”Leken är det viktigaste vi har” : Lärares tankar om att stöda barn i behov av socialt stöd i småbarnspedagogiken
Löfdahl, Emma (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042438279
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042438279
Tiivistelmä
Sociala färdigheter är viktiga att utveckla eftersom de har en stor inverkan på barns välbefinnande, lärande och samspel med andra. Barn lär sig i en social miljö tillsammans med andra och det hör till småbarnspedagogikens roll att stärka barns sociala färdigheter. Leken är viktig för barns sociala utveckling eftersom det är barns främsta arena för lärande och socialt samspel med andra barn. Utmaningar med sociala färdigheter kan inverka på barns välbefinnande och lärande negativt. Lärare inom småbarnspedagogik har ansvar att möta dessa barns stödbehov, men forskning visar att många lärare inte vet hur de ska stöda dem eller att det inte finns resurser att lägga på detta på grund av många andra stödbehov i grupperna. Dessutom finns bristande forskning i hur lärare inom småbarnspedagogik stöder barn i behov av socialt stöd i Finland.
Syftet med min studie är att undersöka hur lärare inom småbarnspedagogik uppfattar och stöder sociala färdigheter hos barn i behov av socialt stöd. Utgående från syftet har jag formulerat följande forskningsfrågor:
1. Vilka sociala svårigheter och sociala stödbehov beskriver lärare inom småbarnspedagogik att finns i barngruppen?
2. Vilka arbetssätt använder lärare inom småbarnspedagogik sig av för att stöda barn i behov av socialt stöd i och utanför lek?
3. Vilka förutsättningar och utgångspunkter för att stöda barn socialt lyfter lärare inom småbarnspedagogik upp?
Studien är kvalitativ och använder sig av en tematisk analys. Data samlades in genom intervjuer med åtta lärare inom småbarnspedagogik. Intervjuerna fokuserade på lärare som jobbade med barn i åldern 3–5 år.
Studien visar att lärare uppfattar att barn i behov av socialt stöd möter utmaningar i lek och samspel med andra, men också kommunikationssvårigheter samt socioemotionella och beteenderelaterade utmaningar förekommer. Arbetssätt som lärare använder sig för att stöda dessa barn handlar till stor del om att stöda dem i leken. Dessutom skapar lärarna trygga relationer till barnet, skapar struktur, lugn och förutsägbarhet i omgivningen och jobbar med hela gruppens socioemotionella kompetens. En förutsättning för lärarnas arbete är den lekcentrerade verksamhetskulturen och samarbete med kolleger och vårdnadshavare. Resursbrist och prioriteringsbehov är utmanande, såväl som att vissa informanter menar att leken avbryts när en vuxen kommer med i barns fria lek. Stödet baserar sig på erfarenhet, kunskap och värderingar.
Eftersom största delen av barns sociala stödbehov uppkommer i leksituationer är det också i leken som lärarna behöver stöda. Därför är det viktigt att lärare har resurser och arbetssätt som möjliggör att de kan stöda barn socialt i leken. Min studie visar också på att lärare är medvetna om lekens betydelse för barns sociala utveckling, men att lärare vill stöda mera än vad de i praktiken kan och hinner.
Syftet med min studie är att undersöka hur lärare inom småbarnspedagogik uppfattar och stöder sociala färdigheter hos barn i behov av socialt stöd. Utgående från syftet har jag formulerat följande forskningsfrågor:
1. Vilka sociala svårigheter och sociala stödbehov beskriver lärare inom småbarnspedagogik att finns i barngruppen?
2. Vilka arbetssätt använder lärare inom småbarnspedagogik sig av för att stöda barn i behov av socialt stöd i och utanför lek?
3. Vilka förutsättningar och utgångspunkter för att stöda barn socialt lyfter lärare inom småbarnspedagogik upp?
Studien är kvalitativ och använder sig av en tematisk analys. Data samlades in genom intervjuer med åtta lärare inom småbarnspedagogik. Intervjuerna fokuserade på lärare som jobbade med barn i åldern 3–5 år.
Studien visar att lärare uppfattar att barn i behov av socialt stöd möter utmaningar i lek och samspel med andra, men också kommunikationssvårigheter samt socioemotionella och beteenderelaterade utmaningar förekommer. Arbetssätt som lärare använder sig för att stöda dessa barn handlar till stor del om att stöda dem i leken. Dessutom skapar lärarna trygga relationer till barnet, skapar struktur, lugn och förutsägbarhet i omgivningen och jobbar med hela gruppens socioemotionella kompetens. En förutsättning för lärarnas arbete är den lekcentrerade verksamhetskulturen och samarbete med kolleger och vårdnadshavare. Resursbrist och prioriteringsbehov är utmanande, såväl som att vissa informanter menar att leken avbryts när en vuxen kommer med i barns fria lek. Stödet baserar sig på erfarenhet, kunskap och värderingar.
Eftersom största delen av barns sociala stödbehov uppkommer i leksituationer är det också i leken som lärarna behöver stöda. Därför är det viktigt att lärare har resurser och arbetssätt som möjliggör att de kan stöda barn socialt i leken. Min studie visar också på att lärare är medvetna om lekens betydelse för barns sociala utveckling, men att lärare vill stöda mera än vad de i praktiken kan och hinner.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]