Program för psykisk hälsa i skolan : Högstadieelevers och -lärares upplevelser av interventioner i skolan
Lillas-Kurtén, Josefina (2023)
Lillas-Kurtén, Josefina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042939575
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042939575
Tiivistelmä
Ungas psykiska hälsa har försämrats den senaste tiden (Den svenskspråkiga ungdomsbarometern, 2022). Skolan är en lämplig arena för olika interventioner och program ämnade att förebygga psykisk ohälsa och främja psykisk hälsa bland unga. Teater i Undervisningen (TIU) är ett treårigt projekt vars syfte är att främja finlandssvenska högstadieelevers psykiska hälsa med fokus på olika teman.
Syftet med denna avhandling är att undersöka elevers och lärares tankar och upplevelser av skolbaserade interventioner och program ämnade att främja psykisk hälsa.
Hösten 2021 deltog 3406 elever och lärare i TIU-programmet (gem)ensam. Deltagarnas tankar och upplevelser av programmet undersöktes med hjälp av enkäter för elever och lärare. Innehållet i enkätsvaren analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. För att komplettera datamaterialet från TIU-programmet genomfördes även en systematisk litteraturöversikt över interventioner.
Resultatet av den kvalitativa studien visar på att eleverna som hade deltagit i (gem)ensam hade både positiva och negativa upplevelser men uttryckte att programmet hade varit lärorikt och ögonöppnande. Lärarna som deltog var positivt inställda till programmet och uppskattade att någon utomstående besökte skolan för att hålla program. I litteraturöversikten framkom att program i skolan för det mesta en positiv upplevelse för både elever och lärare, dock framkom att det ofta krävs mer tid till förberedelser och inskolning samt att det ofta finns för lite tid till genomförandet.
Både enkätundersökningen och litteraturöversikten visar på att implementeringen och genomförandet av ett skolbaserat program kan vara avgörande för hur deltagarna uppfattar programmet.
Syftet med denna avhandling är att undersöka elevers och lärares tankar och upplevelser av skolbaserade interventioner och program ämnade att främja psykisk hälsa.
Hösten 2021 deltog 3406 elever och lärare i TIU-programmet (gem)ensam. Deltagarnas tankar och upplevelser av programmet undersöktes med hjälp av enkäter för elever och lärare. Innehållet i enkätsvaren analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. För att komplettera datamaterialet från TIU-programmet genomfördes även en systematisk litteraturöversikt över interventioner.
Resultatet av den kvalitativa studien visar på att eleverna som hade deltagit i (gem)ensam hade både positiva och negativa upplevelser men uttryckte att programmet hade varit lärorikt och ögonöppnande. Lärarna som deltog var positivt inställda till programmet och uppskattade att någon utomstående besökte skolan för att hålla program. I litteraturöversikten framkom att program i skolan för det mesta en positiv upplevelse för både elever och lärare, dock framkom att det ofta krävs mer tid till förberedelser och inskolning samt att det ofta finns för lite tid till genomförandet.
Både enkätundersökningen och litteraturöversikten visar på att implementeringen och genomförandet av ett skolbaserat program kan vara avgörande för hur deltagarna uppfattar programmet.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [263]