Security Elites in Egypt and Jordan after the Arab Spring : A Case Study on Securocracies’ Role on National Security, Domestic Power Politics, Regional Order and Middle Eastern Alliance Making between 2011 and 2021
Mäkelä, Juha (2023)
Mäkelä, Juha
Maanpuolustuskorkeakoulu
Sotataidon laitos
Maanpuolustuskorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3337-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3337-4
Tiivistelmä
Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin kymmenen vuoden ajanjaksolla voimatasapainon muutosta Lähi-idän alueellisessa valtarakenteessa, liittolaissuhteiden muutoksia sekä turvallisuuseliittien roolia maan sisäisessä valtataistelussa. Tuloksia verrattiin historiallisessa kontekstissa arabikevättä edeltävään aikaan kahdessa tapaustutkimusmaassa: Egyptissä ja Jordaniassa. Teoriaviitekehyksenä sovellettiin Englantilaisen koulukunnan ja Lähi-idän tutkimuksen teoriamalleja, sekä tutkijan kehittelemää sekurokratian konseptuaalista mallia. Tutkimuksen keskeinen tulos on havainto sekurokratian merkittävästä roolista osana autoritaarista valtiomallia. Sekurokratian sisälle on luotu useita toinen toistaan tasapainottavia ryhmittymiä. Tapaustutkimusmaiden arabikevään jälkeisen turvallisuustilanteen muutoksia selittävien tekijöiden joukossa turvallisuuseliittien valtakamppailu nousi merkittävään rooliin. Valtakamppailua käytiin eliittien kesken joko pelkästään maan sisällä tai vaihtoehtoisesti osin myös valtion ulkopuolisten voimien tukemana. Tutkimuksen perusteella sekurokratiat voidaan jakaa kahteen päätyyppiin: keskitettyyn ja hajautettuun malliin. Jos eri turvallisuuseliitti-ryhmien edut, vallankäyttö ja etäisyys vallan keskipisteeseen ovat tasapainossa puhutaan keskitetyn sekurokratian mallista, mikä ennustaa vallassa olevan regiimin pysyvyyttä ja vakautta. Jos taas sekurokratian rakenne on hajautetun mallin mukainen, sen valtakamppailu voi johtaa yhden osan pyrkimyksiin hegemonia-asemasta.
Egyptin tapauksessa arabikevään jälkeinen turvallisuuseliittien valtakamppailu asetettiin maan vakauden edelle ja eliittien valtakamppailu on jatkunut tähän päivään. Tilanteessa vuoden 2021 lopussa valta on al-Sisin perhedynastialla ja sotilastiedustelun eliitillä (hajautettu malli). Hajautettu malli ei ennusta pitkäaikaista vallassa pysymistä; vahva ulkopuolinen heräte, esimerkiksi Bidenin hallinnon sotilaallisen talousavun lopettaminen voisi johtaa uuteen valtakamppailuun ja al-Sisin valta-aseman haastamiseen. Tutkimustulokset osoittavat, että sekurokratoiden selviytymisstrategiana on vallanvertikaalin käyttö valtiohallinnon eri tasoilla. Valtakamppailun tilanteessa käytetään tasapainotusstrategiaa (omni-balancing), missä alueellisia vahvoja valtioita ja suurvaltoja pyritään yhdistämään hallitsijan puolelle kilpailevia eliittiryhmittymiä tai revisionistisia ulkovaltoja vastaan. Egyptissä presidentti al-Sisin valtaannousu johti maan lähentymiseen presidentti Putinin Venäjän kanssa sekä etääntymiseen aiemmasta Yhdysvalloille uskollisen Lähi-idän liittolaisen roolista. Jordaniassa puolestaan maa on nyt entistä tiiviimmin liittoutunut Yhdysvaltojen kanssa. Esimerkkinä tästä on tammikuussa 2021 maiden kesken solmittu sotilasyhteistyötä ja jordanialaisten tukikohtien käyttöä säätelevä isäntämaatuki-sopimus.
Tutkimustulosten valossa autoritaariselle vallanperimykselle tyypillistä on se, että julkisuuteen näkymättömän sisäisen valtakamppailun jälkeen uudeksi valtionpäämieheksi pyritään nostamaan sekurokratian sisältä sen oman intressiryhmän edustaja, tai vaihtoehtoisesti sekurokratian valitsema ulkopuolinen poliitikko, jonka vastuulle korporaation intressien vaaliminen lankeaa vastapalveluksena sekurokratian tuesta keulakuva-poliitikon vallassa pitämiseksi. Alueellisen turvallisuusjärjestyksen osalta tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että Yhdysvaltojen painopisteen siirto Tyynellemerelle vii ja Aasiaan on antanut Venäjälle mahdollisuuden palauttaa vaikutusvaltaansa Lähiitään. Venäjällä ei kuitenkaan ole resursseja kompensoida Yhdysvaltojen arabivaltioiden turvallisuuseliiteille allokoimaa taloudellista tukea. Tämä on antanut tilaa alueellisten toimijoiden kuten Yhdistyneiden arabiemiirikuntien ja Saudi-Arabian vaikutusvallan kasvattamiselle - tosin Venäjän hyväksynnällä. Tuki ei myöskään tule ilmaiseksi, sillä sponsorit edellyttävät, että niille alisteisessa asemassa olevat maat omaksuvat tukijavaltioidensa uhkakuvat, sekä konfliktitilanteissa kontribuoivat sotilaallisia kyvykkyyksiä näiden valtioiden ulko- ja turvallisuuspoliittisten päämäärien saavuttamiseksi.
Egyptin tapauksessa arabikevään jälkeinen turvallisuuseliittien valtakamppailu asetettiin maan vakauden edelle ja eliittien valtakamppailu on jatkunut tähän päivään. Tilanteessa vuoden 2021 lopussa valta on al-Sisin perhedynastialla ja sotilastiedustelun eliitillä (hajautettu malli). Hajautettu malli ei ennusta pitkäaikaista vallassa pysymistä; vahva ulkopuolinen heräte, esimerkiksi Bidenin hallinnon sotilaallisen talousavun lopettaminen voisi johtaa uuteen valtakamppailuun ja al-Sisin valta-aseman haastamiseen. Tutkimustulokset osoittavat, että sekurokratoiden selviytymisstrategiana on vallanvertikaalin käyttö valtiohallinnon eri tasoilla. Valtakamppailun tilanteessa käytetään tasapainotusstrategiaa (omni-balancing), missä alueellisia vahvoja valtioita ja suurvaltoja pyritään yhdistämään hallitsijan puolelle kilpailevia eliittiryhmittymiä tai revisionistisia ulkovaltoja vastaan. Egyptissä presidentti al-Sisin valtaannousu johti maan lähentymiseen presidentti Putinin Venäjän kanssa sekä etääntymiseen aiemmasta Yhdysvalloille uskollisen Lähi-idän liittolaisen roolista. Jordaniassa puolestaan maa on nyt entistä tiiviimmin liittoutunut Yhdysvaltojen kanssa. Esimerkkinä tästä on tammikuussa 2021 maiden kesken solmittu sotilasyhteistyötä ja jordanialaisten tukikohtien käyttöä säätelevä isäntämaatuki-sopimus.
Tutkimustulosten valossa autoritaariselle vallanperimykselle tyypillistä on se, että julkisuuteen näkymättömän sisäisen valtakamppailun jälkeen uudeksi valtionpäämieheksi pyritään nostamaan sekurokratian sisältä sen oman intressiryhmän edustaja, tai vaihtoehtoisesti sekurokratian valitsema ulkopuolinen poliitikko, jonka vastuulle korporaation intressien vaaliminen lankeaa vastapalveluksena sekurokratian tuesta keulakuva-poliitikon vallassa pitämiseksi. Alueellisen turvallisuusjärjestyksen osalta tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että Yhdysvaltojen painopisteen siirto Tyynellemerelle vii ja Aasiaan on antanut Venäjälle mahdollisuuden palauttaa vaikutusvaltaansa Lähiitään. Venäjällä ei kuitenkaan ole resursseja kompensoida Yhdysvaltojen arabivaltioiden turvallisuuseliiteille allokoimaa taloudellista tukea. Tämä on antanut tilaa alueellisten toimijoiden kuten Yhdistyneiden arabiemiirikuntien ja Saudi-Arabian vaikutusvallan kasvattamiselle - tosin Venäjän hyväksynnällä. Tuki ei myöskään tule ilmaiseksi, sillä sponsorit edellyttävät, että niille alisteisessa asemassa olevat maat omaksuvat tukijavaltioidensa uhkakuvat, sekä konfliktitilanteissa kontribuoivat sotilaallisia kyvykkyyksiä näiden valtioiden ulko- ja turvallisuuspoliittisten päämäärien saavuttamiseksi.
Kokoelmat
- Julkaisut [476]