Skolhälsovårdens roll i det mångprofessionella samarbetet i grundskolan : En kvalitativ studie
Gädda, Frida (2022)
Gädda, Frida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111065166
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111065166
Tiivistelmä
Bakgrund: Kvalitetsrekommendationerna för skolhälsovården och direktiv för elevvården i Finland betonar samarbete över yrkesgränserna där skolhälsovården tillsammans med undervisningspersonal samt olika samarbetsgrupper skall arbeta för elevernas välbefinnande i skolan. Trots dessa rekommendationer finns det väldigt begränsat med studier både globalt och i Finland, speciellt i Svenskfinland, om hur skolhälsovården upplevs av undervisningspersonalen i skolan och hur samarbetet med skolhälsovården ser ut och fungerar.
Syfte: Syftet med studien var att i finlandssvensk kontext kartlägga undervisningspersonalens uppfattningar om skolhälsovårdarens roll i grundskolan samt utforska det mångprofessionella samarbetet mellan skolhälsovården och undervisningspersonalen, och belysa hur ett mångprofessionellt samarbete mellan dessa grupper skulle kunna utvecklas till nytta för elevernas välbefinnande.
Metod: Studien genomfördes år 2022 som en del av Åbo Akademis forskningsprojekt Mångprofessionellt samarbete i skolkontext och hälsofrämjande elevvård – Ett projekt för att kartlägga och utveckla mångprofessionellt samarbete i skolkontext och hälsofrämjande elevvård för barn och unga. Materialet samlades in genom individuella intervjuer med undervisningspersonal från finlandssvenska grundskolor i Finland. Totalt tio informanter deltog i studien. Intervjuerna transkriberades ord för ord och analyserades sedan genom kvalitativ innehållsanalys. Den teoretiska referensramen utgick från HALL-ramverket (Koelen et al., 2012) och konceptet känsla av sammanhang (Antonovsky, 2005).
Resultat: Innehållsanalysen genererade tre huvudkategorier och elva underkategorier. De tre huvudkategorierna individrelaterade faktorer, mellanmänskliga faktorer och organisatoriska faktorer beskriver undervisningspersonalens syn på skolhälsovårdarens roll i skolan samt lyfter fram faktorer som hindrar och främjar det mångprofessionella samarbetet. Inom dessa huvudkategorier finns även utvecklingsmöjligheter för främjandet av det mångprofessionella samarbetet.
Slutledning: Studien belyser vikten av, men också komplexiteten i, det mångprofessionella samarbetet mellan skolhälsovården och undervisningspersonalen i främjandet av elevernas hälsa och välbefinnande i finlandssvenska grundskolor. Genom förbättrat samarbete ökar chanserna att hitta och hjälpa barn, unga och deras familjer i ett tidigt skede, vilket gör ett fungerande samarbete mellan skolhälsovården och skolans personal ytterst relevant för elevhälsan
Syfte: Syftet med studien var att i finlandssvensk kontext kartlägga undervisningspersonalens uppfattningar om skolhälsovårdarens roll i grundskolan samt utforska det mångprofessionella samarbetet mellan skolhälsovården och undervisningspersonalen, och belysa hur ett mångprofessionellt samarbete mellan dessa grupper skulle kunna utvecklas till nytta för elevernas välbefinnande.
Metod: Studien genomfördes år 2022 som en del av Åbo Akademis forskningsprojekt Mångprofessionellt samarbete i skolkontext och hälsofrämjande elevvård – Ett projekt för att kartlägga och utveckla mångprofessionellt samarbete i skolkontext och hälsofrämjande elevvård för barn och unga. Materialet samlades in genom individuella intervjuer med undervisningspersonal från finlandssvenska grundskolor i Finland. Totalt tio informanter deltog i studien. Intervjuerna transkriberades ord för ord och analyserades sedan genom kvalitativ innehållsanalys. Den teoretiska referensramen utgick från HALL-ramverket (Koelen et al., 2012) och konceptet känsla av sammanhang (Antonovsky, 2005).
Resultat: Innehållsanalysen genererade tre huvudkategorier och elva underkategorier. De tre huvudkategorierna individrelaterade faktorer, mellanmänskliga faktorer och organisatoriska faktorer beskriver undervisningspersonalens syn på skolhälsovårdarens roll i skolan samt lyfter fram faktorer som hindrar och främjar det mångprofessionella samarbetet. Inom dessa huvudkategorier finns även utvecklingsmöjligheter för främjandet av det mångprofessionella samarbetet.
Slutledning: Studien belyser vikten av, men också komplexiteten i, det mångprofessionella samarbetet mellan skolhälsovården och undervisningspersonalen i främjandet av elevernas hälsa och välbefinnande i finlandssvenska grundskolor. Genom förbättrat samarbete ökar chanserna att hitta och hjälpa barn, unga och deras familjer i ett tidigt skede, vilket gör ett fungerande samarbete mellan skolhälsovården och skolans personal ytterst relevant för elevhälsan
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [113]