“What Is the Basic Rule of Outside”? : The Construction of a Jazz Improvisation Concept in On-line Environments
Erlandsson, Fredrik (2022-12-09)
Erlandsson, Fredrik
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
09.12.2022
Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
Publikationens permanenta adress är
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-389-037-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-389-037-4
Abstrakt
“Vad är den grundläggande regeln för outside?” Hur ett begrepp inom jazzimprovisation skapas i internet-miljöer.
Jazzmusiker talar ofta om the changes, och avser då ackordföljden i en låt. The changes utgör det harmoniska ramverket för musikernas improvisationer, och reglerar vilka toner som passar att spela under ett improviserat solo. The changes är nära knutet till begreppen ’skala’ och ’ackord’ och den starka kopplingen dem emellan, eftersom skalor och ackord ofta ses som vertikala respektive horisontala representationer av ett och samma tonala innehåll.
En musiker kan, beroende på stil, personliga preferenser etc., välja att följa eller att inte följa dessa tonala ramar, och improvisera innanför (inside) eller utanför (outside) the changes. De flesta studier kring jazz som musik har fokuserat på aspekter kring spel innanför de tonala gränserna, såsom analyser av harmoniska strukturer och harmonisk-melodiska förhållanden. Dessa ramar uppfattas ofta som regler som styr det tonala innehållet i jazzimprovisation. Att följa reglerna är att spela inside, medan att bryta mot reglerna är att spela outside.
Begreppet outside är vanligt förekommande i vokabulären bland jazzmusiker som spelar i ett post-bop idiom, men trots att ordet ofta används saknas en bestämd, allmänt accepterad definition. Genom att använda ett förhållningssätt som utgår från diskursanalysens metoder studerar jag hur begreppet outside konstrueras och vilka attribut som tillskrivs begreppet. Det empiriska materialet utgörs av inlägg från olika internetforum, tillsammans med blogginlägg och online-lektioner. Jag tillämpar även musikanalys på de musikexempel som nämns i materialet, för att identifiera hur outside spelas i praktiken.
Denna studie visar att begreppet outside, så som det förklaras i online-materialet, inte kan förstås utan sin motsats, inside. Sålunda är outside inte en synonym till begrepp som fri improvisation, polytonalitet eller atonalitet, utan ett musikaliskt begrepp som står på egna ben. Outside konstrueras i materialet som ett begrepp som rör tonal spänning: att överskrida rytmiska, klangmässiga eller stilistiska ramar ingår inte i begreppet. Vissa element som rör framförandet är lika centrala för outside-spel som de är för improvisation i allmänhet. Hit hör att spela med bra klang och sound, med rytmiskt driv och stabilitet, och att spela med övertygelse och självförtroende.
Studien visar att det finns en uppsättning regler som styr hur, var och när en improvisatör kan bryta mot reglerna för inside-spel, för att därigenom spela outside. Dessa nya regler styr hur en jazzmusiker kan bryta de gamla reglerna.
Jazzmusiker talar ofta om the changes, och avser då ackordföljden i en låt. The changes utgör det harmoniska ramverket för musikernas improvisationer, och reglerar vilka toner som passar att spela under ett improviserat solo. The changes är nära knutet till begreppen ’skala’ och ’ackord’ och den starka kopplingen dem emellan, eftersom skalor och ackord ofta ses som vertikala respektive horisontala representationer av ett och samma tonala innehåll.
En musiker kan, beroende på stil, personliga preferenser etc., välja att följa eller att inte följa dessa tonala ramar, och improvisera innanför (inside) eller utanför (outside) the changes. De flesta studier kring jazz som musik har fokuserat på aspekter kring spel innanför de tonala gränserna, såsom analyser av harmoniska strukturer och harmonisk-melodiska förhållanden. Dessa ramar uppfattas ofta som regler som styr det tonala innehållet i jazzimprovisation. Att följa reglerna är att spela inside, medan att bryta mot reglerna är att spela outside.
Begreppet outside är vanligt förekommande i vokabulären bland jazzmusiker som spelar i ett post-bop idiom, men trots att ordet ofta används saknas en bestämd, allmänt accepterad definition. Genom att använda ett förhållningssätt som utgår från diskursanalysens metoder studerar jag hur begreppet outside konstrueras och vilka attribut som tillskrivs begreppet. Det empiriska materialet utgörs av inlägg från olika internetforum, tillsammans med blogginlägg och online-lektioner. Jag tillämpar även musikanalys på de musikexempel som nämns i materialet, för att identifiera hur outside spelas i praktiken.
Denna studie visar att begreppet outside, så som det förklaras i online-materialet, inte kan förstås utan sin motsats, inside. Sålunda är outside inte en synonym till begrepp som fri improvisation, polytonalitet eller atonalitet, utan ett musikaliskt begrepp som står på egna ben. Outside konstrueras i materialet som ett begrepp som rör tonal spänning: att överskrida rytmiska, klangmässiga eller stilistiska ramar ingår inte i begreppet. Vissa element som rör framförandet är lika centrala för outside-spel som de är för improvisation i allmänhet. Hit hör att spela med bra klang och sound, med rytmiskt driv och stabilitet, och att spela med övertygelse och självförtroende.
Studien visar att det finns en uppsättning regler som styr hur, var och när en improvisatör kan bryta mot reglerna för inside-spel, för att därigenom spela outside. Dessa nya regler styr hur en jazzmusiker kan bryta de gamla reglerna.