En kvantitativ kartläggning över vuxnas tidigare upplevelser av sexualundervisning och sexualfostran
Salo, Christoffer (2023)
Salo, Christoffer
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244030
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244030
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att kartlägga vuxna personers upplevelse av varifrån de har fått information kring olika ämnesområden som tangerar sexualundervisning och varifrån de velat få information kring de olika ämnesområdena inom sexualundervisning.
Inledning: Sexualundervisning är en obligatorisk del i den finländska läroplanen. Sexualundervisningen är något som tenderar att uppmärksammas i media. Det diskuteras vad exempelvis föräldrarna har för ansvar. Men om man skulle fråga vuxna människor; skulle de velat prata om ämnen som tangerar sexuell hälsa i hemmet eller hör allt ansvar till skolan? Vilka ämnen tycker de hör till skolan eller finns det ämnen som det borde diskuteras i hemmet? Upplever vuxna att de fått sexualundervisning i skolan eller har de behövt söka på internet själva för att hitta informationen? Denna avhandling är ett försök till att svara på dessa frågor.
Forskningsfrågor:
Fråga 1. Varifrån har vuxna fått sexualundervisning?
Fråga 2. Varifrån hade vuxna velat få sexualundervisningen?
Metod: Studien är av kvantitativ metod och gjordes genom att vuxna (N = 145) fick svara på en elektronisk enkät. Frågorna kring sexualundervisning besvarades på en 5 – gradig Likertskala och analyserades i statiskprogrammet SPSS genom variansanalys med upprepade mätningar (ANOVA).
Resultat: Svaren från respondenterna indikerar att nätet är den källa som de fått mest information medan skolan är den källa som flest anser att de velat få sexualundervisning från.
Inledning: Sexualundervisning är en obligatorisk del i den finländska läroplanen. Sexualundervisningen är något som tenderar att uppmärksammas i media. Det diskuteras vad exempelvis föräldrarna har för ansvar. Men om man skulle fråga vuxna människor; skulle de velat prata om ämnen som tangerar sexuell hälsa i hemmet eller hör allt ansvar till skolan? Vilka ämnen tycker de hör till skolan eller finns det ämnen som det borde diskuteras i hemmet? Upplever vuxna att de fått sexualundervisning i skolan eller har de behövt söka på internet själva för att hitta informationen? Denna avhandling är ett försök till att svara på dessa frågor.
Forskningsfrågor:
Fråga 1. Varifrån har vuxna fått sexualundervisning?
Fråga 2. Varifrån hade vuxna velat få sexualundervisningen?
Metod: Studien är av kvantitativ metod och gjordes genom att vuxna (N = 145) fick svara på en elektronisk enkät. Frågorna kring sexualundervisning besvarades på en 5 – gradig Likertskala och analyserades i statiskprogrammet SPSS genom variansanalys med upprepade mätningar (ANOVA).
Resultat: Svaren från respondenterna indikerar att nätet är den källa som de fått mest information medan skolan är den källa som flest anser att de velat få sexualundervisning från.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]