Elevens dalande motivation under slöjdarbete
Blomström, Carolina (2023)
Blomström, Carolina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021727618
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021727618
Tiivistelmä
Dalande motivation och möten med motstånd under slöjdarbete är ett vanligt förekommande fenomen. Syftet med avhandlingen är att undersöka vad som orsakar den dalande motivationen, hur den dalande motivationen uttrycks och även hur elever tar sig vidare från situationen där motivationen dalar under slöjdarbete. Syftet har undersökts med hjälp av dessa forskningsfrågor:
1. Vilka situationer under slöjdarbete leder till dalande motivation hos eleven?
2. Hur tar den dalande motivationen under slöjdarbete sig i uttryck?
3. Hur tar sig eleven vidare från en situation där dalande motivation under slöjdarbete sker?
För att få svar på forskningsfrågorna och syftet har forskaren genomfört och analyserat en deltagande observation som skedde under fyra dubbellektioner i årskurs 6. Resultatet visar att ointresse, osäkerhet och bristbehov som trötthet leder till dalande motivation under slöjdarbete. Vidare konstateras problem med teknik och problem eller missnöje över material eller arbete påverka motivationen. För att uttrycka den dalande motivationen använder eleverna sig av både verbala uttryck och icke-verbalt beteende. Även avstannande av arbete, omstart av arbete och diskussioner med klasskamrater uppstår. Resultatet visar även att det krävs hjälp av en vuxen, en klasskamrat eller att eleven testar sig fram för att ta sig bort från situationen med dalande motivation/möte med motstånd.
1. Vilka situationer under slöjdarbete leder till dalande motivation hos eleven?
2. Hur tar den dalande motivationen under slöjdarbete sig i uttryck?
3. Hur tar sig eleven vidare från en situation där dalande motivation under slöjdarbete sker?
För att få svar på forskningsfrågorna och syftet har forskaren genomfört och analyserat en deltagande observation som skedde under fyra dubbellektioner i årskurs 6. Resultatet visar att ointresse, osäkerhet och bristbehov som trötthet leder till dalande motivation under slöjdarbete. Vidare konstateras problem med teknik och problem eller missnöje över material eller arbete påverka motivationen. För att uttrycka den dalande motivationen använder eleverna sig av både verbala uttryck och icke-verbalt beteende. Även avstannande av arbete, omstart av arbete och diskussioner med klasskamrater uppstår. Resultatet visar även att det krävs hjälp av en vuxen, en klasskamrat eller att eleven testar sig fram för att ta sig bort från situationen med dalande motivation/möte med motstånd.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]