Identifiering av förskolebarn i risk för inlärningssvårigheter i matematik
Häggdahl, Malin; Korhonen, Maria (2023)
Häggdahl, Malin
Korhonen, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041035693
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041035693
Tiivistelmä
Forskningsbaserade kartläggningsverktyg är ytterst viktiga för att på ett jämlikt sätt kunna
identifiera barn i risk för inlärningssvårigheter, ordna med optimala stödåtgärder samt för
att kunna följa upp barnens utveckling och inlärning. Det finns standardiserade verktyg för
kartläggning av matematikfärdigheter hos 6-åringar och äldre (t.ex. Lukimat), men det
saknas verktyg för att kartlägga yngre barns matematikfärdigheter. Syftet med vår
avhandling är att undersöka hur man med hjälp av taluppfattningstestet SYMP kan
identifiera och följa upp förskolebarn i risk för inlärningssvårigheter i matematik. Utifrån
syftet formulerades tre forskningsfrågor.
1. Hur reliabelt är taluppfattningstestet SYMP?
2. I hur stor grad identifieras samma barn i risk för inlärningssvårigheter i matematik
med taluppfattningstestet SYMP och kartläggningsmaterialet LukiMat?
3. Hur utvecklas taluppfattningen hos barnen mellan de två mättidpunkterna?
Denna kvantitativa studie omfattade 100 barn (48 pojkar och 52 flickor) (Målder = 70,6
månader, SD = 3,5 månader) från sex förskolor som deltagit i det första riksomfattande
försöket med tvåårig förskola. För att besvara forskningsfrågorna användes
korrelationsanalys, analys av intern konsistens, konfigurell frekvensanalys och beroende
gruppers t-test.
Resultaten i denna studie visar att SYMP-testets första del (SYMP A, jämförelse av
ensiffriga tal), är användbart för att kartlägga femåringars taluppfattning. SYMP A hade
hög reliabilitet och uppvisade även en god samtidig validitet med LukiMat. Vidare
identifierar SYMP A i hög grad samma barn i risk för inlärningssvårigheter i matematik
som LukiMat. Slutligen uppvisade barnen i denna ålder en snabb utveckling i
taluppfattning mellan de två mättidpunkterna.
identifiera barn i risk för inlärningssvårigheter, ordna med optimala stödåtgärder samt för
att kunna följa upp barnens utveckling och inlärning. Det finns standardiserade verktyg för
kartläggning av matematikfärdigheter hos 6-åringar och äldre (t.ex. Lukimat), men det
saknas verktyg för att kartlägga yngre barns matematikfärdigheter. Syftet med vår
avhandling är att undersöka hur man med hjälp av taluppfattningstestet SYMP kan
identifiera och följa upp förskolebarn i risk för inlärningssvårigheter i matematik. Utifrån
syftet formulerades tre forskningsfrågor.
1. Hur reliabelt är taluppfattningstestet SYMP?
2. I hur stor grad identifieras samma barn i risk för inlärningssvårigheter i matematik
med taluppfattningstestet SYMP och kartläggningsmaterialet LukiMat?
3. Hur utvecklas taluppfattningen hos barnen mellan de två mättidpunkterna?
Denna kvantitativa studie omfattade 100 barn (48 pojkar och 52 flickor) (Målder = 70,6
månader, SD = 3,5 månader) från sex förskolor som deltagit i det första riksomfattande
försöket med tvåårig förskola. För att besvara forskningsfrågorna användes
korrelationsanalys, analys av intern konsistens, konfigurell frekvensanalys och beroende
gruppers t-test.
Resultaten i denna studie visar att SYMP-testets första del (SYMP A, jämförelse av
ensiffriga tal), är användbart för att kartlägga femåringars taluppfattning. SYMP A hade
hög reliabilitet och uppvisade även en god samtidig validitet med LukiMat. Vidare
identifierar SYMP A i hög grad samma barn i risk för inlärningssvårigheter i matematik
som LukiMat. Slutligen uppvisade barnen i denna ålder en snabb utveckling i
taluppfattning mellan de två mättidpunkterna.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]