Kvalitetsarbete i en småbarnspedagogisk kontext : Ett chefsperspektiv på systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk dokumentation inom småbarnspedagogiken
Särs, Sandra (2023)
Särs, Sandra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656273
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656273
Tiivistelmä
Ordet kvalitet kan läsas i nästan alla sammanhang där vi pratar om småbarspedagogik, samtidigt som begreppet kvalitet är väldigt komplext och varierar utifrån var och ens egen uppfattning om vad kvalitet är. Systematiskt kvalitetsarbete innebär att värdera hur arbetet inom den egna småbarnspedagogiska verksamheten arbetar mot de mål och värden som styrdokumenten vilar på. I Grunderna för planen för småbarnspedagogik beskrivs pedagogisk dokumentation som grunden i planeringen av den pedagogiska verksamheten inom småbarnspedagogiken. För att arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet ska fungera, krävs det tydliga strukturer och en lyhörd ledning som stöd i processen. Därför är syftet med denna studie är att ta reda på hur chefer inom småbarnspedagogiken ser på pedagogisk dokumentation och ett systematiskt kvalitetsarbete. Jag vill utforska vad ett systematiskt kvalitetsarbete innebär för dem och vilken roll den pedagogiska dokumentationen har i arbetet. Syftet med min forskning preciseras i två forskningsfrågor:
1. På vilket sätt anser chefer inom småbarnspedagogiken att det systematiska kvalitetsarbetet förverkligas?
2. Vilken roll anser chefer att den pedagogiska dokumentationen har i det systematiska kvalitetsarbetet?
Studien har genomförts med respondenter från sex olika kommuner, med en respondent per kommun, genom kvalitativa forskningsintervjuer och en hermeneutisk ansats. Datamaterialet har analyserats genom en tematisk analys och som stöd i arbetet har jag använt mig av Braun och Clarks (2006) 6-stegs modell.
Respondenterna uttrycker att arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet inklusive pedagogisk dokumentation är komplicerat och att tydliga riktlinjer för hur arbetet ska genomföras saknas i styrdokumenten. Alla respondenter beskriver hur arbetet med kvalitet genomförs inom ledningen, genom olika team som arbetar med kvalitetsfrågor. De berättar också hur arbetet konkret genomförs på den pedagogiska verksamhetens nivå, genom gemensamma möten och pedagogiska caféer som ordnas allt från varje vecka till ett par gånger per termin. I dagsläget arbetar man mycket för att etablera den pedagogiska dokumentationen som ett led i det systematiska kvalitetsarbetet, men där systematisk reflektion och utvärdering av den pedagogiska verksamheten ännu inte är en rutin i vardagen på den pedagogiska verksamhetens nivå. Alla respondenter uttrycker också svårigheter i arbetet med systematiskt kvalitetsarbete, där de bland annat hade önskat att styrdokumenten hade gett mer konkreta verktyg för förverkligandet.
Vad gäller fortsatt forskning hade det varit intressant att se hur föreståndarna och lärarna ser på förverkligandet av systematiskt kvalitetsarbete och jämföra hur deras tankar speglar chefernas syn på arbetet.
1. På vilket sätt anser chefer inom småbarnspedagogiken att det systematiska kvalitetsarbetet förverkligas?
2. Vilken roll anser chefer att den pedagogiska dokumentationen har i det systematiska kvalitetsarbetet?
Studien har genomförts med respondenter från sex olika kommuner, med en respondent per kommun, genom kvalitativa forskningsintervjuer och en hermeneutisk ansats. Datamaterialet har analyserats genom en tematisk analys och som stöd i arbetet har jag använt mig av Braun och Clarks (2006) 6-stegs modell.
Respondenterna uttrycker att arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet inklusive pedagogisk dokumentation är komplicerat och att tydliga riktlinjer för hur arbetet ska genomföras saknas i styrdokumenten. Alla respondenter beskriver hur arbetet med kvalitet genomförs inom ledningen, genom olika team som arbetar med kvalitetsfrågor. De berättar också hur arbetet konkret genomförs på den pedagogiska verksamhetens nivå, genom gemensamma möten och pedagogiska caféer som ordnas allt från varje vecka till ett par gånger per termin. I dagsläget arbetar man mycket för att etablera den pedagogiska dokumentationen som ett led i det systematiska kvalitetsarbetet, men där systematisk reflektion och utvärdering av den pedagogiska verksamheten ännu inte är en rutin i vardagen på den pedagogiska verksamhetens nivå. Alla respondenter uttrycker också svårigheter i arbetet med systematiskt kvalitetsarbete, där de bland annat hade önskat att styrdokumenten hade gett mer konkreta verktyg för förverkligandet.
Vad gäller fortsatt forskning hade det varit intressant att se hur föreståndarna och lärarna ser på förverkligandet av systematiskt kvalitetsarbete och jämföra hur deras tankar speglar chefernas syn på arbetet.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]