”Universitetsstuderande inför arbetsmarknaden” : En ambivalent övergång?
La Face, André (2022)
La Face, André
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110664654
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110664654
Tiivistelmä
Avhandlingens syfte är att undersöka studerandes upplevelser av utbildningen inför att bli utexaminerade och förflytta sig till arbetslivet. Materialet i studien består av sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer gjorda med studerande vid fakulteten för filosofi, historia, psykologi och teologi (FHPT) inom utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi (KHF).
Intervjuerna har analyserats utifrån olika teman med fokus på det förflutna, nutiden och framtiden. Avhandlingens teoretiska referensram bygger huvudsakligen på Arnold van Genneps övergångsteori och Victor Turners studie om övergångsriter med fokus på liminalitet. Analysen är indelad i tre kapitel där första analyskapitlet diskuterar orsaker till att informanterna började studera och framför allt vid Åbo Akademi. Den andra analyskapitlet diskuterar informanternas upplevelser av studierna. Den tredje analyskapitlet diskuterar om ambivalensen att bli utexaminerad och förflytta sig till arbetslivet efter utexaminering.
Det visar sig att informanterna hade varierande uppfattningar om arbetslivet samtidigt som det fanns likheter för hur de upplevde utbildningen. Majoriteten av informanterna ansåg att utbildningen har varit intressant och gett en stark källkritisk bas. Däremot framkom det att informanterna inte var förberedda inför arbetslivet efter studierna. Majoriteten av informanterna uttryckte oro inför framtidens arbetsliv där de ifrågasatte utbildningen och deras egen kompetens. Det framkommer i intervjuerna att majoriteten av informanterna har en oklar bild för hur de kan bidra till samhällets arbetsmarknad, samtidigt som de inte vet vad arbetsmarknaden förväntar sig av dem.
Intervjuerna har analyserats utifrån olika teman med fokus på det förflutna, nutiden och framtiden. Avhandlingens teoretiska referensram bygger huvudsakligen på Arnold van Genneps övergångsteori och Victor Turners studie om övergångsriter med fokus på liminalitet. Analysen är indelad i tre kapitel där första analyskapitlet diskuterar orsaker till att informanterna började studera och framför allt vid Åbo Akademi. Den andra analyskapitlet diskuterar informanternas upplevelser av studierna. Den tredje analyskapitlet diskuterar om ambivalensen att bli utexaminerad och förflytta sig till arbetslivet efter utexaminering.
Det visar sig att informanterna hade varierande uppfattningar om arbetslivet samtidigt som det fanns likheter för hur de upplevde utbildningen. Majoriteten av informanterna ansåg att utbildningen har varit intressant och gett en stark källkritisk bas. Däremot framkom det att informanterna inte var förberedda inför arbetslivet efter studierna. Majoriteten av informanterna uttryckte oro inför framtidens arbetsliv där de ifrågasatte utbildningen och deras egen kompetens. Det framkommer i intervjuerna att majoriteten av informanterna har en oklar bild för hur de kan bidra till samhällets arbetsmarknad, samtidigt som de inte vet vad arbetsmarknaden förväntar sig av dem.