Mt 1191 Upinniementien liikenneturvallisuussuunnitelma : Kirkkonummi
Lataukset:
Uudenmaan ELY-keskus
13.03.2023
Tiivistelmä
Liikenneturvallisuussuunnitelmassa esitetyt toimenpide-esitykset antavat lähtökohdat Upinniementien kehittämiselle. Kehittämisen tavoitteena on erityisesti suojattomien kulkijoiden turvallisuuden ja kulkutavan houkuttelevuuden näkökulmasta. Toimenpide-esitysten avulla pyritään mahdollistamaan liikennejärjestelyjen toimivuus ja turvallisuus koko tiejaksolla. Suunnitelmassa esitetyt ratkaisut on määritetty periaatetasolla ja ne tarkentuvat jatkosuunnittelussa. Pohjoispäähän kantatien 51 ja Sokeritehtaantien välillä toteutettavien toimenpiteiden suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös suurten erikoiskuljetusten mittavaatimukset.
Toimenpide-esitykset painottuvat nopeasti toteuttaviin ja kustannustehokkaisiin liikennejärjestelyihin, jotka parantavat erityisesti jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita. Toimenpiteet on jaettu kolmeen toteutusvaiheeseen:
• Vaihe 1: ”viipymättä toteuttavat”
• Vaihe 2: ”pian toteutettavat”
• Vaihe 3: ”jatkossa toteutettavat” (edellyttävät mittavampaa lisäsuunnittelua)
Toimenpiteiden jako vaiheisiin 1–3 on ohjeellinen esitys hankkeiden toteuttamispoluksi, jossa liikenneturvallisuusvaikutuksen lisäksi on ennakoitu kustannusrealismia. Toimenpiteille ei ole vielä osoitettu rahoitusta. Uudenmaan ELY-keskus ja Kirkkonummen kunta sopivat yhdessä hankekohtaisesti jatkosuunnittelun käynnistämisestä, aikataulusta ja toteuttamisesta sekä kustannusjaosta.
Liikenneturvallisuussuunnitelma ei ole lakisääteinen suunnitelma, eikä sitä aseteta erikseen nähtäville. Asukkaiden ja muiden osapuolten kuuleminen tapahtuu mittavammissa suunnittelukohteissa tiesuunnitelman laatimisen tai asemakaavamuutosten yhteydessä (esim. Naissaarentien mahdollinen liikennevaloliittymä ja JKPP-väylän jatke välille Strömsby–Upinniementie). Pienemmistä hankkeista, kuten näkemäraivauksista, suojatiesaarekkeista tai muista kiveysjärjestelyistä ei laadita tiesuunnitelmaa, vaan suoraan toteutussuunnitelmat.
Toimenpide-esitykset painottuvat nopeasti toteuttaviin ja kustannustehokkaisiin liikennejärjestelyihin, jotka parantavat erityisesti jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita. Toimenpiteet on jaettu kolmeen toteutusvaiheeseen:
• Vaihe 1: ”viipymättä toteuttavat”
• Vaihe 2: ”pian toteutettavat”
• Vaihe 3: ”jatkossa toteutettavat” (edellyttävät mittavampaa lisäsuunnittelua)
Toimenpiteiden jako vaiheisiin 1–3 on ohjeellinen esitys hankkeiden toteuttamispoluksi, jossa liikenneturvallisuusvaikutuksen lisäksi on ennakoitu kustannusrealismia. Toimenpiteille ei ole vielä osoitettu rahoitusta. Uudenmaan ELY-keskus ja Kirkkonummen kunta sopivat yhdessä hankekohtaisesti jatkosuunnittelun käynnistämisestä, aikataulusta ja toteuttamisesta sekä kustannusjaosta.
Liikenneturvallisuussuunnitelma ei ole lakisääteinen suunnitelma, eikä sitä aseteta erikseen nähtäville. Asukkaiden ja muiden osapuolten kuuleminen tapahtuu mittavammissa suunnittelukohteissa tiesuunnitelman laatimisen tai asemakaavamuutosten yhteydessä (esim. Naissaarentien mahdollinen liikennevaloliittymä ja JKPP-väylän jatke välille Strömsby–Upinniementie). Pienemmistä hankkeista, kuten näkemäraivauksista, suojatiesaarekkeista tai muista kiveysjärjestelyistä ei laadita tiesuunnitelmaa, vaan suoraan toteutussuunnitelmat.
Kokoelmat
- Raportteja [1100]