Valtatien 9 parantaminen välillä Lievestuore – Hankasalmi, Laukaa ja Hankasalmi : Toimenpideselvitys
Avaa tiedosto
Lataukset:
Keski-Suomen ELY-keskus
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-884-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-884-0
Tiivistelmä
Valtatie 9 (E63) kuuluu TEN-T kattavaan verkkoon ja on tarkastelualueella myös osa valtatien 23 yhteyttä muodostaen yhteyden Niiralan raja-asemalle. Lisäksi valtatie 9 toimii tärkeänä seudullisen liikenteen välittäjänä. Maanteiden ja rautateiden pääväylä valtatie 9 kuuluu raskaan liikenteen runkoyhteyksiin sekä suurten erikoiskuljetusten verkkoon (SEKV).
Tarkastelualue sijoittuu Laukaan ja Hankasalmen kuntien alueelle. Alueella on voimassa Keski-Suomen maakuntakaava. Asemakaavoitettua aluetta on taajamien kohdilla ja Revontulen lomakeskuksen alueella. Oikeusvaikutteisia yleiskaavoja on Hankasalmen kunnan alueella. Alueella on monipuolisia ympäristöarvoja ja joitakin suojelualueita. 2-kaistaisen sekaliikennetien poikkileikkaus vaihtelee välillä 8/7 – 10/7. Nopeusrajoitus on 100 km/h lukuun ottamatta lähinnä pistemäisiä liittymien kohtia 80 km/h (4 kpl) ja 60 km/h (1 kpl). Merkittävimpiä kehittämisen reunaehtoja on kolme vesistöosuutta.
Valtatien merkittävimmät kehittämistarpeet ovat liikenneturvallisuuden, sujuvuuden ja häiriöttömyyden parantaminen, tasainen 80 km/h ajonopeus pitkämatkaiselle raskaalle liikenteelle sekä työmatkaliikenteen matka-ajan minimointi ja ennakoitavuuden parantaminen.
Tavoitetilassa valtatie on yksittäisin ohituskaistoin varustettu sekaliikennetie. Ohituskaistojen lisäksi osuus Hoho – Puhakka on varustettu keskikaiteella. Hankasalmen ja Nälkämäen välillä on tasoliittymiä, muualla liittymät ovat eritasoliittymiä. Nopeusrajoitus on 100 km/h lukuun ottamatta kolmea pistemäistä liittymän kohtaa. Liikenteellisen tarpeen mukaisissa kohdissa sijaitseville pysäkeille on hyvät yhteydet. Merkittävin poikittainen jalankulku ja pyöräily sekä maatalousliikenne on turvattu alikuluin. Melun ohjearvot eivät ylity.
Vaiheittain toteutettavan parantamisen kustannusarvio on 49,8 M€ (mr-ind 100,59; 2015=100). Palvelutasotavoitteet sekä hankkeen tavoitteet toteutuvat kokonaisuutena hyvin. Tavoitteiden toteutumista haittaa merkittävimmin kustannustehokkuuden takia jäävät muutamat tasoliittymät, kolme pistemäistä 80 km/h nopeusrajoitusta sekä se, että lyhytmatkaista paikallista liikennettä ja erityisesti hidasta liikennettä ei erotella valtatieliikenteestä.
Tarkastelualue sijoittuu Laukaan ja Hankasalmen kuntien alueelle. Alueella on voimassa Keski-Suomen maakuntakaava. Asemakaavoitettua aluetta on taajamien kohdilla ja Revontulen lomakeskuksen alueella. Oikeusvaikutteisia yleiskaavoja on Hankasalmen kunnan alueella. Alueella on monipuolisia ympäristöarvoja ja joitakin suojelualueita. 2-kaistaisen sekaliikennetien poikkileikkaus vaihtelee välillä 8/7 – 10/7. Nopeusrajoitus on 100 km/h lukuun ottamatta lähinnä pistemäisiä liittymien kohtia 80 km/h (4 kpl) ja 60 km/h (1 kpl). Merkittävimpiä kehittämisen reunaehtoja on kolme vesistöosuutta.
Valtatien merkittävimmät kehittämistarpeet ovat liikenneturvallisuuden, sujuvuuden ja häiriöttömyyden parantaminen, tasainen 80 km/h ajonopeus pitkämatkaiselle raskaalle liikenteelle sekä työmatkaliikenteen matka-ajan minimointi ja ennakoitavuuden parantaminen.
Tavoitetilassa valtatie on yksittäisin ohituskaistoin varustettu sekaliikennetie. Ohituskaistojen lisäksi osuus Hoho – Puhakka on varustettu keskikaiteella. Hankasalmen ja Nälkämäen välillä on tasoliittymiä, muualla liittymät ovat eritasoliittymiä. Nopeusrajoitus on 100 km/h lukuun ottamatta kolmea pistemäistä liittymän kohtaa. Liikenteellisen tarpeen mukaisissa kohdissa sijaitseville pysäkeille on hyvät yhteydet. Merkittävin poikittainen jalankulku ja pyöräily sekä maatalousliikenne on turvattu alikuluin. Melun ohjearvot eivät ylity.
Vaiheittain toteutettavan parantamisen kustannusarvio on 49,8 M€ (mr-ind 100,59; 2015=100). Palvelutasotavoitteet sekä hankkeen tavoitteet toteutuvat kokonaisuutena hyvin. Tavoitteiden toteutumista haittaa merkittävimmin kustannustehokkuuden takia jäävät muutamat tasoliittymät, kolme pistemäistä 80 km/h nopeusrajoitusta sekä se, että lyhytmatkaista paikallista liikennettä ja erityisesti hidasta liikennettä ei erotella valtatieliikenteestä.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]