Rektors pedagogiska ledarskap i folkhögskolan
Snellman, Lilian (2023)
Snellman, Lilian
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020926638
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020926638
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka rektors pedagogiska ledarskap i en folkhögskolekontext. Forskningsfrågan lyder: Hur förstår rektor sitt rektorsuppdrag i folkhögskolan från ett pedagogiskt ledarskapsperspektiv?
Avhandlingen motiveras dels av snabba förändringar på utbildningssektorn och i den externa omgivning som ställer nya krav på pedagogiskt ledarskap, dels av brist på forskning på pedagogiskt ledarskap och rektorsuppdrag i folkhögskolekontex.
Avhandlingen utgår ifrån tidigare forskning om pedagogiskt ledarskap, folkhögskola och vuxenutbildning. Avhandlingens teoretiska referensram utgörs av
a) folkbildningens plan- eller dimensionsmodell som beskriver folkhögskolan utifrån tre olika plan: (1) idé, ideologi och uppgift, (2) organisationsformer och (3) arbetsformer och innehåll.
b) Tre olika teoretiska perspektiv på pedagogiskt ledarskap: (1) handlings- och verksamhetsteoretiskt perspektiv, (2) institutionsteoretiskt perspektiv och (3) utbildnings- och bildningsteoretiskt pedagogiskt ledarskap och
c) två ledarskapskoncept: (1) direkt och (2) indirekt pedagogiskt ledarskap.
Den empiriska undersökningen tillämpar en hermeneutisk forskningsansats. Datamaterialet är insamlat genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer och har tolkats genom kvalitativ innehållsanalys.
Resultaten visar att folkhögskolerektorerna menar att rektorsuppdraget utöver direkta pedagogiska uppdrag innefattar ett ökat antal indirekta administrativa uppdrag och praktiska uppgifter. Rektorsuppdraget erfars kräva kräver kompetens på flera områden och ansvar för hela skolverksamhetens utvecklande. Pedagogiskt ledarskap förstås på olika sätt på det personliga planet och utgående från skolans storlek, ägarstruktur och huvudmannens förväntningar. Enligt folkhögskolerektorernas gemensamma uppfattning innebär pedagogiskt ledarskap ständig samverkan mellan rektor och lärare i en kollegial folkhögskolegemenskap, rektors handledning av lärare, rektors stöd och ansvar för lärares professionella och personliga pedagogiska utveckling samt ansvar för skolans personal- och ekonomiadministration.
Avhandlingen motiveras dels av snabba förändringar på utbildningssektorn och i den externa omgivning som ställer nya krav på pedagogiskt ledarskap, dels av brist på forskning på pedagogiskt ledarskap och rektorsuppdrag i folkhögskolekontex.
Avhandlingen utgår ifrån tidigare forskning om pedagogiskt ledarskap, folkhögskola och vuxenutbildning. Avhandlingens teoretiska referensram utgörs av
a) folkbildningens plan- eller dimensionsmodell som beskriver folkhögskolan utifrån tre olika plan: (1) idé, ideologi och uppgift, (2) organisationsformer och (3) arbetsformer och innehåll.
b) Tre olika teoretiska perspektiv på pedagogiskt ledarskap: (1) handlings- och verksamhetsteoretiskt perspektiv, (2) institutionsteoretiskt perspektiv och (3) utbildnings- och bildningsteoretiskt pedagogiskt ledarskap och
c) två ledarskapskoncept: (1) direkt och (2) indirekt pedagogiskt ledarskap.
Den empiriska undersökningen tillämpar en hermeneutisk forskningsansats. Datamaterialet är insamlat genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer och har tolkats genom kvalitativ innehållsanalys.
Resultaten visar att folkhögskolerektorerna menar att rektorsuppdraget utöver direkta pedagogiska uppdrag innefattar ett ökat antal indirekta administrativa uppdrag och praktiska uppgifter. Rektorsuppdraget erfars kräva kräver kompetens på flera områden och ansvar för hela skolverksamhetens utvecklande. Pedagogiskt ledarskap förstås på olika sätt på det personliga planet och utgående från skolans storlek, ägarstruktur och huvudmannens förväntningar. Enligt folkhögskolerektorernas gemensamma uppfattning innebär pedagogiskt ledarskap ständig samverkan mellan rektor och lärare i en kollegial folkhögskolegemenskap, rektors handledning av lärare, rektors stöd och ansvar för lärares professionella och personliga pedagogiska utveckling samt ansvar för skolans personal- och ekonomiadministration.