Valtatien 25 parantaminen Mäntsälän kohdalla : Aluevaraussuunnitelma, Hyvinkää ja Mäntsälä
Ketola, Maija; Yamrot, Gerbu; Lindfors, Ossi; Klinga, Taina; Manner, Jussi-Pekka; Kontkanen, Olli; Vilkki, Esa; Tuominen, Rauno (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ketola, Maija
Yamrot, Gerbu
Lindfors, Ossi
Klinga, Taina
Manner, Jussi-Pekka
Kontkanen, Olli
Vilkki, Esa
Tuominen, Rauno
Uudenmaan ELY-keskus
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-972-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-972-4
Tiivistelmä
Valtatie 25 on Länsi-Uudenmaan pääyhteys pääkaupunkiseudun suuntaan ja merkittävin poikittaisyhteys Länsi- ja Keski-Uudellamaalla lähellä pääkaupunkiseutua. Valtatiellä 25 on selkeä kansainvälinen ja valtakunnallinen rooli. Suunnittelualueella valtatiellä 25 on merkittävä rooli myös seudullisena ja paikallisena yhteytenä.
Tämä valtatien 25 aluevaraussuunnitelma koskee yhteysväliä Hyvinkäältä Sillankorvankadulta valtatien itäpäähän Mäntsälään maantie 140 sekä kantatie 55 liittymäalueelle asti. Tarkasteltavan tiejakson pituus on noin 21 kilometriä.
Aluevaraussuunnitelman päätavoitteena on ollut selvittää valtatien 25 ja muun tie- ja katuverkon kehittämisen periaatteet palvelutasopuutteiden poistamiseksi. Osana suunnitelmaa on arvioitu valtatien ja muiden väylien tilantarve, suhde ympäröivään maankäyttöön sekä esitetty toimenpiteet meluhaittojen torjumiseksi ja ympäristövaikutusten lieventämiseksi. Aluevaraussuunnittelun lähtökohtana ovat olleet pääväylien kehittämisen toimintalinjat sekä muut alueelle laaditut suunnitelmat ja selvitykset.
Valtatie 25 on tavoitetilanteessa keskikaiteellinen ohituskaistatie suunnittelualueen alusta Kapulin eritasoliittymään asti. Ohituskaistat ovat paikoin kohdakkain ja paikoin peräkkäin. Ohituskaistatiejaksolla on neljä ohituskaistaparia. Kapulin ja maantien 140 välillä valtatie 25 on kaksikaistainen yksiajoratainen tie. Koko suunnittelualueelta poistetaan kaikki tasoliittymät, yksityisteiden liittymät ja maatalousliittymät. Poistettavien liittymien tilalle rakennetaan kymmenen uutta eritasoliittymää ja tiejärjestelyjä sekä parannetaan nykyistä valtatien 4 eritasoliittymää. Suunnittelun lähtökohtana valtatiellä 25 on ollut yksityisteiden eritasoliittymän mitoitus. Aluevaraussuunnitelmassa on esitetty myös katujärjestelyitä Kapulin ja Veturin alueella. Lisäksi suunnitelmassa on varauduttu meluntorjuntaan ja pohjavesisuojauksiin Keravanjärven pohjavesialueen kohdalla.
Tämä valtatien 25 aluevaraussuunnitelma koskee yhteysväliä Hyvinkäältä Sillankorvankadulta valtatien itäpäähän Mäntsälään maantie 140 sekä kantatie 55 liittymäalueelle asti. Tarkasteltavan tiejakson pituus on noin 21 kilometriä.
Aluevaraussuunnitelman päätavoitteena on ollut selvittää valtatien 25 ja muun tie- ja katuverkon kehittämisen periaatteet palvelutasopuutteiden poistamiseksi. Osana suunnitelmaa on arvioitu valtatien ja muiden väylien tilantarve, suhde ympäröivään maankäyttöön sekä esitetty toimenpiteet meluhaittojen torjumiseksi ja ympäristövaikutusten lieventämiseksi. Aluevaraussuunnittelun lähtökohtana ovat olleet pääväylien kehittämisen toimintalinjat sekä muut alueelle laaditut suunnitelmat ja selvitykset.
Valtatie 25 on tavoitetilanteessa keskikaiteellinen ohituskaistatie suunnittelualueen alusta Kapulin eritasoliittymään asti. Ohituskaistat ovat paikoin kohdakkain ja paikoin peräkkäin. Ohituskaistatiejaksolla on neljä ohituskaistaparia. Kapulin ja maantien 140 välillä valtatie 25 on kaksikaistainen yksiajoratainen tie. Koko suunnittelualueelta poistetaan kaikki tasoliittymät, yksityisteiden liittymät ja maatalousliittymät. Poistettavien liittymien tilalle rakennetaan kymmenen uutta eritasoliittymää ja tiejärjestelyjä sekä parannetaan nykyistä valtatien 4 eritasoliittymää. Suunnittelun lähtökohtana valtatiellä 25 on ollut yksityisteiden eritasoliittymän mitoitus. Aluevaraussuunnitelmassa on esitetty myös katujärjestelyitä Kapulin ja Veturin alueella. Lisäksi suunnitelmassa on varauduttu meluntorjuntaan ja pohjavesisuojauksiin Keravanjärven pohjavesialueen kohdalla.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]