Hållbarhet som konkurrensfördel i klädindustrin – En studie av konsumenternas uppfattningar
Pentilä, Petter (2022)
Pentilä, Petter
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112366646
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112366646
Tiivistelmä
Under de senaste årtiondena har konsumenternas medvetenhet om hållbarhetsfrågor ökat avsevärt, vilket påverkar företag inom alla sektorer. Efterfrågan på miljövänliga och etiska produkter har ökat i takt med att konsumenterna har blivit alltmer medvetna om globala utmaningar som klimatförändringen och mänskliga rättigheter. Denna förändring har dock inte skett med jämn takt i alla industrier och särskilt klädindustrin har varit långsam i utvecklingen mot en mer hållbar inriktning. Klädindustrin står fortfarande inför stora hållbarhetsutmaningar, främst på grund av affärsmodeller där modekläder produceras i låglöneländer och sedan säljs till låga priser. På senare år har dock de sociala och miljömässiga problem som klädindustrin förorsakar fått mer uppmärksamhet, vilket har skapat nya marknader för hållbara kläder.
Syftet med denna avhandling är att analysera hur hållbarhetsfaktorer påverkar finländska konsumenters köpbeslut genom att använda en enkät för att undersöka deras attityder och uppfattningar om hållbarhet i samband med klädköp. Därutöver kommer en kvalitativ fallstudie att genomföras för att komplettera frågeformulärets eventuella brister, som bland annat kan ha orsakats av respondenternas sociala önskvärdhet. Målet är att inkludera ett företagsperspektiv för att minimera diskrepansen mellan vad konsumenterna säger och vad de verkligen gör, men också för att ta reda på hur bland annat ett finskt klädföretag har integrerat hållbarhet i sin verksamhet och huruvida detta överensstämmer med konsumenternas attityder.
Undersökningen visar att många konsumenter anser sig vara hållbara och är villiga att betala mer för hållbara kläder. Många prioriterar dock klädernas egenskaper som bekvämlighet, kvalitet, stil och pris framför hållbarhetsaspekter. Hållbarhet verkar vara en sekundär faktor som har betydelse för konsumenternas köpbeslut, men inte nödvändigtvis den huvudsakliga anledningen till att de väljer att köpa ett klädesplagg. Vidare tyder både enkätundersökningen och fallstudien på att konsumenterna inte har tillräckligt med information för att kunna göra hållbara val när det gäller konsumtion av kläder.
Syftet med denna avhandling är att analysera hur hållbarhetsfaktorer påverkar finländska konsumenters köpbeslut genom att använda en enkät för att undersöka deras attityder och uppfattningar om hållbarhet i samband med klädköp. Därutöver kommer en kvalitativ fallstudie att genomföras för att komplettera frågeformulärets eventuella brister, som bland annat kan ha orsakats av respondenternas sociala önskvärdhet. Målet är att inkludera ett företagsperspektiv för att minimera diskrepansen mellan vad konsumenterna säger och vad de verkligen gör, men också för att ta reda på hur bland annat ett finskt klädföretag har integrerat hållbarhet i sin verksamhet och huruvida detta överensstämmer med konsumenternas attityder.
Undersökningen visar att många konsumenter anser sig vara hållbara och är villiga att betala mer för hållbara kläder. Många prioriterar dock klädernas egenskaper som bekvämlighet, kvalitet, stil och pris framför hållbarhetsaspekter. Hållbarhet verkar vara en sekundär faktor som har betydelse för konsumenternas köpbeslut, men inte nödvändigtvis den huvudsakliga anledningen till att de väljer att köpa ett klädesplagg. Vidare tyder både enkätundersökningen och fallstudien på att konsumenterna inte har tillräckligt med information för att kunna göra hållbara val när det gäller konsumtion av kläder.