Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Kirjoja, sarjoja, ym.
  • Kirjoja, raportteja, konferenssijulkaisuja etc.
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Kirjoja, sarjoja, ym.
  • Kirjoja, raportteja, konferenssijulkaisuja etc.
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbar utveckling i den finländska lärarutbildningen : politisk retorik eller verklighet?

Hofman, Maria (2012)

 
Avaa tiedosto
hofman_maria.pdf (6.856Mt)
Lataukset: 


Hofman, Maria
[Åbo Akademi]
2012
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022113068307
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att kartlägga hur hållbar utveckling och dess olika dimensioner har integrerats i lärarutbildningen i Finland i förhållande till vad som står skrivet i olika nationella och internationella politiska styrdokument. Hur bereds de blivande finländska klasslärarna för uppgiften att utbilda för hållbar utveckling? Vilka kunskaper kring hållbar utveckling besitter lärarutbildarna?
Begreppet hållbar utveckling och dess olika dimensioner behandlas ingående i den teoretiska referensramen i och med att begreppet och de dimensioner man kan härleda ur begreppet utgör centrala begrepp i den empiriska undersökningen. Olika internationella och nationella styrdokument behandlas för att möjliggöra jämförelsen mellan vad som skrivs i dessa dokument och vad som sker i verkligheten. Några möjliga förändringsmodeller presenteras, utvecklingen av en pedagogik för hållbar utveckling diskuteras samt tidigare forskning på området refereras inom den teoretiska referensramen.
Avhandlingens empiriska studie har delats in i tre delstudier. I den första delstudien har tre finländska universitets lärarutbildningsinstitutioner valts ut för att undersökas. De tre utvalda universitetens strategier och lärarutbildningsinstitutionernas handböcker har analyserats genom en innehållsanalys för att ge en bild av hur och i vilka sammanhang begreppet hållbar utveckling används. Den andra delstudien utgörs av några frågor riktade till de utvalda universitetens studiekanslier. Delstudie tre består av en enkät riktad till samtliga lärarutbildare i Finland för att erhålla kunskap om hur lärarutbildarna ser på hållbar utveckling.
Delstudie ett visar att begreppet hållbar utveckling inte tangeras i någon större omfattning i universitetens strategier och studiehandböcker för klasslärare. Delstudie två ger vid handen att klasslärarstuderande i Finland har lite olika möjlighet att välja miljöpedagogik som biämne eller fritt valbara studier. Delstudie tre som koncentreras kring de finländska lärarutbildarnas kunskaper och åsikter om hållbar utveckling ger indikationer om att de finländska lärarutbildarna inte besitter några större kunskaper i hållbar utveckling. Man kan till och med skönja en tendens till negativ inställning till hållbar utveckling hos de finländska lärarutbildarna. En oroväckande stor del av lärarutbildarna anser att hållbar utveckling inte berör dem eller deras undervisning.
Resultaten av de empiriska delstudierna antyder att hållbar utveckling i den finländska lärarutbildningen till stor del är politisk retorik, inte verklighet. Dagens finländska klasslärarstuderande får inte kunskaper i hållbar utveckling och dess olika dimensioner i någon större utsträckning genom lärarutbildningen.
Kokoelmat
  • Kirjoja, raportteja, konferenssijulkaisuja etc. [48]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste