Sexuality, stigma and religion : The negotiation of sexuality and religion among sexual minorities in Ghana
Meijer, Clara Marlijn (2022-11-26)
Meijer, Clara Marlijn
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
26.11.2022
Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
Publikationens permanenta adress är
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-389-031-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-389-031-2
Abstrakt
Inom forskning om religion och sexualitet har de dominerande akademiska diskurserna ofta varit ”sex-negativa”. Religiösa perspektiv på sexualitet betraktas som konservativa och begränsande, speciellt i relation till homosexualitet. I kontrast till det här förstås sekulära utrymmen ofta som progressiva och stödjande vad gäller icke heterosexuella sexualiteter. Den här dikotomin är emellertid för enkel när man ser på sexuella minoriteters levda vardag. Dikotomin fångar inte in de många sätt på vilka sexualitet och religion kan mötas och den här studien bidrar till studiet av religion genom att nyansera dikotomin religiös-sekulär och genom att kritiskt granska sådana utgångspunkter.
Effekten av stigma på sexuella minoriteter har visserligen studerats ingående men det finns endast ett fåtal studier som fokuserar specifikt på religion och stigma bland sexuella minoriteter, speciellt i Den globala södern. I kontrast till många västerländska länder är invånarna i Ghana bland de mest religiösa i världen. Nästan alla hör till en religiös gemenskap och religion är en del av det dagliga livet. Även om det i Ghana finns ett tydligt stigma i relation till homosexualitet och icke heteronormativitet – ett stigma med djupa rötter i religiösa institutioner – finns det också många gräsrotsorganisationer som stöder sexuella minoriteter på olika sätt. Bland dessa organisationer hittar vi även religiösa gemenskaper.
Religiösa diskurser stigmatiserar homosexuella och icke heteronormativa i stor utsträckning men det återfinns också en hel del motstånd och handlingskraft bland religiösa sexuella minoriteter i Ghana. Den här studien lyfter fram de här upplevelserna och analyserar sexuellt stigma och former av motstånd och handlingskraft. Genom att göra det här strävar studien till att öka medvetenheten om det stigma som sexuella minoriteter upplever i Ghana på ett sätt som går utanför enbart akademiska intressen. Dessa två målsättningar förs samman i avhandlingens huvudsakliga forskningsfråga: hur förstår och förhandlar unga vuxna, som identifierar sig som sexuella minoriteter i Ghana, sina religiösa och sexuella identiteter.
Studien var en del av projektet ‘Young Adults and Religion in a Global Perspective’ (YARG), som leddes av professor Peter Nynäs. Följande metoder användes för att samla in materialet: Faith Q-Sort, enkäter och semi-strukturerade intervjuer. Faith Q-Sort är en ny metod för analys av religiösa positioner och subjektiviteter. Metoden utvecklades ursprungligen av professor David Wulff och vidareutvecklades inom YARG i samarbete med Wulff. Materialet för studien samlades in våren 2018 i Accra. Trettioen unga vuxna som identifierade sig som sexuella minoriteter deltog i studien. Materialet samlades in i nära samarbete med den ideella organisationen Solace Initiative. Solace Initiative är en lokal organisation som jobbar för att understöda och skydda mänskliga rättigheter, speciellt LGBTQ+ personers rättigheter i Ghana.
Det insamlade materialet fokuserar på religion, sexualitet, förändring och stigma. I den här studien har Faith Q-Sort använts för att öppna upp intervjuerna och för att lyfta fram nyckelupplevelser bland deltagarna i relation till religion och sexualitet. Analysen av de trettioen Faith Q sorteringarna identifierade fem religiösa positioner bland deltagarna. De här fem positionerna ger ett nytt perspektiv på sexuella minoriteter och deras relation till religiositet. De fem positionerna sträcker sig utanför den populär akademiska sex-negativitetsdiskursen och ger ett nyanserat perspektiv på icke-normativa sexualiteter, genus och religion.
Studien visar också på hur sexuellt stigma påverkar sexuella minoriteter i Accra. Den process som berör sexuellt stigma analyseras grundligt. Studien visar hur religiösa institutioner och ledare förstärker sexuellt stigma och dess effekter. Å ena sidan visar studien på den brist på stöd för sexuella minoriteter som religiösa institutioner och ledare erbjuder. Å andra sidan visar den på den möjlighet till stöd och samarbete som queera gemenskaper, som t.ex. Solace Initiative, ger och betydelsen av stödjande religiösa gemenskaper när det gäller att minska sexuellt stigma och stödja sexuella minoriteter.
Effekten av stigma på sexuella minoriteter har visserligen studerats ingående men det finns endast ett fåtal studier som fokuserar specifikt på religion och stigma bland sexuella minoriteter, speciellt i Den globala södern. I kontrast till många västerländska länder är invånarna i Ghana bland de mest religiösa i världen. Nästan alla hör till en religiös gemenskap och religion är en del av det dagliga livet. Även om det i Ghana finns ett tydligt stigma i relation till homosexualitet och icke heteronormativitet – ett stigma med djupa rötter i religiösa institutioner – finns det också många gräsrotsorganisationer som stöder sexuella minoriteter på olika sätt. Bland dessa organisationer hittar vi även religiösa gemenskaper.
Religiösa diskurser stigmatiserar homosexuella och icke heteronormativa i stor utsträckning men det återfinns också en hel del motstånd och handlingskraft bland religiösa sexuella minoriteter i Ghana. Den här studien lyfter fram de här upplevelserna och analyserar sexuellt stigma och former av motstånd och handlingskraft. Genom att göra det här strävar studien till att öka medvetenheten om det stigma som sexuella minoriteter upplever i Ghana på ett sätt som går utanför enbart akademiska intressen. Dessa två målsättningar förs samman i avhandlingens huvudsakliga forskningsfråga: hur förstår och förhandlar unga vuxna, som identifierar sig som sexuella minoriteter i Ghana, sina religiösa och sexuella identiteter.
Studien var en del av projektet ‘Young Adults and Religion in a Global Perspective’ (YARG), som leddes av professor Peter Nynäs. Följande metoder användes för att samla in materialet: Faith Q-Sort, enkäter och semi-strukturerade intervjuer. Faith Q-Sort är en ny metod för analys av religiösa positioner och subjektiviteter. Metoden utvecklades ursprungligen av professor David Wulff och vidareutvecklades inom YARG i samarbete med Wulff. Materialet för studien samlades in våren 2018 i Accra. Trettioen unga vuxna som identifierade sig som sexuella minoriteter deltog i studien. Materialet samlades in i nära samarbete med den ideella organisationen Solace Initiative. Solace Initiative är en lokal organisation som jobbar för att understöda och skydda mänskliga rättigheter, speciellt LGBTQ+ personers rättigheter i Ghana.
Det insamlade materialet fokuserar på religion, sexualitet, förändring och stigma. I den här studien har Faith Q-Sort använts för att öppna upp intervjuerna och för att lyfta fram nyckelupplevelser bland deltagarna i relation till religion och sexualitet. Analysen av de trettioen Faith Q sorteringarna identifierade fem religiösa positioner bland deltagarna. De här fem positionerna ger ett nytt perspektiv på sexuella minoriteter och deras relation till religiositet. De fem positionerna sträcker sig utanför den populär akademiska sex-negativitetsdiskursen och ger ett nyanserat perspektiv på icke-normativa sexualiteter, genus och religion.
Studien visar också på hur sexuellt stigma påverkar sexuella minoriteter i Accra. Den process som berör sexuellt stigma analyseras grundligt. Studien visar hur religiösa institutioner och ledare förstärker sexuellt stigma och dess effekter. Å ena sidan visar studien på den brist på stöd för sexuella minoriteter som religiösa institutioner och ledare erbjuder. Å andra sidan visar den på den möjlighet till stöd och samarbete som queera gemenskaper, som t.ex. Solace Initiative, ger och betydelsen av stödjande religiösa gemenskaper när det gäller att minska sexuellt stigma och stödja sexuella minoriteter.