Gröna investeringar som konkurrensfördelar : En analys av investerares åsikter om hur hållbarhet påverkar finansbranschen och samhället
Malmström, Gustav (2023)
Malmström, Gustav
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051043148
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051043148
Tiivistelmä
Denna avhandling behandlar hur enskilda investerare planerar och skapar konkurrenskraftiga instrument på en konkurrensutsatt marknad. Fokuset ligger på hållbara konkurrensfördelar. Företag och organisationer behöver bli mer hållbara i dagens marknadsekonomi. Detta är både på grund av att det skapats direktiv på internationell nivå och på förväntningar av kunder och privatpersoner. Detta har synts klart i finansbranschen som har under många år rört sig mot att erbjuda hållbara tjänster och produkter till kunder och investerare.
Denna förändring har lett till att investerare och individer som arbetar med investeringar har under de senaste åren haft möjlighet planera och skapa nya produkter, använda sig av nya data i form av ESGoch hållbarhetsrapporter, samt skifta tankesättet från maximal avkastning till hållbar avkastning.
För att få en insikt i hur investerarna tänker om hållbarhet, intervjuade jag 4 personer som arbetar med hållbara investeringar. Dessa individer hade bland annat utvecklat gröna ramverk för investeringsfonder och -banker, samt skapat gröna fonder, obligationer och investeringsstrategier. Efter att ha intervjuat dessa personer, användes en tematisk analys för att hitta inslag av klassiska och modernare investeringsstrategier.
Resultaten tyder på att det är förväntat av kunder och marknad att företag skall vara hållbara, och detta gäller även finansiella institutioner. Det finns dock många hinder för att göra detta helt smidigt, såsom krav på extremt noggrann rapportering och data som inte erbjuder bra insikter. För att organisationer skall kunna maximera sina konkurrensfördelar verkar det vara ett måste att agera hållbart. Detta både ur ett pur legalt synsätt i och med alla nya lagar och regleringar, men också hur konsumenten och marknadens synvinkel.
Denna förändring har lett till att investerare och individer som arbetar med investeringar har under de senaste åren haft möjlighet planera och skapa nya produkter, använda sig av nya data i form av ESGoch hållbarhetsrapporter, samt skifta tankesättet från maximal avkastning till hållbar avkastning.
För att få en insikt i hur investerarna tänker om hållbarhet, intervjuade jag 4 personer som arbetar med hållbara investeringar. Dessa individer hade bland annat utvecklat gröna ramverk för investeringsfonder och -banker, samt skapat gröna fonder, obligationer och investeringsstrategier. Efter att ha intervjuat dessa personer, användes en tematisk analys för att hitta inslag av klassiska och modernare investeringsstrategier.
Resultaten tyder på att det är förväntat av kunder och marknad att företag skall vara hållbara, och detta gäller även finansiella institutioner. Det finns dock många hinder för att göra detta helt smidigt, såsom krav på extremt noggrann rapportering och data som inte erbjuder bra insikter. För att organisationer skall kunna maximera sina konkurrensfördelar verkar det vara ett måste att agera hållbart. Detta både ur ett pur legalt synsätt i och med alla nya lagar och regleringar, men också hur konsumenten och marknadens synvinkel.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [416]