Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Väitöskirjoja
  • 6 Humanistiset tieteet
  • 6160 Muut humanistiset tieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Väitöskirjoja
  • 6 Humanistiset tieteet
  • 6160 Muut humanistiset tieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“What Is the Basic Rule of Outside”? : The Construction of a Jazz Improvisation Concept in On-line Environments

Erlandsson, Fredrik (2022-12-09)

 
Avaa tiedosto
erlandsson_fredrik.pdf (6.375Mt)
Lataukset: 


Erlandsson, Fredrik
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
09.12.2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-389-037-4
Tiivistelmä
Jazz musicians often talk about the changes, referring to the chord sequences of a tune. The changes are the harmonic framework for improvisations, and as such they govern what the appropriate note choices are for improvising over a tune.The changes involve a strong connection between chords and scales, and these two are often understood as vertical vs. horizontal representations of the same tonal material. A musician can, depending on style, personal preferences etc., choose to follow or not to follow these tonal boundaries, improvising either inside the changes or outside the changes. Most of the scholarly writings on jazz have studied aspects of inside playing, such as harmonic-melodic structures and relationships. These boundaries are often understood as rules that govern the tonal content of jazz improvisation. Therefore, a simplified explanation would be to say that to obey these rules is to play inside, and to break them is to play outside. The research question this study attempts to answer is: What is outside said to be in on-line environments? And following that question: How is outside manifested in the recorded jazz improvisations that are used by the online writers to exemplify outside?
The term ‘outside’ is commonly used by jazz musicians playing in a post-bop idiom, but despite its frequent use in musicians’ jargon there is no set or standardized definition for it. Using an approach grounded in discourse analysis, I study how the term ‘outside’ is constructed and what attributes are assigned to it. The research material used for analysis consists of posts from online forums, along with online lessons and blog posts. I also apply music analysis to the music examples found in these posts to identify how outside is performed in practice.
The study shows that the concept of outside, as it is explained in the online material, cannot be understood without considering its rule-based opposite, inside. Thus, outside is not a direct synonym to terms such as free improvisation, polytonality or atonality but a musical phenomenon in its own right. As the concept is constructed in the research material, outside concerns tonal tension; it does not involve breaking rhythmic, timbral or stylistic boundaries. Certain performance characteristics are as central in outside playing as they are in jazz improvisation in general: playing with good sound; with rhythmic drive and stability; and with confidence and conviction.
Finally, there seems to be a collection of rules that govern how, where and when an improviser can break rules of inside in order to achieve outside. These new rules govern how a jazz musician can break the old rules.
 
“Vad är den grundläggande regeln för outside?” Hur ett begrepp inom jazzimprovisation skapas i internet-miljöer.
Jazzmusiker talar ofta om the changes, och avser då ackordföljden i en låt. The changes utgör det harmoniska ramverket för musikernas improvisationer, och reglerar vilka toner som passar att spela under ett improviserat solo. The changes är nära knutet till begreppen ’skala’ och ’ackord’ och den starka kopplingen dem emellan, eftersom skalor och ackord ofta ses som vertikala respektive horisontala representationer av ett och samma tonala innehåll.
En musiker kan, beroende på stil, personliga preferenser etc., välja att följa eller att inte följa dessa tonala ramar, och improvisera innanför (inside) eller utanför (outside) the changes. De flesta studier kring jazz som musik har fokuserat på aspekter kring spel innanför de tonala gränserna, såsom analyser av harmoniska strukturer och harmonisk-melodiska förhållanden. Dessa ramar uppfattas ofta som regler som styr det tonala innehållet i jazzimprovisation. Att följa reglerna är att spela inside, medan att bryta mot reglerna är att spela outside.
Begreppet outside är vanligt förekommande i vokabulären bland jazzmusiker som spelar i ett post-bop idiom, men trots att ordet ofta används saknas en bestämd, allmänt accepterad definition. Genom att använda ett förhållningssätt som utgår från diskursanalysens metoder studerar jag hur begreppet outside konstrueras och vilka attribut som tillskrivs begreppet. Det empiriska materialet utgörs av inlägg från olika internetforum, tillsammans med blogginlägg och online-lektioner. Jag tillämpar även musikanalys på de musikexempel som nämns i materialet, för att identifiera hur outside spelas i praktiken.
Denna studie visar att begreppet outside, så som det förklaras i online-materialet, inte kan förstås utan sin motsats, inside. Sålunda är outside inte en synonym till begrepp som fri improvisation, polytonalitet eller atonalitet, utan ett musikaliskt begrepp som står på egna ben. Outside konstrueras i materialet som ett begrepp som rör tonal spänning: att överskrida rytmiska, klangmässiga eller stilistiska ramar ingår inte i begreppet. Vissa element som rör framförandet är lika centrala för outside-spel som de är för improvisation i allmänhet. Hit hör att spela med bra klang och sound, med rytmiskt driv och stabilitet, och att spela med övertygelse och självförtroende.
Studien visar att det finns en uppsättning regler som styr hur, var och när en improvisatör kan bryta mot reglerna för inside-spel, för att därigenom spela outside. Dessa nya regler styr hur en jazzmusiker kan bryta de gamla reglerna.
 
Kokoelmat
  • 6160 Muut humanistiset tieteet [39]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste