Medarbetarnas upplevelser av vårdledarens lyssnande
Strandberg, Camilla (2022)
Strandberg, Camilla
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092159825
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092159825
Tiivistelmä
Avhandlingens syfte var att studera medarbetarnas upplevelser av vårdledarens lyssnande, vilka faktorer som påverkar upplevelsen av lyssnande och lyssnandets betydelse för medarbetarna ur ett vårdvetenskapligt perspektiv. Denna avhandling är en kvalitativ studie med induktiv ansats. Som teoretiskt perspektiv i studien fungerar det caritativa ledarskapet definierat av Bondas (2003) och lyssnande definierat ur vårdvetenskapligt perspektiv av Koskinen (2011).
Åtta semistrukturerade intervjuer gjordes med vårdare som jobbade i södra Finland på effektiverade serviceboenden för äldre. Intervjumaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys enligt Lundman och Hällgren Graneheim (2017).
Analysen av intervjuerna resulterade i fyra kategorier; Medarbetarnas upplevelser av lyssnandet som en del av ledarskapet, Faktorer som inverkar på medarbetarnas upplevelser av lyssnande, Lyssnandet har betydelse för medarbetarnas välmående och Lyssnandet har betydelse för medarbetarnas upplevelse av sitt värde.
Denna studie antyder att vårdledarens lyssnande på medarbetarna har en mer betydande roll för medarbetarna än vad tidigare forskning visat. Förutom att lyssnandet har betydelse för medarbetarnas mående, verkar det som om upplevelsen av lyssnandet också har betydelse för medarbetarnas upplevelse av ”att finnas till”, ”vara betydelsefulla” och deras upplevelse av ”att ha ett värde”. Mera forskning angående lyssnandets betydelse för medarbetarnas upplevelse av betydelse och värde behövs.
Nyckelord: lyssnande, medarbetare, ledare, caritativt ledarskap, kvalitativ innehållsanalys
Åtta semistrukturerade intervjuer gjordes med vårdare som jobbade i södra Finland på effektiverade serviceboenden för äldre. Intervjumaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys enligt Lundman och Hällgren Graneheim (2017).
Analysen av intervjuerna resulterade i fyra kategorier; Medarbetarnas upplevelser av lyssnandet som en del av ledarskapet, Faktorer som inverkar på medarbetarnas upplevelser av lyssnande, Lyssnandet har betydelse för medarbetarnas välmående och Lyssnandet har betydelse för medarbetarnas upplevelse av sitt värde.
Denna studie antyder att vårdledarens lyssnande på medarbetarna har en mer betydande roll för medarbetarna än vad tidigare forskning visat. Förutom att lyssnandet har betydelse för medarbetarnas mående, verkar det som om upplevelsen av lyssnandet också har betydelse för medarbetarnas upplevelse av ”att finnas till”, ”vara betydelsefulla” och deras upplevelse av ”att ha ett värde”. Mera forskning angående lyssnandets betydelse för medarbetarnas upplevelse av betydelse och värde behövs.
Nyckelord: lyssnande, medarbetare, ledare, caritativt ledarskap, kvalitativ innehållsanalys
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [132]