"Undervisningen är inte längre det viktigaste" : Finlandssvenska lärares upplevelser av en ökande arbetsmängd och en stressfylld bransch
Ahlö, Sebastian (2023)
Ahlö, Sebastian
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942505
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942505
Tiivistelmä
Denna avhandling studerar den finlandssvenska lärarkårens upplevelser av en ökad arbetsmängd inom skolarbetet. Detta görs i syfte att bidra med kunskap om det studerade för att kunna belysa problemet med arbetsmängden ytterligare.
Avhandlingens övergripande forskningsfråga är Vilka är lärarnas upplevelser om en ökad arbetsmängd? Denna övergripande forskningsfråga preciseras tydligare genom tre preciserade forskningsfrågor. Dessa lyder:
1. Upplever lärarna att deras arbetsmängd har ökat?
2. Varierar upplevelsen av att arbetsmängden ökat mellan lärare beroende på bakgrundsfaktorerna kön, ålder, region, yrkesinriktning samt skolform som man arbetar inom?
3. Vilka arbetsuppgifter upplever lärarna att har ökat?
Metoden som används i avhandlingen är en kvantitativ dataanalys av enkätdata. Materialet är insamlat bland lärare i Svenskfinland av Finlands svenska lärares förbund FSL och materialet gjordes tillgänglig för forskningssyfte till den här studien. Analysen består av korstabuleringar av variabler som operationaliseras ur enkätfrågorna.
Studiens resultat visar att 94,4 % av lärarna upplever att deras arbetsmängd har ökat under de senaste fem åren. Det arbetsområde som har ökat mest är dokumentation, tätt följt av elevvård och möten. Utöver att arbetsmängd ökat uppger 28,7 % av lärarna att de planerar att byta bransch och bland dessa uppgav 83,3 % att en för hög arbetsbelastning var en av orsakerna. Utifrån detta resultat kan slutsatsen att lärarnas arbetsmängd är för hög dras.
Avhandlingens övergripande forskningsfråga är Vilka är lärarnas upplevelser om en ökad arbetsmängd? Denna övergripande forskningsfråga preciseras tydligare genom tre preciserade forskningsfrågor. Dessa lyder:
1. Upplever lärarna att deras arbetsmängd har ökat?
2. Varierar upplevelsen av att arbetsmängden ökat mellan lärare beroende på bakgrundsfaktorerna kön, ålder, region, yrkesinriktning samt skolform som man arbetar inom?
3. Vilka arbetsuppgifter upplever lärarna att har ökat?
Metoden som används i avhandlingen är en kvantitativ dataanalys av enkätdata. Materialet är insamlat bland lärare i Svenskfinland av Finlands svenska lärares förbund FSL och materialet gjordes tillgänglig för forskningssyfte till den här studien. Analysen består av korstabuleringar av variabler som operationaliseras ur enkätfrågorna.
Studiens resultat visar att 94,4 % av lärarna upplever att deras arbetsmängd har ökat under de senaste fem åren. Det arbetsområde som har ökat mest är dokumentation, tätt följt av elevvård och möten. Utöver att arbetsmängd ökat uppger 28,7 % av lärarna att de planerar att byta bransch och bland dessa uppgav 83,3 % att en för hög arbetsbelastning var en av orsakerna. Utifrån detta resultat kan slutsatsen att lärarnas arbetsmängd är för hög dras.