Valtatien 26 ja maantien 387 kehittäminen toiminnalliseksi tiepariksi Haminan ja Lappeenrannan välille : Toimenpidesuunnitelma
Ramboll Finland Oy (2021-02)
Ramboll Finland Oy
Kaakkois-Suomen ELY-keskus
02 / 2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-903-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-903-8
Tiivistelmä
Valtatie 26 ja maantie 387 muodostavat liikennekäytävän ja keskenään vaihtoehtoisen reitin Haminan ja Lappeenrannan sekä laajemmin pääkaupunkiseudun ja itäisen Suomen välillä. Valtatie 26 on raskaan liikenteen pääreitti Itä-Suomesta HaminaKotkan satamaan. Maantie 387 on palvellut pääasiassa paikallista seutuliikennettä.
Matka-aikojen erot Lappeenrannasta Haminaan tieparin vaihtoehtoisten reittien välillä ovat pienet varsinkin valtateiden 6 ja 7 jo toteutuneiden kehittämishankkeiden valmistuminen myötä. Valtatien 7 parantaminen moottoritieksi Vaalimaalle asti on siirtänyt osan henkilöautoliikenteestä käyttämään maantietä 387, joka geometrialtaan on parempi valtatien 26 pienipiirteiseen geometriaan verrattuna. Myös valtatien 26 muutostöiden, kuten päällystystöiden ja ohituskaistojen rakentamisen aikana henkilöautoliikennettä on siirtynyt käyttämään maantietä 387. Valtateiden 6 ja 7 hankkeet eivät ole vaikuttaneet merkittävästi raskaan liikenteen reittivalintoihin valtatien 26 reitin ollessa maantien 387 reittiä lyhyempi.
Tieparin muodostaman liikennekäytävän liikenneturvallisuustilanne on huono. Teiden pysty- ja vaakageometrioissa on puutteita ja liittymiä on paljon. Liittymänäkemät ovat monissa kohdin heikot. Muutoksista tieympäristössä johtuen nopeusrajoitukset vaihtelevat usein. Kyläosuuksilla nopeusrajoitukset laskevat 60 km/h:iin metsäosuuksilla nopeusrajoitusten ollessa 80 km/h tai 100 km/h. Jalankulun ja pyöräilyn yhteydet ovat vähäiset ja kapeat pientareet tekevät jalankulun ja pyöräilyn teiden varrella turvattomaksi.
Valtatietä 26 ja seututietä 387 kehitetään siten, että ne muodostavat toiminnallisen tieparin yhteysvälille Hamina–Lappeenranta. Suunnittelualueelle ehdotetut toimenpiteet jakautuvat koko liikennekäytävää koskeviin toimenpiteisiin sekä kummallekin tielle yksittäin.
Toimenpidesuunnitelmassa esitetään toimenpidepolku valtatien 26 ja maantien 387 kehittämisestä toiminnalliseksi tiepariksi Haminan ja Lappeenrannan välille. Tieparin kehittämisen toimenpidekorit koostuvat toimenpiteistä, jotka palvelevat Hamina–Lappeenranta -liikennekäytävän tavoitteiden täyttymistä kokonaisuutena. Korien muodostuksessa on otettu huomioon toimenpiteiden kiireellisyys, tärkeys ja hyöty-kustannussuhteet. Toimenpidekorien lisäksi toimenpiteet on lajiteltu teemakohtaisiin koreihin, joiden tarkoitus on auttaa viranomaisia löytämään toimenpiteitä teemoittain kulloinkin esillä olevan valtion ja kuntien rahoitusteemaan sopiviksi kohteiksi.
Raskaan liikenteen olosuhteita kehitetään matkanopeutta tasaistaen vähentämällä nopeusrajoitusalueiden vaihteluita sekä polttoainetaloutta parantaen korjaamalla tien geometriaa ongelmallisimmissa kohdissa. Henkilöajoneuvoliikenteen edellytyksiä parannetaan kasvattamalla välityskykyä tasaisemman ja paikoin kasvatetuin nopeusrajoitusaluein. Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita parannetaan kylien ja taajamien kohdilla. Lisäksi kehitetään liikennekäytävän palveluita.
Toimenpidesuunnitelma sisältää hankearvioinnin, jossa on tarkasteltu toimenpiteiden vaikutuksia ja vaikuttavuuksia tienkäyttäjille ja kuljetuksille sekä liikenneturvallisuuteen. Vaikutustarkastelujen perusteella ehdotetut toimenpiteet ja toimenpidekokonaisuudet tukevat valtakunnallisia, seudullisia ja tieparille muodostettuja tavoitteita.
Matka-aikojen erot Lappeenrannasta Haminaan tieparin vaihtoehtoisten reittien välillä ovat pienet varsinkin valtateiden 6 ja 7 jo toteutuneiden kehittämishankkeiden valmistuminen myötä. Valtatien 7 parantaminen moottoritieksi Vaalimaalle asti on siirtänyt osan henkilöautoliikenteestä käyttämään maantietä 387, joka geometrialtaan on parempi valtatien 26 pienipiirteiseen geometriaan verrattuna. Myös valtatien 26 muutostöiden, kuten päällystystöiden ja ohituskaistojen rakentamisen aikana henkilöautoliikennettä on siirtynyt käyttämään maantietä 387. Valtateiden 6 ja 7 hankkeet eivät ole vaikuttaneet merkittävästi raskaan liikenteen reittivalintoihin valtatien 26 reitin ollessa maantien 387 reittiä lyhyempi.
Tieparin muodostaman liikennekäytävän liikenneturvallisuustilanne on huono. Teiden pysty- ja vaakageometrioissa on puutteita ja liittymiä on paljon. Liittymänäkemät ovat monissa kohdin heikot. Muutoksista tieympäristössä johtuen nopeusrajoitukset vaihtelevat usein. Kyläosuuksilla nopeusrajoitukset laskevat 60 km/h:iin metsäosuuksilla nopeusrajoitusten ollessa 80 km/h tai 100 km/h. Jalankulun ja pyöräilyn yhteydet ovat vähäiset ja kapeat pientareet tekevät jalankulun ja pyöräilyn teiden varrella turvattomaksi.
Valtatietä 26 ja seututietä 387 kehitetään siten, että ne muodostavat toiminnallisen tieparin yhteysvälille Hamina–Lappeenranta. Suunnittelualueelle ehdotetut toimenpiteet jakautuvat koko liikennekäytävää koskeviin toimenpiteisiin sekä kummallekin tielle yksittäin.
Toimenpidesuunnitelmassa esitetään toimenpidepolku valtatien 26 ja maantien 387 kehittämisestä toiminnalliseksi tiepariksi Haminan ja Lappeenrannan välille. Tieparin kehittämisen toimenpidekorit koostuvat toimenpiteistä, jotka palvelevat Hamina–Lappeenranta -liikennekäytävän tavoitteiden täyttymistä kokonaisuutena. Korien muodostuksessa on otettu huomioon toimenpiteiden kiireellisyys, tärkeys ja hyöty-kustannussuhteet. Toimenpidekorien lisäksi toimenpiteet on lajiteltu teemakohtaisiin koreihin, joiden tarkoitus on auttaa viranomaisia löytämään toimenpiteitä teemoittain kulloinkin esillä olevan valtion ja kuntien rahoitusteemaan sopiviksi kohteiksi.
Raskaan liikenteen olosuhteita kehitetään matkanopeutta tasaistaen vähentämällä nopeusrajoitusalueiden vaihteluita sekä polttoainetaloutta parantaen korjaamalla tien geometriaa ongelmallisimmissa kohdissa. Henkilöajoneuvoliikenteen edellytyksiä parannetaan kasvattamalla välityskykyä tasaisemman ja paikoin kasvatetuin nopeusrajoitusaluein. Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita parannetaan kylien ja taajamien kohdilla. Lisäksi kehitetään liikennekäytävän palveluita.
Toimenpidesuunnitelma sisältää hankearvioinnin, jossa on tarkasteltu toimenpiteiden vaikutuksia ja vaikuttavuuksia tienkäyttäjille ja kuljetuksille sekä liikenneturvallisuuteen. Vaikutustarkastelujen perusteella ehdotetut toimenpiteet ja toimenpidekokonaisuudet tukevat valtakunnallisia, seudullisia ja tieparille muodostettuja tavoitteita.
Kokoelmat
- Raportteja [1011]