Kestävät matkaketjut Itä- ja Länsi-Uudellamaalla
Suhonen, Mikko; Lehtinen, Eeropekka; Raninen, Mikko; Mustonen, Liisa; Ahonen, Vesa (2023-03-31)
Suhonen, Mikko
Lehtinen, Eeropekka
Raninen, Mikko
Mustonen, Liisa
Ahonen, Vesa
Uudenmaan ELY-keskus
31.03.2023
Tiivistelmä
Globaalit ilmiöt, kuten ilmastonmuutos sekä energiakriisi luovat entistä suuremman tarpeen kestävien ratkaisuiden kehittämiseksi kaikilla hallintotasoilla. Kestävien matkaketjujen kehittäminen on eräs keino vastata kestävyyden haasteisiin.
Tämän työn päätavoitteena on varmistaa, että kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteita parannetaan jatkossa Länsi- ja Itä-Uudellamaalla erityisesti tärkeimmiksi tunnistetuilla kestävän liikkumisen matkaketjuilla.
Työn aikana on tunnistettu Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät joukkoliikennepysäkit, jotka luokiteltiin neljään korkeimpaan pysäkkiluokkaan (terminaalit, keskeiset solmupysäkit, vilkkaat pysäkit ja peruspysäkit). Näihin pysäkkiluokkiin liittyviä palvelutasotavoitteita määritettiin liittyen pysäkeille johtaviin reitteihin, pysäkkipalveluihin ja -toimintoihin sekä henkilöauto- ja pyöräliityntäpysäköintiin. Palvelutasotavoitteet toimivat pohjana pysäkkien kehittämistoimenpiteiden määrittelyssä.
Työn aikana on tunnistettu Itä- ja Länsi-Uudenmaan merkittävimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Kestävän liikkumisen matkaketjuja tunnistettiin kaikkiaan 113 kappaletta. Suurta määrää matkaketjuja on välttämätöntä arvioida eri osatekijöiden kautta, jotta ne voidaan asettaa tärkeysjärjestykseen ja täten tunnistaa kaikkein tärkeimmät matkaketjut. Prioriorisointia varten on luotu arviointikehikko, jonka avulla tärkeimmiksi tunnistetut matkaketjut (pl. kuntien sisäiset) on arvioitu. Tässä työssä käytettyjä arviointitekijöitä ovat matka-aika, käyttäjäpotentiaalit kävellen, pyöräillen sekä liityntäjoukkoliikenteellä, pendelöintipotentiaali sekä päästövähennyspotentiaali.
Priorisoinnin pohjalta parhaaseen kolmannekseen sijoittuneiden matkaketjujen solmupisteille on tunnistettu kehitystoimenpiteitä, jotka koskevat niille johtavia pyöräily-yhteyksiä sekä pysäkeistä muodostuvien solmupisteiden varustelua sekä saavutettavuutta. Toimenpiteitä on ensisijaista lähteä edistämään tunnistettujen laatukäytävien osalta. Laatukäytäviä on tunnistettu työn aikana yhteensä kolme; yksi Itä-Uudellamaalla ja kaksi Länsi-Uudellamaalla.
Lopputuloksen ohella myös laaja vuorovaikutus suunnittelualueen kuntien kesken on ollut yksi työn päätavoitteista. Työn aikana toteutettiin kuntien edustajien haastattelutilaisuudet lähtötilanteen määrittämiseksi ja matkaketjujen tunnistamiseksi, järjestettiin kaksi työpajaa sekä kolme ohjausryhmän kokousta, joiden kautta kuntien ja sidosryhmien edustajat pääsivät osallistumaan ja vaikuttamaan työn etenemiseen.
Tämän työn päätavoitteena on varmistaa, että kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteita parannetaan jatkossa Länsi- ja Itä-Uudellamaalla erityisesti tärkeimmiksi tunnistetuilla kestävän liikkumisen matkaketjuilla.
Työn aikana on tunnistettu Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät joukkoliikennepysäkit, jotka luokiteltiin neljään korkeimpaan pysäkkiluokkaan (terminaalit, keskeiset solmupysäkit, vilkkaat pysäkit ja peruspysäkit). Näihin pysäkkiluokkiin liittyviä palvelutasotavoitteita määritettiin liittyen pysäkeille johtaviin reitteihin, pysäkkipalveluihin ja -toimintoihin sekä henkilöauto- ja pyöräliityntäpysäköintiin. Palvelutasotavoitteet toimivat pohjana pysäkkien kehittämistoimenpiteiden määrittelyssä.
Työn aikana on tunnistettu Itä- ja Länsi-Uudenmaan merkittävimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Kestävän liikkumisen matkaketjuja tunnistettiin kaikkiaan 113 kappaletta. Suurta määrää matkaketjuja on välttämätöntä arvioida eri osatekijöiden kautta, jotta ne voidaan asettaa tärkeysjärjestykseen ja täten tunnistaa kaikkein tärkeimmät matkaketjut. Prioriorisointia varten on luotu arviointikehikko, jonka avulla tärkeimmiksi tunnistetut matkaketjut (pl. kuntien sisäiset) on arvioitu. Tässä työssä käytettyjä arviointitekijöitä ovat matka-aika, käyttäjäpotentiaalit kävellen, pyöräillen sekä liityntäjoukkoliikenteellä, pendelöintipotentiaali sekä päästövähennyspotentiaali.
Priorisoinnin pohjalta parhaaseen kolmannekseen sijoittuneiden matkaketjujen solmupisteille on tunnistettu kehitystoimenpiteitä, jotka koskevat niille johtavia pyöräily-yhteyksiä sekä pysäkeistä muodostuvien solmupisteiden varustelua sekä saavutettavuutta. Toimenpiteitä on ensisijaista lähteä edistämään tunnistettujen laatukäytävien osalta. Laatukäytäviä on tunnistettu työn aikana yhteensä kolme; yksi Itä-Uudellamaalla ja kaksi Länsi-Uudellamaalla.
Lopputuloksen ohella myös laaja vuorovaikutus suunnittelualueen kuntien kesken on ollut yksi työn päätavoitteista. Työn aikana toteutettiin kuntien edustajien haastattelutilaisuudet lähtötilanteen määrittämiseksi ja matkaketjujen tunnistamiseksi, järjestettiin kaksi työpajaa sekä kolme ohjausryhmän kokousta, joiden kautta kuntien ja sidosryhmien edustajat pääsivät osallistumaan ja vaikuttamaan työn etenemiseen.
Kokoelmat
- Raportteja [1096]