Språkberikad undervisning i småbarnspedagogik och förskola : Lärarnas, vårdnadshavarnas och barnens synvinklar
Schmidt Höglund, Heike (2022)
Schmidt Höglund, Heike
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301021184
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301021184
Tiivistelmä
Avhandlingen är en studie av ett språkprogram för undervisning på två språk som har som mål att stärka den kommunikativa finskan i en tvåspråkig kommun med en stark svensktalande majoritetsbefolkning (Hansell & Björklund, 2022). Hansell och Björklund (2022) beskriver programmet som en form av språkberikad undervisning där finska introduceras som en naturlig del inom den svenskspråkiga utbildningen från småbanspedagogik till grundskoleundervisning. Avsikten med språkprogrammet är att redan i tidig ålder skapa en positiv attityd till finska samt ge barnen rikligt med möjlighet att bekanta sig med finska på ett naturligt sätt (Björklund et al., 2018). (Språk)lärande i studien anknyter till ett sociokulturellt perspektiv där enligt Säljö (2010) lärande och utveckling sker genom kommunikation med andra människor och genom interaktion med omgivningen. Avhandlingens syfte är att undersöka vilka erfarenheter lärare, vårdnadshavare och barn i småbarnspedagogik och förskoleundervisning har av språkprogrammet samt vilka förväntningar programmet väcker.
Undersökningen baserar sig på följande forskningsfrågor:
1. Hur beskriver lärare inom småbarnspedagogik och förskollärare den språkberikade undervisningen och sin roll i den?
2. Vilka förväntningar på och erfarenheter av språkprogrammet har vårdnadshavare?
3. Hur erfar barn i småbarnspedagogik och förskola den språkberikade undervisningen?
Avhandlingens forskningsmetod är huvudsakligen kvalitativ med en fenomenologisk ansats. Studien genomförs inom ett forskningsprojekt och data har delvis samlats in av projektet. I studien ingår 36 enkätsvar av vårdnadshavare och intervjudata av fyra lärare i småbarnspedagogik och förskoleundervisning. Enkätundersökningens resultat presenteras i form av en kvalitativ sammanställning som förtydligas med tabeller. Intervjuresultatet har sammanställts utgående från centrala teman som kunde identifieras i datamaterialet.
Studiens resultat visar att såväl lärare som vårdnadshavare huvudsakligen har positiva erfarenheter av språkprogrammet. Arbetet med programmet har bidragit till att lärarna kontinuerligt utvecklat sitt arbetssätt samt att det har blivit mera naturligt för dem att använda finska. Både lärarna och vårdnadshavarna har uppmärksammat att barnen har utvecklat en positiv inställning till och intresse för finska och andra språk samt tillägnat sig kunskaper i finska. Barnen har uppmärksammat att flera språk används i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen samt är medvetna om att de vuxna använder finska. Studien visar också att de flesta barn anser att de kan flera språk. Både lärarna och vårdnadshavarna hoppas på kontinuitet i språkprogrammet och att barnen i framtiden har glädje och nytta av sina kunskaper i finska.
Slutligen kan nämns att språkberikad undervisning som språkprogrammet i studien kan vara ett sätt att väcka intresse och bidra till en positiv attityd till andra språk och flerspråkighet vilket är särskilt viktigt i ett tvåspråkigt land som Finland och i ett alltmer multikulturellt samhälle.
Undersökningen baserar sig på följande forskningsfrågor:
1. Hur beskriver lärare inom småbarnspedagogik och förskollärare den språkberikade undervisningen och sin roll i den?
2. Vilka förväntningar på och erfarenheter av språkprogrammet har vårdnadshavare?
3. Hur erfar barn i småbarnspedagogik och förskola den språkberikade undervisningen?
Avhandlingens forskningsmetod är huvudsakligen kvalitativ med en fenomenologisk ansats. Studien genomförs inom ett forskningsprojekt och data har delvis samlats in av projektet. I studien ingår 36 enkätsvar av vårdnadshavare och intervjudata av fyra lärare i småbarnspedagogik och förskoleundervisning. Enkätundersökningens resultat presenteras i form av en kvalitativ sammanställning som förtydligas med tabeller. Intervjuresultatet har sammanställts utgående från centrala teman som kunde identifieras i datamaterialet.
Studiens resultat visar att såväl lärare som vårdnadshavare huvudsakligen har positiva erfarenheter av språkprogrammet. Arbetet med programmet har bidragit till att lärarna kontinuerligt utvecklat sitt arbetssätt samt att det har blivit mera naturligt för dem att använda finska. Både lärarna och vårdnadshavarna har uppmärksammat att barnen har utvecklat en positiv inställning till och intresse för finska och andra språk samt tillägnat sig kunskaper i finska. Barnen har uppmärksammat att flera språk används i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen samt är medvetna om att de vuxna använder finska. Studien visar också att de flesta barn anser att de kan flera språk. Både lärarna och vårdnadshavarna hoppas på kontinuitet i språkprogrammet och att barnen i framtiden har glädje och nytta av sina kunskaper i finska.
Slutligen kan nämns att språkberikad undervisning som språkprogrammet i studien kan vara ett sätt att väcka intresse och bidra till en positiv attityd till andra språk och flerspråkighet vilket är särskilt viktigt i ett tvåspråkigt land som Finland och i ett alltmer multikulturellt samhälle.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [473]