Studerandes upplevelser av avhandlingsskrivandet och tankar om avhandlingens koppling till det framtida yrket
Hagback, Mathilda (2023)
Hagback, Mathilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447799
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447799
Tiivistelmä
Syftet med studien är att undersöka studerandes upplevelser av avhandlingsskrivandet och deras tankar om avhandlingen i förhållande till det framtida yrket. Forskningsfrågorna är följande:
1. Hur upplever studerande avhandlingsskrivandet?
2. Hur ser studerande på relationen mellan avhandlingen och det framtida yrket?
Denna undersökning är kvalitativ till sin karaktär med hermeneutik som forskningsansats. För att samla in data har fokusgruppintervjuer valts som metod. Sammanlagt 15 informanter deltog i studien och gemensamt för alla informanter är att avhandlingsskrivandet är aktuellt. Analysen av intervjuerna utfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Resultaten visar att avhandlingsskrivandet upplevs av studerande som tungt, stressigt och roligt. En del informanter lyfter fram att skrivandet känns tidskrävande medan flera informanter satsar väldigt mycket på skrivandet. Förväntningarna gällande avhandlingen och skrivandet varierar så att en del informanter förväntar sig att enbart blir klara med sin avhandling medan andra förväntar sig att bli bättre på vetenskapligt skrivande. Resultaten visar att handledaren har en viktig roll och informanterna önskar reflektera tillsammans med andra studeranden i seminariegrupper. Med avseende på avhandlingens relation till det framtida yrket visar resultaten att en del informanter ser nyttan med avhandlingen eftersom de kan använda temat som de skriver om. Dessutom anser några informanter att den professionella identiteten formas tack vare den forskningsbaserade lärarutbildningen och avhandlingen.
1. Hur upplever studerande avhandlingsskrivandet?
2. Hur ser studerande på relationen mellan avhandlingen och det framtida yrket?
Denna undersökning är kvalitativ till sin karaktär med hermeneutik som forskningsansats. För att samla in data har fokusgruppintervjuer valts som metod. Sammanlagt 15 informanter deltog i studien och gemensamt för alla informanter är att avhandlingsskrivandet är aktuellt. Analysen av intervjuerna utfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Resultaten visar att avhandlingsskrivandet upplevs av studerande som tungt, stressigt och roligt. En del informanter lyfter fram att skrivandet känns tidskrävande medan flera informanter satsar väldigt mycket på skrivandet. Förväntningarna gällande avhandlingen och skrivandet varierar så att en del informanter förväntar sig att enbart blir klara med sin avhandling medan andra förväntar sig att bli bättre på vetenskapligt skrivande. Resultaten visar att handledaren har en viktig roll och informanterna önskar reflektera tillsammans med andra studeranden i seminariegrupper. Med avseende på avhandlingens relation till det framtida yrket visar resultaten att en del informanter ser nyttan med avhandlingen eftersom de kan använda temat som de skriver om. Dessutom anser några informanter att den professionella identiteten formas tack vare den forskningsbaserade lärarutbildningen och avhandlingen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [457]