Mobilspelet Magis i undervisningen : En fenomenologisk fallstudie om klasslärares upplevelser
Koski, Rosa (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244068
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244068
Tiivistelmä
Temat för avhandlingen är mobilspelet Magis – En berättelse om Runlunden. Spelet är utarbetat i samarbete mellan Mieli psykisk hälsa Österbotten och Institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet, och arbetsgruppen bakom spelet är tvärvetenskaplig. Spelet är riktat till elever i årskurs 1–3 och det övergripande syftet med spelet är att stödja barns må bra -färdigheter. Syftet med denna avhandling är att undersöka klasslärares upplevelser av användning av Magis i undervisningen.
Vidare är syftet att undersöka klasslärares upplevelser av spel som pedagogiskt verktyg i arbete kring socioemotionella färdigheter, samt lärares roll under spellektionerna. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. Hur upplever klasslärare användning av Magis i undervisningen?
2. Hur upplever klasslärare spel som pedagogiskt verktyg i arbete kring socioemotionella
färdigheter?
3. Hur upplever lärare sin egen roll under speltillfällena?
Avhandlingen är en kvalitativ fallstudie med en fenomenologisk forskningsansats. Som datainsamlingsmetoder har använts semistrukturerade intervjuer och systematisk observation. Två lärare deltog i studien, och båda lärarna intervjuades två gånger. Utöver detta gjordes två observationer i båda klassrummen. Materialet analyserades med kvalitativ dataanalys, och resultaten framställdes enligt forskningsfrågorna.
Resultatet visar att respondenterna upplever att Magis är ett användbart verktyg i undervisningen, även om de också anser att för att kunna stödja utvecklingen av socioemotionella färdigheter behövs kontinuerligt arbete och mångsidiga arbetssätt. Respondenterna upplever att spelet för det mesta fungerar innehållsmässigt, och att spelet är tydligt uppbyggt och användbarheten är bra. Resultatet visar att respondenterna upplever spel som ett lämpligt pedagogiskt verktyg med många fördelar, såsom möjlighet till samarbete mellan eleverna. En ytterligare fördel med spel är att många elever har ett naturligt intresse för spel. Angående lärares roll under speltillfällena visar resultatet att respondenterna hade två huvudsakliga roller, facilitator och observatör. Respondenternas roll varierade under de olika skedena av spelprocessen.
Vidare är syftet att undersöka klasslärares upplevelser av spel som pedagogiskt verktyg i arbete kring socioemotionella färdigheter, samt lärares roll under spellektionerna. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. Hur upplever klasslärare användning av Magis i undervisningen?
2. Hur upplever klasslärare spel som pedagogiskt verktyg i arbete kring socioemotionella
färdigheter?
3. Hur upplever lärare sin egen roll under speltillfällena?
Avhandlingen är en kvalitativ fallstudie med en fenomenologisk forskningsansats. Som datainsamlingsmetoder har använts semistrukturerade intervjuer och systematisk observation. Två lärare deltog i studien, och båda lärarna intervjuades två gånger. Utöver detta gjordes två observationer i båda klassrummen. Materialet analyserades med kvalitativ dataanalys, och resultaten framställdes enligt forskningsfrågorna.
Resultatet visar att respondenterna upplever att Magis är ett användbart verktyg i undervisningen, även om de också anser att för att kunna stödja utvecklingen av socioemotionella färdigheter behövs kontinuerligt arbete och mångsidiga arbetssätt. Respondenterna upplever att spelet för det mesta fungerar innehållsmässigt, och att spelet är tydligt uppbyggt och användbarheten är bra. Resultatet visar att respondenterna upplever spel som ett lämpligt pedagogiskt verktyg med många fördelar, såsom möjlighet till samarbete mellan eleverna. En ytterligare fördel med spel är att många elever har ett naturligt intresse för spel. Angående lärares roll under speltillfällena visar resultatet att respondenterna hade två huvudsakliga roller, facilitator och observatör. Respondenternas roll varierade under de olika skedena av spelprocessen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [508]