”Nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon” : En kvalitativ fallstudie om förskollärares användning av samt tankar om bildstöd i förskolan
Lindqvist, Jennifer (2023)
Lindqvist, Jennifer
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143554
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143554
Tiivistelmä
Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med bildstöd i verksamheten, samt att undersöka vad det utgående från deras upplevelser finns för möjligheter och utmaningar med bildstöd. Syftet är också att utifrån de möjligheter och utmaningar som identifieras undersöka förskollärarnas tankar kring utvecklingsmöjligheter gällande bildstödsanvändning i förskolan. Utgående från syftet har följande fyra forskningsfrågor utarbetats:
1. Hur använder förskollärare bildstöd i verksamheten?
2. Vilka möjligheter finns det enligt förskollärare med bildstöd?
3. Vilka utmaningar finns det enligt förskollärare med bildstöd?
4. Vilka tankar har förskollärare om utveckling av bildstödsanvändning?
Denna kvalitativa studie utgår från fenomenologisk hermeneutik som forskningsansats.
Semistrukturerade intervjuer och observationer har använts som datainsamlingsmetoder.
Undersökningen gjordes i form av en fallstudie och informanterna kommer från en kommun i Österbotten. Vid varje förskola gjordes observation av bildstödsanvändningen
under en förskoldag. Till undersökningen intervjuades tre förskollärare individuellt.
Utifrån det insamlade datamaterialet kunde huvudkategorier för varje forskningsfråga urskiljas. Till alla huvudkategorier kunde också underkategorier utformas.
Resultatet av undersökningen visar att förskollärare använder bildstöd mångsidigt och riktar stödet till alla elever i förskolan. Förskollärare reflekterar över de många möjligheter och fördelar som bildstödsanvändningen medför. I studien kunde också identifieras utmaningar utifrån förskollärarnas utsagor. I studien framkom att förskollärarna är positiva till bildstöd eftersom de är nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon.
Utifrån de möjligheter och utmaningar som identifierats uttrycker förskollärarna tankar kring utvecklingsbehov och -möjligheter. De ser ett behov av att utveckla bildstödsanvändningen i utmanande situationer. Det gäller främst att hitta lösningar som är enkla att använda vid förflyttningar mellan olika lärmiljöer men de ser också ett behov av ökat samarbetet mellan olika parter. Förskollärarna lyfter också fram speciallärarens roll som viktig i arbetet kring bildstöd, både som handledare men också organisatör.
1. Hur använder förskollärare bildstöd i verksamheten?
2. Vilka möjligheter finns det enligt förskollärare med bildstöd?
3. Vilka utmaningar finns det enligt förskollärare med bildstöd?
4. Vilka tankar har förskollärare om utveckling av bildstödsanvändning?
Denna kvalitativa studie utgår från fenomenologisk hermeneutik som forskningsansats.
Semistrukturerade intervjuer och observationer har använts som datainsamlingsmetoder.
Undersökningen gjordes i form av en fallstudie och informanterna kommer från en kommun i Österbotten. Vid varje förskola gjordes observation av bildstödsanvändningen
under en förskoldag. Till undersökningen intervjuades tre förskollärare individuellt.
Utifrån det insamlade datamaterialet kunde huvudkategorier för varje forskningsfråga urskiljas. Till alla huvudkategorier kunde också underkategorier utformas.
Resultatet av undersökningen visar att förskollärare använder bildstöd mångsidigt och riktar stödet till alla elever i förskolan. Förskollärare reflekterar över de många möjligheter och fördelar som bildstödsanvändningen medför. I studien kunde också identifieras utmaningar utifrån förskollärarnas utsagor. I studien framkom att förskollärarna är positiva till bildstöd eftersom de är nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon.
Utifrån de möjligheter och utmaningar som identifierats uttrycker förskollärarna tankar kring utvecklingsbehov och -möjligheter. De ser ett behov av att utveckla bildstödsanvändningen i utmanande situationer. Det gäller främst att hitta lösningar som är enkla att använda vid förflyttningar mellan olika lärmiljöer men de ser också ett behov av ökat samarbetet mellan olika parter. Förskollärarna lyfter också fram speciallärarens roll som viktig i arbetet kring bildstöd, både som handledare men också organisatör.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]