Distansundervisning inom huslig ekonomi
Jussila, Joanna; Julin, Andrea (2023)
Jussila, Joanna
Julin, Andrea
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050741606
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050741606
Tiivistelmä
I denna avhandling fördjupar vi oss i ämnet distansundervisning som blev ett faktum våren 2020 då WHO förklarade den smittsamma virussjukdomen covid-19 som en pandemi (WHO, 11 mars 2020). För att förhindra smittspridningen vidtog Finlands regering olika skyddsåtgärder och bestämde bland annat att alla grundskolor i vårt land skulle vara stängda 18.3.2020-13.4.2020, vilket senare kom att förlängas till 13.5.2020. Detta medförde även att den traditionella närundervisningen i
läroämnet huslig ekonomi med mycket kort varsel förflyttades från skolornas undervisningskök till elevernas egna hem och all undervisning genomfördes på distans.
Syftet med avhandlingen var att undersöka och ge en bild av hur ämneslärare i huslig ekonomi upplevde att undervisa på distans i läroämnet huslig ekonomi under våren 2020. Syftet med avhandlingen var också att undersöka hur distansundervisningen genomfördes under den exceptionella pandemitiden och vilka utmaningar lärarna ställdes inför i samband med undervisningen. Därtill undersöktes vilka utmaningar och möjligheter ämneslärare i huslig ekonomi upplevde i samband med distansundervisningen. Avhandlingen är kvalitativ och utgår från de tre forskningsfrågorna:
1. Hurdana upplevelser har ämneslärare i huslig ekonomi av distansundervisning under pandemitiden?
2. Vilka utmaningar upplever ämneslärare i huslig ekonomi med distansundervisning?
3. Vilka möjligheter upplever ämneslärare i huslig ekonomi med distansundervisning?
Undersökningen genomfördes med intervjuer och det insamlade undersökningsmaterialet består av kvalitativa intervjuer med fem ämneslärare i huslig ekonomi. Samtliga informanter undervisade under pandemitiden i svenskspråkiga grundskolor i Österbotten. Intervjuerna har analyserats enligt en interpretativ fenomenologisk analysmodell.
Resultatet i vår undersökning tyder på att ämneslärare i huslig ekonomi har haft liknande upplevelser i samband med distansundervisningen och att den plötsliga övergången från närundervisning till distansundervisning medförde flera liknande upplevelser bland informanterna. Samtliga lyfter fram sina känslor av bland annat oro, overklighet eller ovisshet gällande omställningen. Stödet från kollegor var till stor hjälp. Resultatet visar också att lärarna har varit tvungna att strukturera om, förändra och anpassa undervisningen enligt den rådande situationen. Distansundervisningen medförde bland annat att övning och lärande av praktiska färdigheter till en del blev åsidosatta när undervisningen inte kunde genomföras i skolornas undervisningskök. Lärarna har också upplevt ökad arbetsbelastning och mindre motivation att undervisa när den vanliga, sociala vardagen tillsammans med eleverna plötsligt försvann. Att diskutera Däremot anser lärarna möjligheten att utvecklas i det digitala kunnandet, att planera och undervisa med hjälp av digitala verktyg, som en positiv upplevelse i samband med distansundervisningen. Nya idéer har prövats och utvecklats och ifall de intervjuade lärarna i framtiden skulle ställas inför en liknande situation skulle de känna sig bättre förberedda och ha betydligt bättre kunskap om hur de skulle gå tillväga.
De exceptionella omständigheter som rådde under våren 2020 ledde till en omfattande distansundervisning inom den grundläggande utbildningen och lyfte fram undervisningsformen även inom läroämnet huslig ekonomi. Denna avhandling kan ge kunskap om hur distansundervisningen upplevdes och genomfördes i huslig ekonomi och om vilka undervisningsmetoder och digitala verktyg som kan användas i distansundervisning.
läroämnet huslig ekonomi med mycket kort varsel förflyttades från skolornas undervisningskök till elevernas egna hem och all undervisning genomfördes på distans.
Syftet med avhandlingen var att undersöka och ge en bild av hur ämneslärare i huslig ekonomi upplevde att undervisa på distans i läroämnet huslig ekonomi under våren 2020. Syftet med avhandlingen var också att undersöka hur distansundervisningen genomfördes under den exceptionella pandemitiden och vilka utmaningar lärarna ställdes inför i samband med undervisningen. Därtill undersöktes vilka utmaningar och möjligheter ämneslärare i huslig ekonomi upplevde i samband med distansundervisningen. Avhandlingen är kvalitativ och utgår från de tre forskningsfrågorna:
1. Hurdana upplevelser har ämneslärare i huslig ekonomi av distansundervisning under pandemitiden?
2. Vilka utmaningar upplever ämneslärare i huslig ekonomi med distansundervisning?
3. Vilka möjligheter upplever ämneslärare i huslig ekonomi med distansundervisning?
Undersökningen genomfördes med intervjuer och det insamlade undersökningsmaterialet består av kvalitativa intervjuer med fem ämneslärare i huslig ekonomi. Samtliga informanter undervisade under pandemitiden i svenskspråkiga grundskolor i Österbotten. Intervjuerna har analyserats enligt en interpretativ fenomenologisk analysmodell.
Resultatet i vår undersökning tyder på att ämneslärare i huslig ekonomi har haft liknande upplevelser i samband med distansundervisningen och att den plötsliga övergången från närundervisning till distansundervisning medförde flera liknande upplevelser bland informanterna. Samtliga lyfter fram sina känslor av bland annat oro, overklighet eller ovisshet gällande omställningen. Stödet från kollegor var till stor hjälp. Resultatet visar också att lärarna har varit tvungna att strukturera om, förändra och anpassa undervisningen enligt den rådande situationen. Distansundervisningen medförde bland annat att övning och lärande av praktiska färdigheter till en del blev åsidosatta när undervisningen inte kunde genomföras i skolornas undervisningskök. Lärarna har också upplevt ökad arbetsbelastning och mindre motivation att undervisa när den vanliga, sociala vardagen tillsammans med eleverna plötsligt försvann. Att diskutera Däremot anser lärarna möjligheten att utvecklas i det digitala kunnandet, att planera och undervisa med hjälp av digitala verktyg, som en positiv upplevelse i samband med distansundervisningen. Nya idéer har prövats och utvecklats och ifall de intervjuade lärarna i framtiden skulle ställas inför en liknande situation skulle de känna sig bättre förberedda och ha betydligt bättre kunskap om hur de skulle gå tillväga.
De exceptionella omständigheter som rådde under våren 2020 ledde till en omfattande distansundervisning inom den grundläggande utbildningen och lyfte fram undervisningsformen även inom läroämnet huslig ekonomi. Denna avhandling kan ge kunskap om hur distansundervisningen upplevdes och genomfördes i huslig ekonomi och om vilka undervisningsmetoder och digitala verktyg som kan användas i distansundervisning.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]