Marknadsutformning mot kolneutralitet inom dagligvaruhandeln i Finland : En kvalitativ innehållsanalys
Majurin, Rasmus (2022)
Majurin, Rasmus
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101962604
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101962604
Tiivistelmä
Klimatförändringen har börjat anses av allmänheten som en kris som ändrar miljöförhållandena utöver världen. Bland internationella organisationer, institutioner, kunder och investerare har hållbarhetsfrågor blivit allt viktigare och dessa reflekteras i företagens affärsverksamhet. Trenden för kolneutralitet har tagit fart även i Finland.
Denna avhandling inleds med diskussion kring klimatförändringen och varför det är viktigt även för ekonomiska system att uppmärksamma. Utöver att målen för avhandlingen presenteras definieras även de centralaste så som kolneutralitet och marknadsutformning.
I litteraturgenomgången diskuteras den tidigare relevanta forskningen för avhandlingen. Kapitlet inleds med teorin för marknadsutformning, hur processen ser ut, vad kan man göra praktiskt, vilka egenskaper är nödvändiga och hur hållbarhet utformas eller integreras i affärsverksamheten varvat med exempel. Kapitlet avslutas med diskussion hur man mäter kolneutralitet inom dagligvaruhandeln i Finland.
I den empiriska undersökningen samlades K Gruppens årsredovisningar in för åren 2012 till 2021. Källmaterialet analyseras med hjälp av det kodningsschema som har strukturerats utifrån den refererade litteraturen. Det övergripande syftet var att få en djupare förståelse över hur kolneutralitet utformas inom dagligvaruhandeln i Finland.
Resultaten indikerar att kolneutral marknadsutformning främst riktas på produkterna, processerna och nätverken av aktörer inom dagligvaruhandeln i Finland. Vidare är det intressentgrupperna och institutionerna som pressar och motiverar aktörerna att utforma kolneutralitet samt integrera andra hållbara praxis. Vidare det kollektiva utformandet av marknaden syns som samarbete inom försörjningskedjorna.
Denna avhandling inleds med diskussion kring klimatförändringen och varför det är viktigt även för ekonomiska system att uppmärksamma. Utöver att målen för avhandlingen presenteras definieras även de centralaste så som kolneutralitet och marknadsutformning.
I litteraturgenomgången diskuteras den tidigare relevanta forskningen för avhandlingen. Kapitlet inleds med teorin för marknadsutformning, hur processen ser ut, vad kan man göra praktiskt, vilka egenskaper är nödvändiga och hur hållbarhet utformas eller integreras i affärsverksamheten varvat med exempel. Kapitlet avslutas med diskussion hur man mäter kolneutralitet inom dagligvaruhandeln i Finland.
I den empiriska undersökningen samlades K Gruppens årsredovisningar in för åren 2012 till 2021. Källmaterialet analyseras med hjälp av det kodningsschema som har strukturerats utifrån den refererade litteraturen. Det övergripande syftet var att få en djupare förståelse över hur kolneutralitet utformas inom dagligvaruhandeln i Finland.
Resultaten indikerar att kolneutral marknadsutformning främst riktas på produkterna, processerna och nätverken av aktörer inom dagligvaruhandeln i Finland. Vidare är det intressentgrupperna och institutionerna som pressar och motiverar aktörerna att utforma kolneutralitet samt integrera andra hållbara praxis. Vidare det kollektiva utformandet av marknaden syns som samarbete inom försörjningskedjorna.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]