“Spindeln i nätet” : Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik och deras uppfattning om sin arbetsroll vid stödåtgärder
Muotio, Isa (2023)
Muotio, Isa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080894294
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080894294
Tiivistelmä
Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik har en mångfacetterad roll. Sedan lag om småbarnspedagogik (540/2018) trädde i kraft år 2018 samt genomgick en reform år 2022, har speciallärarens roll och ansvar genomgått en förändring. Ökade krav och en konstant förändring i arbetsmiljön påverkar arbetet. Arbetsbördan varierar mycket bland speciallärarna och bristen på tydliga riktlinjer skapar utmaningar då det kommer till att definiera arbetsrollen. Ett av de områden där oklarheter kring speciallärarens roll kan uppstå är inom de tre nivåerna av stöd.
Speciallärare är en del i ett mångprofessionellt samarbete. Det finns ett gemensamt ansvar mellan speciallärare och annan personal inom småbarnspedagogiken att ge barn i behov av stöd de stödåtgärder de har rätt till, vilket backas upp av både lagar och styrdokument. Dock fungerar detta inte alltid i praktiken.
Syftet med denna studie är att undersöka hur ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik upplever sin roll och sitt ansvar inom småbarnspedagogik och förskola. Utgående från syftet har två forskningsfrågor formulerats:
1. Hur upplever ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik sin roll och sitt ansvar vid förverkligande av stöd inom småbarnspedagogik och förskola?
2. Vilka utmaningar upplever ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik att det finns då det kommer till mångprofessionellt samarbete?
Avhandlingen är en kvalitativ studie som baserar sig på data från fyra fokusgruppintervjuer med ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik våren 2021. Tematisk analys har använts för att få fram olika teman som svarar på forskningsfrågorna.
Resultatet visar att speciallärarna upplever att deras arbete formas av kontexten, som till exempel barngruppens storlek och behovet av stöd i gruppen. De upplever sig också fungera som handledare och stöd för personal inom småbarnspedagogik. Speciallärarna upplever sig också ha en nätverkande och sammanförande roll mellan personal, föräldrar, terapeuter och andra personer inom det mångprofessionella samarbetet. Det mångprofessionella samarbetet upplevs också i vissa fall som utmanande.
Studiens slutsats visar på att speciallärarna har en mångfacetterad och oklar roll som förändrats över tid. Arbetet kan se mycket olika ut beroende på kontextuella faktorer så som antal grupper, antal barn i behov av stöd samt personalens attityd, arbetserfarenhet och kunskap. Det finns även en förväntning på att specialläraren bör fungera som spindeln i nätet inom det mångprofessionella arbetet.
Speciallärare är en del i ett mångprofessionellt samarbete. Det finns ett gemensamt ansvar mellan speciallärare och annan personal inom småbarnspedagogiken att ge barn i behov av stöd de stödåtgärder de har rätt till, vilket backas upp av både lagar och styrdokument. Dock fungerar detta inte alltid i praktiken.
Syftet med denna studie är att undersöka hur ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik upplever sin roll och sitt ansvar inom småbarnspedagogik och förskola. Utgående från syftet har två forskningsfrågor formulerats:
1. Hur upplever ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik sin roll och sitt ansvar vid förverkligande av stöd inom småbarnspedagogik och förskola?
2. Vilka utmaningar upplever ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik att det finns då det kommer till mångprofessionellt samarbete?
Avhandlingen är en kvalitativ studie som baserar sig på data från fyra fokusgruppintervjuer med ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik våren 2021. Tematisk analys har använts för att få fram olika teman som svarar på forskningsfrågorna.
Resultatet visar att speciallärarna upplever att deras arbete formas av kontexten, som till exempel barngruppens storlek och behovet av stöd i gruppen. De upplever sig också fungera som handledare och stöd för personal inom småbarnspedagogik. Speciallärarna upplever sig också ha en nätverkande och sammanförande roll mellan personal, föräldrar, terapeuter och andra personer inom det mångprofessionella samarbetet. Det mångprofessionella samarbetet upplevs också i vissa fall som utmanande.
Studiens slutsats visar på att speciallärarna har en mångfacetterad och oklar roll som förändrats över tid. Arbetet kan se mycket olika ut beroende på kontextuella faktorer så som antal grupper, antal barn i behov av stöd samt personalens attityd, arbetserfarenhet och kunskap. Det finns även en förväntning på att specialläraren bör fungera som spindeln i nätet inom det mångprofessionella arbetet.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]