Gymnastiklärares syn på idrottande elevers dubbelkarriär
Rosenström, Vilma (2023)
Rosenström, Vilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956955
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956955
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att undersöka gymnastiklärares syn på möjligheter och utmaningar med idrottande elevers dubbelkarriär i idrottsprofilerade skolor. Dessutom ska avhandlingen synliggöra samarbetet mellan skolorna, hemmen och idrottsföreningarna, samt hurdant stöd idrottande elever får av idrottande klasskamrater, gymnastiklärare och föräldrar. Utifrån syftet formulerades följande forskningsfrågor:
1. Hurdana möjligheter och utmaningar identifierar gymnastiklärarna med idrottande elevers dubbelkarriär i idrottsprofilerade skolor?
2. Hur stödjer idrottande klasskamrater, gymnastiklärare och föräldrar idrottande elevers dubbelkarriär i idrottsprofilerade skolor?
3. Hur upplever gymnastiklärare att samarbetet mellan skolorna, hemmen och idrottsföreningarna fungerar?
Denna avhandling baserar sig på en kvalitativ forskning. Det empiriska materialet är insamlat i form av intervjuer. Sammanlagt var det sex (6) stycken gymnastiklärare som intervjuades från fem olika skolor, två i Vasa och fyra i huvudstadsregionen. Gymnastiklärarna som intervjuades var en del av Idrottshögstadieförsöket.
Resultaten visar att gymnastiklärare anser att det finns flera möjligheter som stöder idrottande elevens dubbelkarriär. Kategorier som identifierades var mångsidighet, ökat antal träningstimmar, miljön och omgivningen, samla alla idrottsintresserade på en och samma klass, samt autonomi och självutveckling. Likaså inom utmaningarna gick det att identifiera vissa kategorier. Gymnastiklärarna anser att tidsbrist, arbetsbelastning, ansträngningsnivå, drop-out, samt brist på idrottsanläggningar är de vanligaste utmaningarna som idrottande eleverna påträffar under sin dubbelkarriär. Förutom det framkom det att även lärarna på skolan står utför utmaningar vid planering av innehåll och undervisning. I resultaten gällande idrottande elevens stöd framkommer det att eleven får relativt bra med stöd från föräldrarna, klasskamraterna och gymnastiklärarna. Stödnätverket stöder idrottande elevens skol- och idrottsframgång, orkande och vardag genom att uppmuntra, hjälpa till med de praktiska ärendena, föra samtal, samt se till att idrottande eleven blir sedd och hörd. Gymnastiklärarna var speciellt nöjda över den stöd som idrottande eleverna får av sina engagerade föräldrar. Resultaten kring samarbetet mellan skolan, hemmen och idrottsföreningarna visar att det för mestadels finns ett relativt bra och fungerande samarbete mellan de flesta instanserna. Ett tydligt utvecklingsmål är i samarbetet mellan skola och föreningarna, eftersom de flesta gymnastiklärarna ansåg att kontakten med idrottsföreningarna var väldigt liten eller knappt fanns.
Sammanfattningsvis går det att konstatera att kombinationen av både skola och idrott är inte det enklaste och det kräver en hel del arbete. Rikligt stöd från skolan, hemmen och idrottsföreningarna samt uppmuntrande och stödjande miljö möjliggör att den idrottande eleven kan på ett framgångsrikt sätt kombinera både skola och idrott.
1. Hurdana möjligheter och utmaningar identifierar gymnastiklärarna med idrottande elevers dubbelkarriär i idrottsprofilerade skolor?
2. Hur stödjer idrottande klasskamrater, gymnastiklärare och föräldrar idrottande elevers dubbelkarriär i idrottsprofilerade skolor?
3. Hur upplever gymnastiklärare att samarbetet mellan skolorna, hemmen och idrottsföreningarna fungerar?
Denna avhandling baserar sig på en kvalitativ forskning. Det empiriska materialet är insamlat i form av intervjuer. Sammanlagt var det sex (6) stycken gymnastiklärare som intervjuades från fem olika skolor, två i Vasa och fyra i huvudstadsregionen. Gymnastiklärarna som intervjuades var en del av Idrottshögstadieförsöket.
Resultaten visar att gymnastiklärare anser att det finns flera möjligheter som stöder idrottande elevens dubbelkarriär. Kategorier som identifierades var mångsidighet, ökat antal träningstimmar, miljön och omgivningen, samla alla idrottsintresserade på en och samma klass, samt autonomi och självutveckling. Likaså inom utmaningarna gick det att identifiera vissa kategorier. Gymnastiklärarna anser att tidsbrist, arbetsbelastning, ansträngningsnivå, drop-out, samt brist på idrottsanläggningar är de vanligaste utmaningarna som idrottande eleverna påträffar under sin dubbelkarriär. Förutom det framkom det att även lärarna på skolan står utför utmaningar vid planering av innehåll och undervisning. I resultaten gällande idrottande elevens stöd framkommer det att eleven får relativt bra med stöd från föräldrarna, klasskamraterna och gymnastiklärarna. Stödnätverket stöder idrottande elevens skol- och idrottsframgång, orkande och vardag genom att uppmuntra, hjälpa till med de praktiska ärendena, föra samtal, samt se till att idrottande eleven blir sedd och hörd. Gymnastiklärarna var speciellt nöjda över den stöd som idrottande eleverna får av sina engagerade föräldrar. Resultaten kring samarbetet mellan skolan, hemmen och idrottsföreningarna visar att det för mestadels finns ett relativt bra och fungerande samarbete mellan de flesta instanserna. Ett tydligt utvecklingsmål är i samarbetet mellan skola och föreningarna, eftersom de flesta gymnastiklärarna ansåg att kontakten med idrottsföreningarna var väldigt liten eller knappt fanns.
Sammanfattningsvis går det att konstatera att kombinationen av både skola och idrott är inte det enklaste och det kräver en hel del arbete. Rikligt stöd från skolan, hemmen och idrottsföreningarna samt uppmuntrande och stödjande miljö möjliggör att den idrottande eleven kan på ett framgångsrikt sätt kombinera både skola och idrott.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]