Klasslärarens arbete i förändring : En undersökning om hur klasslärare i Svenskfinland uppfattar sin arbetsbild
Bredenberg, Agda; Engblom, Oliver (2023)
Bredenberg, Agda
Engblom, Oliver
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051744894
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051744894
Tiivistelmä
Den finländska klassläraren är idag mer stressad och utmattad än någonsin tidigare. Ett flertal kartläggningar tyder på att klasslärares arbetsmängd har ökat betydligt, samtidigt som den arbetsrelaterade stressen ökat och välbefinnandet sjunkit. Detta har dessvärre haft så ödesdigra konsekvenser att 6 av 10 lärare funderat på branschbyte år 2021, vilket är en betydlig ökning från tidigare kartläggningar av OAJ.
Syftet med denna avhandling är att undersöka finlandssvenska klasslärares uppfattningar av sin arbetsbild och hur den har förändrats över tid, vilka förväntningar som de upplever att ställs på dem som klasslärare samt vad de anser vara betydelsefullt för en hållbar arbetsbild. Utifrån detta syfte har följande tre forskningsfrågor formulerats:
1. Hur uppfattar klasslärare i Svenskfinland att arbetsbilden förändrats?
2. Vilka förväntningar upplever klasslärare i Svenskfinland att ställs på dem?
3. Vad anser klasslärare i Svenskfinland är viktigt för en hållbar arbetsbild?
Eftersom syftet med studien är att undersöka uppfattningar valdes fenomenografi som forskningsansats. Sju intervjuer utförda under hösten år 2022 med yrkesverksamma klasslärare utgör det empiriska material som analyserats i denna fenomenografiska studie. Samtliga informanter har minst tio års arbetserfarenhet och kommer från fyra olika stora skolor belägna i Åboland.
Informanternas utsagor visar på en trend av ökad arbetsmängd och tidsbrist, vilket dessvärre lett till att planering av undervisning och kollegialt umgänge fått sättas åt sidan. Informanterna upplever även att lärarsynen förändrats och att det förväntas och krävs mycket mer av dem i dagsläget gällande både undervisningens upplägg och elevernas välmående. De uppfattar en hel del förväntningar från olika håll som har att göra med att de alltid skall vara tillgängliga och kunna lösa alla problem. Därtill upplever informanterna att både eleverna och föräldrarna blivit alltmer utmanande och krävande.
Det som informanterna uppfattar vara essentiellt för en hållbar arbetsbild är bland annat god styrning av skolans inre verksamhet i form av ett starkt ledarskap och en tydlig läroplan, samt fungerande och lättillgängliga stödfunktioner. Informanterna lyfter även fram vikten av mer realistiska krav och färre ansvarsuppgifter, samt betydelsen av rätt riktad tidsanvändning. Tillräckliga resurser, särskilt mer personal, samt högre lön lyfts även fram som önskemål. Informanterna betonar dock att personliga aspekter såsom personlighetsdrag, erfarenheter och livssituation påverkar hur hållbar arbetsbilden uppfattas.
Syftet med denna avhandling är att undersöka finlandssvenska klasslärares uppfattningar av sin arbetsbild och hur den har förändrats över tid, vilka förväntningar som de upplever att ställs på dem som klasslärare samt vad de anser vara betydelsefullt för en hållbar arbetsbild. Utifrån detta syfte har följande tre forskningsfrågor formulerats:
1. Hur uppfattar klasslärare i Svenskfinland att arbetsbilden förändrats?
2. Vilka förväntningar upplever klasslärare i Svenskfinland att ställs på dem?
3. Vad anser klasslärare i Svenskfinland är viktigt för en hållbar arbetsbild?
Eftersom syftet med studien är att undersöka uppfattningar valdes fenomenografi som forskningsansats. Sju intervjuer utförda under hösten år 2022 med yrkesverksamma klasslärare utgör det empiriska material som analyserats i denna fenomenografiska studie. Samtliga informanter har minst tio års arbetserfarenhet och kommer från fyra olika stora skolor belägna i Åboland.
Informanternas utsagor visar på en trend av ökad arbetsmängd och tidsbrist, vilket dessvärre lett till att planering av undervisning och kollegialt umgänge fått sättas åt sidan. Informanterna upplever även att lärarsynen förändrats och att det förväntas och krävs mycket mer av dem i dagsläget gällande både undervisningens upplägg och elevernas välmående. De uppfattar en hel del förväntningar från olika håll som har att göra med att de alltid skall vara tillgängliga och kunna lösa alla problem. Därtill upplever informanterna att både eleverna och föräldrarna blivit alltmer utmanande och krävande.
Det som informanterna uppfattar vara essentiellt för en hållbar arbetsbild är bland annat god styrning av skolans inre verksamhet i form av ett starkt ledarskap och en tydlig läroplan, samt fungerande och lättillgängliga stödfunktioner. Informanterna lyfter även fram vikten av mer realistiska krav och färre ansvarsuppgifter, samt betydelsen av rätt riktad tidsanvändning. Tillräckliga resurser, särskilt mer personal, samt högre lön lyfts även fram som önskemål. Informanterna betonar dock att personliga aspekter såsom personlighetsdrag, erfarenheter och livssituation påverkar hur hållbar arbetsbilden uppfattas.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]