Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studerandes upplevelser av avhandlingsskrivandet och tankar om avhandlingens koppling till det framtida yrket

Hagback, Mathilda (2023)

 
Avaa tiedosto
hagback_mathilda.pdf (516.0Kt)
Lataukset: 


Hagback, Mathilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447799
Tiivistelmä
Syftet med studien är att undersöka studerandes upplevelser av avhandlingsskrivandet och deras tankar om avhandlingen i förhållande till det framtida yrket. Forskningsfrågorna är följande:
1. Hur upplever studerande avhandlingsskrivandet?
2. Hur ser studerande på relationen mellan avhandlingen och det framtida yrket?
Denna undersökning är kvalitativ till sin karaktär med hermeneutik som forskningsansats. För att samla in data har fokusgruppintervjuer valts som metod. Sammanlagt 15 informanter deltog i studien och gemensamt för alla informanter är att avhandlingsskrivandet är aktuellt. Analysen av intervjuerna utfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Resultaten visar att avhandlingsskrivandet upplevs av studerande som tungt, stressigt och roligt. En del informanter lyfter fram att skrivandet känns tidskrävande medan flera informanter satsar väldigt mycket på skrivandet. Förväntningarna gällande avhandlingen och skrivandet varierar så att en del informanter förväntar sig att enbart blir klara med sin avhandling medan andra förväntar sig att bli bättre på vetenskapligt skrivande. Resultaten visar att handledaren har en viktig roll och informanterna önskar reflektera tillsammans med andra studeranden i seminariegrupper. Med avseende på avhandlingens relation till det framtida yrket visar resultaten att en del informanter ser nyttan med avhandlingen eftersom de kan använda temat som de skriver om. Dessutom anser några informanter att den professionella identiteten formas tack vare den forskningsbaserade lärarutbildningen och avhandlingen.
Kokoelmat
  • 516 Kasvatustieteet [457]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste