Byggande av kundrelationer inom agil mjukvaruutveckling : En studie av tekniker och dimensioner för att främja kundsamarbete ur mjukvaruutvecklarnas perspektiv
Lindström, Erik (2023)
Lindström, Erik
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051042809
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051042809
Tiivistelmä
De agila metoderna har blivit alltmer populära inom mjukvaruutveckling under de senaste åren. Dessa flexibla arbetsmetoder är kända för sina iterativa processer och fokuset på kundsamarbete. Genom att använda sig av agila metoder kan utvecklingsteamen konstant anpassa sig till kravförändringar och leverera mjukvarulösningar som bättre uppfyller kundens behov och skapar mervärde åt kunden.
Trots sin popularitet, har det inte funnits tillräckligt med empiriskt stöd för att de leder till en effektivare och bättre mjukvaruutveckling. Syftet denna avhandling är att undersöka hur de agila arbetssätten kan användas för att främja relationerna mellan kunden och utvecklingsteamen och på detta vis bidra till en mer effektiv mjukvaruutveckling. En god relation stöder också framtida kundsamarbeten.
Avhandlingen är en kvalitativ studie och empirin för denna avhandling består av fem semi-strukturerade intervjuer med professionella mjukvaruutvecklare. Respondenterna har erfarenhet av att arbeta i agila mjukvaruutvecklingsprojekt, specifikt med Scrum ramverket. Teoretiska ramverket för avhandlingen består av en begreppsutredning med bakgrund till ämnet och en litteraturöversikt över tidigare forskningen. Studien identifierade sex olika tekniker som stöder fyra olika dimensioner vilket främjar relationsbyggande. Resultaten från studien ger konkreta exempel på hur tekniker som kommunikationsverktyg, överenskommelse och utgångspunkt, regelbunden kommunikation, agila arbetsmetoder, arbete med slutanvändarna och transparens kan användas för att främja fyra dimensioner inom agil mjukvaruutveckling: kundinvolvering och engagemang, förtroende, kravhantering och samarbete. Genom att koppla samman teori och empiri, ger denna avhandling en djupare förståelse för hur agila metoder kan bidra till en framgångsrik mjukvaruutvecklingsprocess genom att främja starka relationer mellan kund och utvecklingsteam.
Trots sin popularitet, har det inte funnits tillräckligt med empiriskt stöd för att de leder till en effektivare och bättre mjukvaruutveckling. Syftet denna avhandling är att undersöka hur de agila arbetssätten kan användas för att främja relationerna mellan kunden och utvecklingsteamen och på detta vis bidra till en mer effektiv mjukvaruutveckling. En god relation stöder också framtida kundsamarbeten.
Avhandlingen är en kvalitativ studie och empirin för denna avhandling består av fem semi-strukturerade intervjuer med professionella mjukvaruutvecklare. Respondenterna har erfarenhet av att arbeta i agila mjukvaruutvecklingsprojekt, specifikt med Scrum ramverket. Teoretiska ramverket för avhandlingen består av en begreppsutredning med bakgrund till ämnet och en litteraturöversikt över tidigare forskningen. Studien identifierade sex olika tekniker som stöder fyra olika dimensioner vilket främjar relationsbyggande. Resultaten från studien ger konkreta exempel på hur tekniker som kommunikationsverktyg, överenskommelse och utgångspunkt, regelbunden kommunikation, agila arbetsmetoder, arbete med slutanvändarna och transparens kan användas för att främja fyra dimensioner inom agil mjukvaruutveckling: kundinvolvering och engagemang, förtroende, kravhantering och samarbete. Genom att koppla samman teori och empiri, ger denna avhandling en djupare förståelse för hur agila metoder kan bidra till en framgångsrik mjukvaruutvecklingsprocess genom att främja starka relationer mellan kund och utvecklingsteam.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [502]