Relationships Between Parent-rated Everyday Behavior and Cognitive Test Performance in 6-17-year-old Finland-Swedes
Ohls, Charlotta (2022)
Ohls, Charlotta
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092960486
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092960486
Tiivistelmä
The FTF-R survey is a parental questionnaire widely used in child clinical assessments in the Nordic countries. The survey focuses on everyday functions of children. Information from parental surveys is often used alongside cognitive test scores to more comprehensively characterize a child’s functioning. Previous research on clinical samples has suggested that higher cognitive test performances are associated with fewer parent-rated difficulties in the FTF-R. However, no previous studies have examined whether FTF-R is sensitive enough to show these associations in non-clinical populations. The current study assessed 168 typically developing Finland-Swedes aged 6–17 years with the FTF-R. This was a follow-up of the larger FinSwed Study that assessed cognitive abilities of Finland-Swedish children using the Swedish versions of the WISC-V, WPPSI-V, and NEPSY-II. The main aim of this study was to examine the relationships between cognitive test performances on the most commonly used psychological tests in Finland and parental ratings from the FTF-R. A secondary aim of the current study was to investigate how Finland-Swedish children were rated on the FTF-R in comparison to the official Danish norms. Results from logistic regression analysis displayed few and weak associations between cognitive test scores and FTF-R ratings. One exception was that Wechsler Visuospatial Index scores significantly predicted fewer difficulties in the FTF-R Perception domain. The parent ratings largely corresponded with the official FTF-R norms gathered in Denmark, but presented significantly less difficulties on FTF-R subdomains related to learning and perception. These findings suggest that the FTF-R seems applicable in a Finland-Swedish setting. However, the FTF-R might not be suitable in explaining how subtle difficulties evident in cognitive tests operate in everyday life in typically developing children Frågeformuläret Fem till Femton (FTF-R) ett föräldraformulär som används mycket inom barnkliniska utredningar i Norden. Formuläret fokuserar på barns vardagsfunktioner. Information från föräldraformulär används ofta tillsammans med kognitiva testpoäng för att få en helhetsbild av ett barns fungerande. Tidigare forskning med kliniska sampel har påvisat att höga poäng på kognitiva test korrelerar med mindre föräldraskattade svårigheter på FTF-R. Dock har ingen tidigare studie undersökt huruvida FTF-R är tillräckligt känslig för att uppvisa dylika samband även hos barn med typisk utveckling. Denna studie undersökte detta med ett sampel på 168 finlandssvenska barn och ungdomar i åldrarna 6–17 år. Denna studie var en uppföljningsstudie av forskningsprojektet the FinSwed Study, som utredde finlandssvenska barns kognitiva förmågor i de svenska versionerna av WISC-V, WPPSI-IV och NEPSY-II. Ett andra syfte med denna studie var att utreda hur finlandssvenska barn skattas på FTF-R-formuläret i jämförelse med de officiella danska normerna. Resultat från logistiska regressionsanalyser påvisade få och svaga samband mellan kognitiva testresultat och FTF-R-skattningar. Dock predicerade ett högt Visuospatialt Index signifikant färre svårigheter i perceptionsdomänen i FTF-R. Föräldraskattingarna på FTF-R i denna studie överensstämde i stora drag med de danska normerna. Dock skattades finlandssvenska barn ha mindre svårigheter relaterade till inlärning och perception än det danska normsamplet. Dessa resultat understryker att FTF-R verkar fungera i ett finlandssvenskt sammanhang. Dock verkar inte FTF-R kunna förklara hur relativa svårigheter som uppkommer i kognitiva test ter sig i vardagen hos barn med typisk utveckling.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [262]