavaan muotoon, jotta yhteyden selvittäminen tutkittavan ilmiön osalta oli mahdollista. Tutkimuksen kohteena olivat Maanpuolustuskorkeakoulussa opiskelevat sotatieteiden maisteriopiskelijat. Tutkimuksen konteksti muodostui Maanpuolustuskorkeakoulun toteuttamasta verkko-opetuksesta. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä sotatieteiden maisterikursseilta 10, 11 ja 12. Kyselyyn vastasi yhteensä 190 opiskelijaa. Tutkimuksessa käytetyn mittarin luotettavuus varmistettiin faktori- ja osioanalyysien avulla. Varsinaisiin tutkimuskysymyksiin vastattiin klusteri-, varianssi- ja kovarianssianalyyseilla. Sotatieteiden maisteriopiskelijoista tunnistettiin neljä erilaista opiskelijaryhmää tavoiteorientaatioiden perusteella. Ryhmät nimettiin oppimisorientoituneiksi, suoritusorientoituneiksi, välttämisorientoituneiksi sekä sitoutumattomiksi. Opiskelijoiden verkko-opiskelukäsityksiin liittyneet tekijät ja oppimismieltymykset poikkesivat toisistaan muodostettujen opiskelijaryhmien perusteella. Oppimisorientoituneet opiskelijat kokivat verkko-opiskelun vähiten vaativana verrattuna muihin opiskelijaryhmiin. Suoritusorientoituneet opiskelijat kokivat eristyneisyyden verkko-opiskelussa oppimisorientoituneita voimakkaammin. Oppimisorientoituneet ja suoritusorientoituneet opiskelijat opiskelivat mieluiten yksin verrattuna sitoutumattomiin opiskelijoihin. Sitoutumattomat opiskelijat opiskelivat mieluiten ryhmässä verrattuna oppimisorientoituneisiin opiskelijoihin. Sotatieteiden maisteriopiskelijoiden tavoiteorientaatiosta muodostetut opiskelijaryhmät vastasivat aikaisempien tutkimuksien mukaisia profiileja. Oppimisorientoituneiden opiskelijoiden arviot korostuivat positiivisesti verkko-opiskeluun liittyvissä tekijöissä. Opiskelijaryhmät joissa havaittiin oppimisen kannalta haitallisia piirteitä, korostivat myös verkko-opiskeluun liittyviä tekijöitä negatiivisesti. Yksin opiskelun mieltymys ennusti negatiivistä vaikutusta opiskelijoiden verkko-opiskelukäsityksiin. Ryhmässä opiskelun mieltymys ennusti positiivista vaikutusta. Tutkimustulokset vahvistivat näkemystä siitä, että eri tavoin motivoituneet opiskelijat käsittivät myös verkko-opiskeluun liittyneet tekijät eri tavoin.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]