Faktorer som hjälper och stjälper en dubbelkarriär : En kvalitativ undersökning utförd i idrottsprofilerade skolor
Enlund, Viktoria; Järn, Jonatan (2023)
Enlund, Viktoria
Järn, Jonatan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042638872
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042638872
Tiivistelmä
Syftet med denna magisteravhandling är att identifiera viktiga faktorer i finländska dubbelkarriärmiljöer baserat på en tvärfallsanalys av fem idrottsprofilerade skolor som deltar i Idrottshögstadieförsöket.
Undersökningen är av kvalitativ karaktär med utgångspunkt i den fenomenografiska forskningsansatsen. Materialet har blivit insamlat inom ramen för det tidigare utförda projektet Idrottshögstadieförsöket där vi valt att fokusera på intervjusvaren. Totalt har 15 olika lärare från fem olika skolor intervjuats varav fem rektorer, sex gymnastiklärare och fyra ämneslärare.
Resultatet har vi valt att dela upp enligt forskningsfrågorna där passande kategorier skapats för att avgränsa svaren. Inledningsvis till den första frågeställningen har följande kategorier skapats: grundläggande färdigheter, studieförmåga, könsskillnader, kombinationen av idrott och skola samt engagemang i skolan. Till den andra frågeställningen har social miljö, psykisk hälsa, skolans stödåtgärder och positiva och negativa faktorer i idrottsmiljö utformats som underrubriker. Avslutningsvis till den tredje och sista frågeställningen har följande underrubriker skapats: hemmens stödjande, skolans stödjande, idrottsakademins samt idrottsföreningens stödjande, kontakten mellan de olika institutionerna och framtida utvecklingsbehov inom samarbetet mellan institutionerna.
Resultaten inom individuella möjligheter och utmaningar för elever med dubbelkarriär visade sig vara bland annat att de grundläggande färdigheterna kopplat till idrott är betydligt högre jämfört med elever i traditionella klasser. Förutom fysiska fördelar ser även lärare ett samband mellan höga betyg och goda idrottsliga prestationer. Resultaten som berör möjligheter och utmaningar i miljön hos elever med dubbelkarriär antyder att miljön ofta har en positiv inverkan på elever med dubbelkarriär. De likasinnade eleverna kan motivera varandra vilket leder till att starka band mellan eleverna formas och den psykiska hälsan stärks. Även flexibiliteten hos lärarna bidrar till elevernas utvecklingspotential. Resultaten förknippade med samarbetet mellan de olika institutionerna är positiva. Generellt sett får eleverna mycket stöd av både hem och skola i form av exempelvis psykiskt stöd men även konkreta åtgärder som organiserade träningstillfällen. Samarbetet mellan idrottsakademierna och skolorna fungerar som planerat medan samarbetet mellan idrottsföreningarna och skolorna bör utvecklas.
Sammanfattningsvis kan denna avhandling vara relevant för personer eller institutioner som är engagerade i idrottshögstadieverksamhet, och vill veta mer angående vilka möjligheter finns förknippade med dubbelkarriär enligt lärare. Med hjälp av resultaten i denna studie kan både lärare, idrottsakademier och idrottsföreningar få en bättre överblick över ifall det är något specifikt område inom dubbelkarriär med utvecklingsbehov.
Undersökningen är av kvalitativ karaktär med utgångspunkt i den fenomenografiska forskningsansatsen. Materialet har blivit insamlat inom ramen för det tidigare utförda projektet Idrottshögstadieförsöket där vi valt att fokusera på intervjusvaren. Totalt har 15 olika lärare från fem olika skolor intervjuats varav fem rektorer, sex gymnastiklärare och fyra ämneslärare.
Resultatet har vi valt att dela upp enligt forskningsfrågorna där passande kategorier skapats för att avgränsa svaren. Inledningsvis till den första frågeställningen har följande kategorier skapats: grundläggande färdigheter, studieförmåga, könsskillnader, kombinationen av idrott och skola samt engagemang i skolan. Till den andra frågeställningen har social miljö, psykisk hälsa, skolans stödåtgärder och positiva och negativa faktorer i idrottsmiljö utformats som underrubriker. Avslutningsvis till den tredje och sista frågeställningen har följande underrubriker skapats: hemmens stödjande, skolans stödjande, idrottsakademins samt idrottsföreningens stödjande, kontakten mellan de olika institutionerna och framtida utvecklingsbehov inom samarbetet mellan institutionerna.
Resultaten inom individuella möjligheter och utmaningar för elever med dubbelkarriär visade sig vara bland annat att de grundläggande färdigheterna kopplat till idrott är betydligt högre jämfört med elever i traditionella klasser. Förutom fysiska fördelar ser även lärare ett samband mellan höga betyg och goda idrottsliga prestationer. Resultaten som berör möjligheter och utmaningar i miljön hos elever med dubbelkarriär antyder att miljön ofta har en positiv inverkan på elever med dubbelkarriär. De likasinnade eleverna kan motivera varandra vilket leder till att starka band mellan eleverna formas och den psykiska hälsan stärks. Även flexibiliteten hos lärarna bidrar till elevernas utvecklingspotential. Resultaten förknippade med samarbetet mellan de olika institutionerna är positiva. Generellt sett får eleverna mycket stöd av både hem och skola i form av exempelvis psykiskt stöd men även konkreta åtgärder som organiserade träningstillfällen. Samarbetet mellan idrottsakademierna och skolorna fungerar som planerat medan samarbetet mellan idrottsföreningarna och skolorna bör utvecklas.
Sammanfattningsvis kan denna avhandling vara relevant för personer eller institutioner som är engagerade i idrottshögstadieverksamhet, och vill veta mer angående vilka möjligheter finns förknippade med dubbelkarriär enligt lärare. Med hjälp av resultaten i denna studie kan både lärare, idrottsakademier och idrottsföreningar få en bättre överblick över ifall det är något specifikt område inom dubbelkarriär med utvecklingsbehov.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]