Tieliikenteen alueellinen häiriönhallintasuunnitelma : Oulun seutu, Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
12 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-100-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-100-3
Tiivistelmä
Syyskuussa 2021 Oulun seudun liikenteenhallinnan johtoryhmä hyväksyi Tieliikenteen alueellisen häiriönhallintasuunnitelman päivitystyön käynnistämisen ja Pohjantien häiriönhallinnan työryhmän perustamisen. Suunnitelman lähtökohtana on tieliikenteen häiriönhallinnan valtakunnallinen toimintamalli, johon ei lähitulevaisuudessa ole tulossa muutoksia.
Suunnitelman päivitystarpeita olivat muun muassa Pohjantien liikenneympäristön merkittävät muutokset, Pohjantien uudet pelastuslaitoksen vastealueet, tieliikenteen häiriötilanteiden liikenteenohjauspalvelun tuominen osaksi toimintamalleja, viranomaistyön ”siiloutumisriski” ilman yhteistyötä ja tiedonvaihtoa, uudet organisaatiot ja organisaatioiden sisäiset muutokset sekä liikenteenhallinnan seurannan esille tuomat riskitekijät toimimisessa Pohjantien alueella (erikoiskuljetukset, hinaustoiminta, jatkuvan työluvan työt ym.).
Suunnitelman tavoitteena on onnettomuudessa työskentelevien työturvallisuuden parantaminen, lisäonnettomuuksien ennaltaehkäisyn tehostaminen, eri viranomaisten ja toimijoiden tehtävien ja vastuiden yhteensovittaminen, yhteisesti sovittujen toimintamallien harjoittelun ja käyttöönoton tehostaminen sekä liikennöinnin mahdollisimman nopea ja joustava palauttaminen tieliikenteen häiriötilanteesta.
Oulun seudun, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueellisen tieliikenteen häiriönhallintasuunnitelman laatimiseksi toteutettiin kolme Pohjantien aluetta käsittelevää työpajaa ja kaksi maakuntien tilannetta käsittelevää työpajaa. Työtä ohjasi Oulun seudun liikenteenhallinnan johtoryhmä. Työn tuloksena voidaan todeta, että edellisessä vuonna 2012 valmistuneessa suunnitelmassa esitetyt jatkotoimen-piteet ovat valtaosin toteutuneet ja valtakunnallinen häiriönhallinnan toimintamalli on toimijoiden piirissä omaksuttu hyvin. Lisäksi tieliikennekeskuksen rooli on entisestään korostunut liikennetiedottamisessa, tilannekuvan ylläpidossa sekä tieliikenteen häiriötilanteisiin liittyvän tiedon kanavoinnissa.
Oulun seudun liikenteenhallinnan johtoryhmä on hyväksynyt suunnitelman jatkotoimenpiteet, jotka kohdistuvat tieliikenteen häiriötilanteiden ennaltaehkäisyyn, tieliikenteen häiriötilanteen tilannekuvaan, liikenteen ohjaukseen tieliikenteen häiriötilanteessa, tieliikenteen häiriötilanteen purkamiseen, tieliikenteen häiriönhallinnan harjoitteluun, yhteydenpitoon ja seurantaan, Oulun kaupungin katuverkon häiriönhallintaan, myrsky- ja tulvatilanteisiin ja suunnitelmien ja sopimusten hallintaan.
Tämä suunnitelma ja suunnitelmaan liittyvä esittelyaineisto toimii ohjeena valtakunnallisen toimintamallin jalkauttamisessa organisaatioiden sisällä ja jatkotoimenpiteiden eteenpäin viemisessä toimijoiden välisenä yhteistyönä. Jokainen organisaatio vastaa toimintamallin jalkauttamisesta sisäisesti.
Suunnitelman päivitystarpeita olivat muun muassa Pohjantien liikenneympäristön merkittävät muutokset, Pohjantien uudet pelastuslaitoksen vastealueet, tieliikenteen häiriötilanteiden liikenteenohjauspalvelun tuominen osaksi toimintamalleja, viranomaistyön ”siiloutumisriski” ilman yhteistyötä ja tiedonvaihtoa, uudet organisaatiot ja organisaatioiden sisäiset muutokset sekä liikenteenhallinnan seurannan esille tuomat riskitekijät toimimisessa Pohjantien alueella (erikoiskuljetukset, hinaustoiminta, jatkuvan työluvan työt ym.).
Suunnitelman tavoitteena on onnettomuudessa työskentelevien työturvallisuuden parantaminen, lisäonnettomuuksien ennaltaehkäisyn tehostaminen, eri viranomaisten ja toimijoiden tehtävien ja vastuiden yhteensovittaminen, yhteisesti sovittujen toimintamallien harjoittelun ja käyttöönoton tehostaminen sekä liikennöinnin mahdollisimman nopea ja joustava palauttaminen tieliikenteen häiriötilanteesta.
Oulun seudun, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueellisen tieliikenteen häiriönhallintasuunnitelman laatimiseksi toteutettiin kolme Pohjantien aluetta käsittelevää työpajaa ja kaksi maakuntien tilannetta käsittelevää työpajaa. Työtä ohjasi Oulun seudun liikenteenhallinnan johtoryhmä. Työn tuloksena voidaan todeta, että edellisessä vuonna 2012 valmistuneessa suunnitelmassa esitetyt jatkotoimen-piteet ovat valtaosin toteutuneet ja valtakunnallinen häiriönhallinnan toimintamalli on toimijoiden piirissä omaksuttu hyvin. Lisäksi tieliikennekeskuksen rooli on entisestään korostunut liikennetiedottamisessa, tilannekuvan ylläpidossa sekä tieliikenteen häiriötilanteisiin liittyvän tiedon kanavoinnissa.
Oulun seudun liikenteenhallinnan johtoryhmä on hyväksynyt suunnitelman jatkotoimenpiteet, jotka kohdistuvat tieliikenteen häiriötilanteiden ennaltaehkäisyyn, tieliikenteen häiriötilanteen tilannekuvaan, liikenteen ohjaukseen tieliikenteen häiriötilanteessa, tieliikenteen häiriötilanteen purkamiseen, tieliikenteen häiriönhallinnan harjoitteluun, yhteydenpitoon ja seurantaan, Oulun kaupungin katuverkon häiriönhallintaan, myrsky- ja tulvatilanteisiin ja suunnitelmien ja sopimusten hallintaan.
Tämä suunnitelma ja suunnitelmaan liittyvä esittelyaineisto toimii ohjeena valtakunnallisen toimintamallin jalkauttamisessa organisaatioiden sisällä ja jatkotoimenpiteiden eteenpäin viemisessä toimijoiden välisenä yhteistyönä. Jokainen organisaatio vastaa toimintamallin jalkauttamisesta sisäisesti.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]