Lexplore : Det ultimata kartläggnings- och interventionsmaterialet?
Friman, Leonora (2023)
Friman, Leonora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447646
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447646
Tiivistelmä
Lästräning är en viktig del av modersmålsundervisningen i grundskolan och tar upp en stor del av speciallärarens arbetsuppgifter. I specialläraryrket arbetas det dagligen med att stödja elever i deras läs- och skrivutveckling. En grundläggande del för att hjälpa eleverna utveckla sin läsförmåga är att identifiera elevers läs- och skrivsvårigheter med hjälp av olika kartläggningsmaterial. Dagens samhälle blir alltmer digitaliserat och skolorna använder sig ständigt av mera digitaliserade hjälpmedel i sin undervisning. Syftet med denna studie är att undersöka om det digitala kartläggnings- och lästräningsmaterialet Lexplore är ett effektivt interventionsprogram för elever i åk 5–6. Forskningen görs med en experimentgrupp och en kontrollgrupp. Utgående från syftet har två forskningsfrågor formulerats.
1. Hurudana skillnader finns det i elevers framsteg i deras läsflyt beroende på om de använt sig av Lexplores lästräningsmaterial eller annat/inget specifikt lästräningsmaterial?
2. Hurudana skillnader finns det hos de svaga läsarna och deras framsteg i läsflyt beroende på om de använt sig av Lexplores lästräningsmaterial eller annat/inget specifikt lästräningsmaterial?
Studien har en kvantitativ forskningsansats och eleverna tog del av ett förkunskapstest i form av ett H4-test samt ett sluttest i form av samma H4-test. Studien har gjorts i en finlandssvensk kommun där man deltagit i projektet Lexplore. Data har samlats in under hösten 2021 och våren 2022. Studien bestod av 36 deltagare från två svenskspråkiga
grundskolor i Finland.
Resultatet i studien avviker från tidigare studier där man undersökt skillnaden mellan datorbaserade- och icke-datorbaserade lästräningsmaterial. Resultatet i denna studie visar att det inte finns några statistiskt signifikanta skillnader mellan experimentgruppen som tagit del av lästräningsmaterialet Lexplore eller kontrollgruppen som fick annan/ingen specifik lästräning.
1. Hurudana skillnader finns det i elevers framsteg i deras läsflyt beroende på om de använt sig av Lexplores lästräningsmaterial eller annat/inget specifikt lästräningsmaterial?
2. Hurudana skillnader finns det hos de svaga läsarna och deras framsteg i läsflyt beroende på om de använt sig av Lexplores lästräningsmaterial eller annat/inget specifikt lästräningsmaterial?
Studien har en kvantitativ forskningsansats och eleverna tog del av ett förkunskapstest i form av ett H4-test samt ett sluttest i form av samma H4-test. Studien har gjorts i en finlandssvensk kommun där man deltagit i projektet Lexplore. Data har samlats in under hösten 2021 och våren 2022. Studien bestod av 36 deltagare från två svenskspråkiga
grundskolor i Finland.
Resultatet i studien avviker från tidigare studier där man undersökt skillnaden mellan datorbaserade- och icke-datorbaserade lästräningsmaterial. Resultatet i denna studie visar att det inte finns några statistiskt signifikanta skillnader mellan experimentgruppen som tagit del av lästräningsmaterialet Lexplore eller kontrollgruppen som fick annan/ingen specifik lästräning.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]