En intensiv vardag och spektakulära känslor : subkultur och identitet bland fans av det koreanska pojkbandet BTS
Lundqvist, Ella (2022)
Lundqvist, Ella
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081755674
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081755674
Tiivistelmä
Det att vara ett fan av något är idag mycket vanligt. En grupp av fans som under de senaste åren uppmärksammats av både media och forskare är ARMY, dvs. fans av det sydkoreanska pojkbandet BTS. BTS har under de senaste åren haft stor framgång bl.a. på den amerikanska musikmarknaden och mycket av detta har varit möjligt tack vare deras hängivna och dedikerade fans världen över.
I den här avhandlingen undersöks identiteten hos BTS-fans med huvudsakligt fokus på frågan om hur och varför man blir ett fan av BTS samt på vilket sätt identiteten som fan upplevs och uttrycks. Som material fungerar intervjuer med åtta BTS-fans samt autoetnografi, vilket innebär att jag som forskare observerar och analyserar även min egen fandom. Som teoretisk utgångspunkt tillämpas tidigare fandomforskning samt perspektiv på fandom som subkultur. En diskussion kring hur begreppet subkultur ska förstås och användas blir en viktig aspekt av det teoretiska resonemanget. Genom en mångsidig presentation av de mest centrala praktiker som kan urskiljas inom BTS-fandomen analyseras materialet i relation till de ovan nämnda frågeställningarna.
För informanterna utgör BTS-fandomen en stor del av deras vardag samt påverkar den egna identiteten på flera sätt. Fandomen uttrycks via konsumtion, merch och stil och praktiseras såväl online på sociala medier, som offline, t.ex. i form av tillhörande intressen eller olika evenemang. Fansen upplever en känslomässig koppling till BTS-medlemmarna som personer samt till gruppens musik och budskap. Även samhörigheten med andra fans är viktig och många upplever glädje över att få dela sin fandom med andra. Samtidigt fungerar andra fans även som ett slags måttstock för vem som kan klassas som ett fan och hur ett fan sen bör vara. BTS och fandomen har för många fans påverkat hur de ser på sig själva. Fansen uttrycker vidare en större öppenhet mot andra kulturer till följd av sin fandom. ARMY som grupp har tydliga subkulturella drag vilket märks t.ex. i hur man inom fandomen har interna skämt och ett visst sätt att prata. Även med en mera traditionell syn på subkulturer kan ARMY betraktas som subkultur. Detta syns t.ex. i hur legitimering av fandomen blir en politisk fråga (ett slags “motstånd”), inte minst på grund av den låga status som både unga kvinnliga fans och pojkband ofta har.
I den här avhandlingen undersöks identiteten hos BTS-fans med huvudsakligt fokus på frågan om hur och varför man blir ett fan av BTS samt på vilket sätt identiteten som fan upplevs och uttrycks. Som material fungerar intervjuer med åtta BTS-fans samt autoetnografi, vilket innebär att jag som forskare observerar och analyserar även min egen fandom. Som teoretisk utgångspunkt tillämpas tidigare fandomforskning samt perspektiv på fandom som subkultur. En diskussion kring hur begreppet subkultur ska förstås och användas blir en viktig aspekt av det teoretiska resonemanget. Genom en mångsidig presentation av de mest centrala praktiker som kan urskiljas inom BTS-fandomen analyseras materialet i relation till de ovan nämnda frågeställningarna.
För informanterna utgör BTS-fandomen en stor del av deras vardag samt påverkar den egna identiteten på flera sätt. Fandomen uttrycks via konsumtion, merch och stil och praktiseras såväl online på sociala medier, som offline, t.ex. i form av tillhörande intressen eller olika evenemang. Fansen upplever en känslomässig koppling till BTS-medlemmarna som personer samt till gruppens musik och budskap. Även samhörigheten med andra fans är viktig och många upplever glädje över att få dela sin fandom med andra. Samtidigt fungerar andra fans även som ett slags måttstock för vem som kan klassas som ett fan och hur ett fan sen bör vara. BTS och fandomen har för många fans påverkat hur de ser på sig själva. Fansen uttrycker vidare en större öppenhet mot andra kulturer till följd av sin fandom. ARMY som grupp har tydliga subkulturella drag vilket märks t.ex. i hur man inom fandomen har interna skämt och ett visst sätt att prata. Även med en mera traditionell syn på subkulturer kan ARMY betraktas som subkultur. Detta syns t.ex. i hur legitimering av fandomen blir en politisk fråga (ett slags “motstånd”), inte minst på grund av den låga status som både unga kvinnliga fans och pojkband ofta har.
Kokoelmat
- 5141 Sosiologia [25]