Grit : En kvantitativ undersökning av sambandet mellan grit och studieframgång hos universitetsstuderanden
Lundkvist, Linus (2023)
Lundkvist, Linus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053151011
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053151011
Tiivistelmä
Denna avhandling bygger på Duckworth och Quinn (2009) korta gritskala och Clark och Malecki (2019) akademiska gritskala. Syftet med avhandlingen är att undersöka sambandet mellan grit och studieframgång hos universitetsstuderande. För att svara på syftet ställs följande forskningsfrågor:
1. Hur ser reliabiliteten och validiteten ut för den korta gritskalan (Grit-S) och den
akademiska gritskalan (AGS)?
2. Hurudana samband finns mellan grit och studieframgång?
3. Finns det könsskillnader i grit?
Avhandlingen är en kvantitativ studie. Forskningsmaterialet har samlats in genom en e-enkät som skickats ut till universitetsstuderanden vid Åbo Akademi i Vasa. Materialet har sedan bearbetats genom att koda om svaren till siffror i excell. Därefter har materialet analyserats genom analysmetoder i SPSS. Totalt fyllde 171 respondenter i e-enkäten.
1. Hur ser reliabiliteten och validiteten ut för den korta gritskalan (Grit-S) och den
akademiska gritskalan (AGS)?
2. Hurudana samband finns mellan grit och studieframgång?
3. Finns det könsskillnader i grit?
Avhandlingen är en kvantitativ studie. Forskningsmaterialet har samlats in genom en e-enkät som skickats ut till universitetsstuderanden vid Åbo Akademi i Vasa. Materialet har sedan bearbetats genom att koda om svaren till siffror i excell. Därefter har materialet analyserats genom analysmetoder i SPSS. Totalt fyllde 171 respondenter i e-enkäten.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [260]