Tuulivoimarakentaminen tienpitäjän näkökulmasta
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
02 / 2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-121-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-121-8
Tiivistelmä
Tuulivoimarakentaminen tienpitäjän näkökulmasta -selvityksessä käydään läpi tuulivoimahankkeen rakentamisesta aiheutuvia kuljetuksia, kuljetuksista aiheutuvia maantieverkon toimenpidetarpeita sekä toimenpiteiden toteuttamiseen vaadittavia lupia ja sopimuksia. Tuulivoimarakentamisesta aiheutuvat maantieverkkoon kohdistuvat toimenpiteet ryhmitellään tilapäisiin, pitkäkestoisiin ja pysyviin toimenpiteisiin. Selvityksessä esitetään toimenpiteiden ryhmät ja suorittajat sekä linjauksia siitä, mitkä toimenpiteet tehdään luvilla ja mitkä suunnittelu- toteuttamissopimuksiin nojautuen. Tuulivoimatoimija vastaa yleensä toimenpiteiden suorittamisesta ja tekijän valinnasta. Tekijästä riippumatta tuulivoimatoimijan tulee huolehtia siitä, että toimenpiteet tehdään aina vastaavilla laatuvaatimuksilla maantien hoitourakkaan sisältyvän työn kanssa. Selvityksessä esitetään maanteiden hoitourakan yleiset vaatimukset ja keskeiset toimivuusvaatimukset.
Selvityksessä esitetään tuulivoimahankkeen kuljetuksiin vaikuttavat viranomaiset ja toimijat tehtäväkuvineen sekä tehdään esityksiä näiden uusista tehtäväkuvistaan. ELY-L:n esitetään mm. nimeävän tuulivoimakoordinaattorin, kommentoivan kaavan tai YVA-menettelyn yhteydessä tehtävää tuulivoimahankkeen saavutettavuusselvitystä sekä edistävän tuulivoimahankkeisiin liittyvien kuljetusten ja niiden edellyttämien toimenpiteiden aikataulutukseen ja vastuunjakoon liittyvää yhteistyötä. ELY-L:n esitetään varmistavan, että toteuttamissuunnitelmat dokumentoidaan tietojärjestelmiin ja huolehtivan siitä, että tuulivoimakuljetuksien koordinoinnin tueksi perustetaan eri toimi-joista koostuva yhteistyöryhmä ja että tienpitoviranomaiset kokoontuvat kahdesti vuodessa käsittelemään tuulivoimakuljetuksiin liittyviä ajankohtaisia asioita.
ELY-L-KAP:n esitetään huolehtivan siitä, että lupakäsittelyyn tuodaan lähtökohdaksi aiemmissa prosesseissa tehdyt päätökset, suunnitelmat, linjaukset ja materiaalit. Lisäksi ELY-L-KAP:n esitetään edistävän lupaprosessissa yhteistyötä toimenpiteiden toteutustavoissa sekä toteutus- ja ennallistamisvastuissa.
Tuulivoimatoimijoiden esitetään tunnistavan oman roolinsa tuulivoimakuljetuksiin vaikuttavana toimijana sekä hoitavan aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti oman roolinsa muiden toimijoiden kanssa. Tuulivoimatoimi-joiden esitetään lisäävän vuoropuhelua tuulivoimahankkeesta tienpitäjän kanssa sekä vastaavan saavutettavuusselvityksen laatimisesta. Tuulivoimakuljetuksia toteuttavien ja lupia hakevien tahojen halutaan tekevän yhteistyötä toistensa kanssa sopimalla etukäteen toimenpiteiden työnjaosta, vastuista ja kustannuksista. Tällöin toimenpiteitä ei ennallisteta toistuvasti uudelleen, mikäli samaan kohteeseen on tulossa useita työlupia.
Suomen Tuulivoimayhdistys ry:n esitetään jakavan omilla verkkosivuillaan tietoa eri tuulivoimahankkeiden kuljetuksista, kuljetusreiteistä ja aikaikkunoista tai vähintään niistä vastaavista tahoista. Yleensä eri toimijat käyttävät tuulivoimakuljetuksissa samoja reittejä toisistaan tietämättä. Tieto mahdollistaa toimijoiden välisen yhteistyön ja kustannusjaon maantielle kohdistuvien muutostoimenpiteiden toteuttamisessa.
Väyläviraston esitetään vastaavan sillanvalvonnan toimintamallin uudistamisesta. Kunnan esitetään sisällytettävän yleiskaavan selvityksiin tuulivoimahankkeen saavutettavuusselvityksen laatimisen sekä ilmoittavan tuulivoimahankkeen rakennusluvasta ELY-L:lle ja Suomen Tuulivoimayhdistykselle.
Tuulivoimahankkeen liikenteelliset vaikutukset esitetään arvioitavan nykyistä yksityiskohtaisemmin saavutettavuusselvityksen avulla hankkeen kaavaan liittyvän YVA-menettelyn yhteydessä. Jos hankkeeseen ei sovelleta YVA-menettelyä, niin selvitys esitetään tehtävän muutoin kaavaprosessin aikana. Riittävän aikaisessa vaiheessa esille tulleet tuulivoimakuljetusten vaativat maantieverkon muutostoimenpiteet tarjoavat mahdollisuuden siihen, että toimenpiteet tehdään riittävän aikaisin säädösten mukaan ilman, että ne viivästyttävät koko tuulivoimahanketta. Saavutettavuusselvityksessä kartoitetaan riittävällä tarkkuudella mm. tuulivoima-alueen pääkomponenttikuljetusten reittivaihtoehdot sekä reiteille kohdistuvat muutostoimenpiteet lupa- ja suunnittelutarpeineen.
Lupaprosessia esitetään muutettavan kokonaisvaltaisemmaksi, missä hyödynnetään alusta alkaen aikaisemmin tehtyjä linjauksia ja lupakäsittelyyn vaikuttavia asioita. ELY-keskuksen www-sivuille esitetään toteutettavan Erikoiskuljetusapurin kaltainen sähköinen sovellus, jossa esitetään mitä lupaa tai sopimusta toimenpiteen toteuttamiseksi pitää hakea, keneltä lupaa/sopimusta haetaan ja kuinka kauan prosessi kestää. Selvityksessä esitetään lyhyesti kehittämisehdotuksia myös varusteisiin, laitteisiin, kalusteisiin, toimenpiteiden ennallistamiseen, toimenpiteiden dokumentointiin sekä ympäristöön liittyviin toimintoihin. Viranomaisilla ja sidosryhmillä tulee olla tieto omasta ja muiden toimijoiden tuulivoimakuljetuksiin liittyvistä tehtävistä. Tärkeää on, että kaikki tietävät, missä tuulivoimahankkeen vaiheessa tämän tulee olla aktiivinen ja mihin tahoon tämän tulee missäkin tilanteessa olla yhteydessä. Tieto toimijoista ja heidän roolistaan tuulivoimahankkeen eri vaiheissa tulee löytyä helpolla tavalla vähintään suomen ja englannin kielillä. Toimijoiden roolissa ei saa olla epäselvyyttä siinäkään tilanteessa, jossa toimijoissa tapahtuu muutoksia.
Selvityksessä esitetään tuulivoimahankkeen kuljetuksiin vaikuttavat viranomaiset ja toimijat tehtäväkuvineen sekä tehdään esityksiä näiden uusista tehtäväkuvistaan. ELY-L:n esitetään mm. nimeävän tuulivoimakoordinaattorin, kommentoivan kaavan tai YVA-menettelyn yhteydessä tehtävää tuulivoimahankkeen saavutettavuusselvitystä sekä edistävän tuulivoimahankkeisiin liittyvien kuljetusten ja niiden edellyttämien toimenpiteiden aikataulutukseen ja vastuunjakoon liittyvää yhteistyötä. ELY-L:n esitetään varmistavan, että toteuttamissuunnitelmat dokumentoidaan tietojärjestelmiin ja huolehtivan siitä, että tuulivoimakuljetuksien koordinoinnin tueksi perustetaan eri toimi-joista koostuva yhteistyöryhmä ja että tienpitoviranomaiset kokoontuvat kahdesti vuodessa käsittelemään tuulivoimakuljetuksiin liittyviä ajankohtaisia asioita.
ELY-L-KAP:n esitetään huolehtivan siitä, että lupakäsittelyyn tuodaan lähtökohdaksi aiemmissa prosesseissa tehdyt päätökset, suunnitelmat, linjaukset ja materiaalit. Lisäksi ELY-L-KAP:n esitetään edistävän lupaprosessissa yhteistyötä toimenpiteiden toteutustavoissa sekä toteutus- ja ennallistamisvastuissa.
Tuulivoimatoimijoiden esitetään tunnistavan oman roolinsa tuulivoimakuljetuksiin vaikuttavana toimijana sekä hoitavan aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti oman roolinsa muiden toimijoiden kanssa. Tuulivoimatoimi-joiden esitetään lisäävän vuoropuhelua tuulivoimahankkeesta tienpitäjän kanssa sekä vastaavan saavutettavuusselvityksen laatimisesta. Tuulivoimakuljetuksia toteuttavien ja lupia hakevien tahojen halutaan tekevän yhteistyötä toistensa kanssa sopimalla etukäteen toimenpiteiden työnjaosta, vastuista ja kustannuksista. Tällöin toimenpiteitä ei ennallisteta toistuvasti uudelleen, mikäli samaan kohteeseen on tulossa useita työlupia.
Suomen Tuulivoimayhdistys ry:n esitetään jakavan omilla verkkosivuillaan tietoa eri tuulivoimahankkeiden kuljetuksista, kuljetusreiteistä ja aikaikkunoista tai vähintään niistä vastaavista tahoista. Yleensä eri toimijat käyttävät tuulivoimakuljetuksissa samoja reittejä toisistaan tietämättä. Tieto mahdollistaa toimijoiden välisen yhteistyön ja kustannusjaon maantielle kohdistuvien muutostoimenpiteiden toteuttamisessa.
Väyläviraston esitetään vastaavan sillanvalvonnan toimintamallin uudistamisesta. Kunnan esitetään sisällytettävän yleiskaavan selvityksiin tuulivoimahankkeen saavutettavuusselvityksen laatimisen sekä ilmoittavan tuulivoimahankkeen rakennusluvasta ELY-L:lle ja Suomen Tuulivoimayhdistykselle.
Tuulivoimahankkeen liikenteelliset vaikutukset esitetään arvioitavan nykyistä yksityiskohtaisemmin saavutettavuusselvityksen avulla hankkeen kaavaan liittyvän YVA-menettelyn yhteydessä. Jos hankkeeseen ei sovelleta YVA-menettelyä, niin selvitys esitetään tehtävän muutoin kaavaprosessin aikana. Riittävän aikaisessa vaiheessa esille tulleet tuulivoimakuljetusten vaativat maantieverkon muutostoimenpiteet tarjoavat mahdollisuuden siihen, että toimenpiteet tehdään riittävän aikaisin säädösten mukaan ilman, että ne viivästyttävät koko tuulivoimahanketta. Saavutettavuusselvityksessä kartoitetaan riittävällä tarkkuudella mm. tuulivoima-alueen pääkomponenttikuljetusten reittivaihtoehdot sekä reiteille kohdistuvat muutostoimenpiteet lupa- ja suunnittelutarpeineen.
Lupaprosessia esitetään muutettavan kokonaisvaltaisemmaksi, missä hyödynnetään alusta alkaen aikaisemmin tehtyjä linjauksia ja lupakäsittelyyn vaikuttavia asioita. ELY-keskuksen www-sivuille esitetään toteutettavan Erikoiskuljetusapurin kaltainen sähköinen sovellus, jossa esitetään mitä lupaa tai sopimusta toimenpiteen toteuttamiseksi pitää hakea, keneltä lupaa/sopimusta haetaan ja kuinka kauan prosessi kestää. Selvityksessä esitetään lyhyesti kehittämisehdotuksia myös varusteisiin, laitteisiin, kalusteisiin, toimenpiteiden ennallistamiseen, toimenpiteiden dokumentointiin sekä ympäristöön liittyviin toimintoihin. Viranomaisilla ja sidosryhmillä tulee olla tieto omasta ja muiden toimijoiden tuulivoimakuljetuksiin liittyvistä tehtävistä. Tärkeää on, että kaikki tietävät, missä tuulivoimahankkeen vaiheessa tämän tulee olla aktiivinen ja mihin tahoon tämän tulee missäkin tilanteessa olla yhteydessä. Tieto toimijoista ja heidän roolistaan tuulivoimahankkeen eri vaiheissa tulee löytyä helpolla tavalla vähintään suomen ja englannin kielillä. Toimijoiden roolissa ei saa olla epäselvyyttä siinäkään tilanteessa, jossa toimijoissa tapahtuu muutoksia.
Kokoelmat
- Raportteja [1097]