Vårdarnas upplevda arbetstillfredsställelse : Faktorer i ledarskapet som påverkar vårdares arbetstillfredsställelse
Baijars, Amanda (2022)
Baijars, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121471582
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121471582
Tiivistelmä
Enligt tidigare forskning utgör bristen på vårdare och en stigande personalomsättning ett globalt problem. En orsak till detta kan vara vårdares brist på arbetstillfredsställelse, vilket bland annat anses bero på ledarskapet inom organisationen. Detta kan tolkas som att ledaren har möjligheter att utveckla strategier i syfte att förbättra vårdarnas arbetstillfredsställelse.
Syftet med denna studie är att beskriva vårdares upplevda arbetstillfredsställelse samt faktorer i ledarskapet som påverkar vårdarnas arbetstillfredsställelse. Frågeställningarna som besvaras är: Vad innebär arbetstillfredsställelse för vårdare? Hur inverkar ledaren på vårdares arbetstillfredsställelse? Svar på frågeställningarna har samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. I intervjuerna eftersträvades en viss struktur med hjälp av en intervjuguide, samtidigt som deltagarna i intervjun kunde komma med inslag utifrån sina erfarenheter. I studien deltog tio vårdare som arbetar runtom i Finland. De som deltog är anställda som närvårdare, sjukskötare eller hälsovårdare.
Resultatet av studien visar att vårdarna beskriver arbetstillfredsställelse som att de trivs på sin arbetsplats och med det arbete de utför. Belöningar, möjligheter till att påverka, professionell utveckling, personaldimensionering och gruppanda är faktorer som påverkar vårdarnas arbetstillfredsställelse. Vårdarna var eniga om att ledaren har en betydande roll då det kommer till vårdarnas arbetstillfredsställelse. Det som uppskattas är bland annat om ledaren är närvarande, lyhörd, rättvis, förstående och beaktar önskemål som vårdarna har. En ledare som bland annat är oprofessionell, delegerande, innehar en dålig attityd och svag problemlösningsförmåga upplevs försämra vårdarnas arbetstillfredsställelse. According to previous research, the shortage of nurses and a rising staff turnover pose a global problem. One reason for this may be the nurses’ lack of job satisfaction which, among other things, is considered to be affected by the leadership within the organization. This can be interpreted as the leader having opportunities to develop strategies with the aim of improving the job satisfaction of nurses.
The aim of this study is to describe nurses perceived job satisfaction as well as factors in leadership that affects nurses job satisfaction. The research questions were: What does job satisfaction mean for nurses? How does the leader affect the job satisfaction of nurses? Answers to the research questions have been collected through qualitative semi-structured interviews. The interviews were carried out with the help of an interview guide, while the participants also were allowed to come up with own elements based on their experiences. Ten nurses working across Finland participated in the study. Those who participated are employed as practical nurses, registered nurses, or public health nurses.
The results of the study show that nurses describe job satisfaction as enjoying their job and the job they do. Rewards, opportunities to influence, professional development, staff to patient ratio and group spirit are factors that affect the nurses job satisfaction. The nurses agreed that the leader has a significant role when it comes to the nurses’ job satisfaction. What is appreciated is, among other things, whether the leader is present, responsive, fair, understanding and considers the wishes of the nurses. A leader who, among other things, is unprofessional, delegating, possesses a bad attitude and weak problem-solving ability is perceived to impair the nurses job satisfaction.
Syftet med denna studie är att beskriva vårdares upplevda arbetstillfredsställelse samt faktorer i ledarskapet som påverkar vårdarnas arbetstillfredsställelse. Frågeställningarna som besvaras är: Vad innebär arbetstillfredsställelse för vårdare? Hur inverkar ledaren på vårdares arbetstillfredsställelse? Svar på frågeställningarna har samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. I intervjuerna eftersträvades en viss struktur med hjälp av en intervjuguide, samtidigt som deltagarna i intervjun kunde komma med inslag utifrån sina erfarenheter. I studien deltog tio vårdare som arbetar runtom i Finland. De som deltog är anställda som närvårdare, sjukskötare eller hälsovårdare.
Resultatet av studien visar att vårdarna beskriver arbetstillfredsställelse som att de trivs på sin arbetsplats och med det arbete de utför. Belöningar, möjligheter till att påverka, professionell utveckling, personaldimensionering och gruppanda är faktorer som påverkar vårdarnas arbetstillfredsställelse. Vårdarna var eniga om att ledaren har en betydande roll då det kommer till vårdarnas arbetstillfredsställelse. Det som uppskattas är bland annat om ledaren är närvarande, lyhörd, rättvis, förstående och beaktar önskemål som vårdarna har. En ledare som bland annat är oprofessionell, delegerande, innehar en dålig attityd och svag problemlösningsförmåga upplevs försämra vårdarnas arbetstillfredsställelse.
The aim of this study is to describe nurses perceived job satisfaction as well as factors in leadership that affects nurses job satisfaction. The research questions were: What does job satisfaction mean for nurses? How does the leader affect the job satisfaction of nurses? Answers to the research questions have been collected through qualitative semi-structured interviews. The interviews were carried out with the help of an interview guide, while the participants also were allowed to come up with own elements based on their experiences. Ten nurses working across Finland participated in the study. Those who participated are employed as practical nurses, registered nurses, or public health nurses.
The results of the study show that nurses describe job satisfaction as enjoying their job and the job they do. Rewards, opportunities to influence, professional development, staff to patient ratio and group spirit are factors that affect the nurses job satisfaction. The nurses agreed that the leader has a significant role when it comes to the nurses’ job satisfaction. What is appreciated is, among other things, whether the leader is present, responsive, fair, understanding and considers the wishes of the nurses. A leader who, among other things, is unprofessional, delegating, possesses a bad attitude and weak problem-solving ability is perceived to impair the nurses job satisfaction.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [98]