Den mångkulturella undervisningens framgångsfaktorer och utmaningar
Arnautović-Stenfors, Alma (2022)
Arnautović-Stenfors, Alma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122072974
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122072974
Tiivistelmä
Den mångkulturella undervisningen blir allt viktigare i skolorna i samband med en ökande kulturell diversitet. Den mångkulturella undervisningen syftar till att fostra eleverna till att bli toleranta och förstående medmänniskor samtidigt som det egna jaget upptäcks och utvecklas. Den mångkulturella undervisningen fungerar dessutom förebyggande mot rasism, fördomar och diskriminering. Trots dess viktiga innebörd visar tidigare forskning att lärare oftast inte är försedda med rätt kunskap och verktyg för att ordna en effektiv och välfungerande mångkulturell undervisning. Hur ser lärare på mångkulturell undervisning? Vad behöver ännu utvecklas? Syftet med avhandlingen är att undersöka den mångkulturella undervisningen i en skola ur ett lärar- samt ur ett elevperspektiv. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. Hur beskriver lärare respektive elever de faktorer som bidrar till en lyckad mångkulturell undervisning?
2. Hurdana utmaningar och möjligheter anser lärare att det finns med mångkulturell undervisning?
Avhandlingen är en kvalitativ undersökning där data samlades in genom fokusgruppintervjuer. Kvalitativ analys användes för att analysera materialet.
Resultatet visar att en lyckad mångkulturell undervisning förutsätter en gemensam syn, öppna diskussioner och fokus på såväl undervisningsspråket som elevernas modersmål. Den mångkulturella undervisningen bidrar till en färgrik atmosfär där kulturer, språk och identiteter flödar. Däremot tyder resultatet på att det inte finns rätt verktyg eller resurser för att genomföra den mångkulturella undervisningen på ett fördjupat plan. Resultaten stämmer överens med tidigare forskning och därför kunde framtida forskning utveckla vilka faktorerna är för en lyckad mångkulturell undervisning.
1. Hur beskriver lärare respektive elever de faktorer som bidrar till en lyckad mångkulturell undervisning?
2. Hurdana utmaningar och möjligheter anser lärare att det finns med mångkulturell undervisning?
Avhandlingen är en kvalitativ undersökning där data samlades in genom fokusgruppintervjuer. Kvalitativ analys användes för att analysera materialet.
Resultatet visar att en lyckad mångkulturell undervisning förutsätter en gemensam syn, öppna diskussioner och fokus på såväl undervisningsspråket som elevernas modersmål. Den mångkulturella undervisningen bidrar till en färgrik atmosfär där kulturer, språk och identiteter flödar. Däremot tyder resultatet på att det inte finns rätt verktyg eller resurser för att genomföra den mångkulturella undervisningen på ett fördjupat plan. Resultaten stämmer överens med tidigare forskning och därför kunde framtida forskning utveckla vilka faktorerna är för en lyckad mångkulturell undervisning.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]