Norden i Finlands skola : En läroboksanalys om hur de nordiska länderna och samerna behandlas i finländska läromedel
Enckell, Sandor (2023)
Enckell, Sandor
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052949226
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052949226
Tiivistelmä
I följande avhandling behandlas hur mycket de nordiska länderna och språken samt samerna och deras språk syns till i finländska läromedel. Syftet med avhandlingen är att ta reda på vad dagens finländska högstadieelever får lära sig om sina nordiska grannar samt Finlands urbefolkning samerna via skolböcker. Undersökningen har utförts genom en innehållsanalys av 31 finländska skolböcker som varit i användning då analysen utförts. Dessutom utfördes en semistrukturerad intervju med sameaktivisten Petra Laiti gällande frågor om samer.
Norden har en lång gemensam historia. De nordiska länderna har påverkat varandra mycket och har mycket gemensamt språkligt och kulturellt. Från 1932 till 1972 försökte Föreningarna Nordens kommitté för historieundervisning aktivt se till att alla elever i Norden bekantade sig med alla nordiska länder. Nordens samhörighet skulle stoltseras med. I avhandlingen undersöker jag om denna laganda finns kvar. Samerna är Finlands, Sveriges och Norges erkända urbefolkning. Samerna har länge varit förtryckta men har nu lagar som skyddar deras kultur. Enligt lag ska man nuförtiden ha möjlighet till undervisning på samiska. I avhandlingen undersöker jag vad finländska högstadieelever får lära sig om samer och hur skolgången känns för en same i Finland.
Resultaten visar att mängden information de finländska skolböckerna har om Norden varierar väldigt mycket från bokserie till bokserie. Vissa bokserier har flera referenser till Norden och andra har inga alls, trots att båda serier är ämnade för samma skolämne. I regel har böcker som skrivits av finlandssvenskar fler referenser till Norden än böcker som översatts från finska till svenska. Endast ämnet svenska och litteratur har som mål i läroplanen att eleverna ska bekanta sig med de
nordiska kulturerna och språken.
Resultaten visar även att finländska skolböcker har väldigt lite information om samer. De flesta böcker ägnar en eller två sidor till samernas historiska förtryck och beskriver inte samernas nutida utmaningar. De böcker som har information om samernas språk innehåller både sakfel och stavfel. Samernas egen undervisning lider också p.g.a. bristande resurser.
Norden har en lång gemensam historia. De nordiska länderna har påverkat varandra mycket och har mycket gemensamt språkligt och kulturellt. Från 1932 till 1972 försökte Föreningarna Nordens kommitté för historieundervisning aktivt se till att alla elever i Norden bekantade sig med alla nordiska länder. Nordens samhörighet skulle stoltseras med. I avhandlingen undersöker jag om denna laganda finns kvar. Samerna är Finlands, Sveriges och Norges erkända urbefolkning. Samerna har länge varit förtryckta men har nu lagar som skyddar deras kultur. Enligt lag ska man nuförtiden ha möjlighet till undervisning på samiska. I avhandlingen undersöker jag vad finländska högstadieelever får lära sig om samer och hur skolgången känns för en same i Finland.
Resultaten visar att mängden information de finländska skolböckerna har om Norden varierar väldigt mycket från bokserie till bokserie. Vissa bokserier har flera referenser till Norden och andra har inga alls, trots att båda serier är ämnade för samma skolämne. I regel har böcker som skrivits av finlandssvenskar fler referenser till Norden än böcker som översatts från finska till svenska. Endast ämnet svenska och litteratur har som mål i läroplanen att eleverna ska bekanta sig med de
nordiska kulturerna och språken.
Resultaten visar även att finländska skolböcker har väldigt lite information om samer. De flesta böcker ägnar en eller två sidor till samernas historiska förtryck och beskriver inte samernas nutida utmaningar. De böcker som har information om samernas språk innehåller både sakfel och stavfel. Samernas egen undervisning lider också p.g.a. bristande resurser.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]